Innfører nytt turrittkonsept i Tour des Fjords

Nytt konkurranseformat reduserer behovet for løypevakter i turrittet fra 250 til 30.

Sist oppdatert: 27. mars 2018 kl 09.06
NYTT FORMAT: Turrittet Tour des Fjords Classic blir i år til Hammer Stavanger Classic med tidtaking på tre utvalgte segmenter. Foto: Svein Erik Fylkesnes, Stavanger fotoklubb
NYTT FORMAT: Turrittet Tour des Fjords Classic blir i år til Hammer Stavanger Classic med tidtaking på tre utvalgte segmenter. Foto: Svein Erik Fylkesnes, Stavanger fotoklubb
Lesetid: 3 minutter

– Med de nye kravene til opplæring av løypevakter koster det for mye å arrangere turritt på den tradisjonelle måten. Derfor måtte vi tenke nytt, sier Roy Hegreberg, som er daglig leder i Tour des Fjords.

LES OGSÅ: Sykkelritt blir svinedyrt 

Trenger 2000 vakter
Til UCI-proffrittet Tour des Fjords, som i år arrangeres 22. til 24. mai, vil Hegreberg trenge rundt 2000 løypevakter. I henhold til forskriften som trådte i kraft 1. januar må de alle gjennom det nye løypevaktkurset.

– Det er krevende å få på plass, men jeg tror vi er i rute og klubbene er i gang med å kurse de frivillige, sier Hegreberg.

Men i forbindelse med det påfølgende UCI-arrangementet Hammer Classic, som arrangeres i Stavanger helga 25. til 27. mai, innføres det i år et helt nytt konsept for turrittet, der det kun blir tidtaking på tre kortere segmenter av løypa.

LES OGSÅ: Turittet Bånn Gass avlyses 

Saken fortsetter under

Løypevakt NM Bodø 2016 - Henrik Alpers 750x
MÅ KURSES: Kravene til opplæring av løypevakter gjør det vanskeligere for arrangørene å få nok frivillige til turritt. Foto: Henrik Alpers

MÅ KURSES: Kravene til opplæring av løypevakter gjør det vanskeligere for arrangørene å få nok frivillige til turritt. Foto: Henrik Alpers

Slik blir det nye rittet
I stedet for Tour des Fjords Classics, som var et tradisjonelt turritt med tidtaking fra start til mål, arrangerer Tour des Fjords i år Hammer Stavanger Classic med to alternative formater lørdag 26. mai: Et trimritt der deltakerne sykler uten tidtaking, og et turritt der deltakerne har tidtaking på tre utvalgte segmenter av løypa.

Deltakerne kan velge mellom tre distanser: 50 kilometer, 100 kilometer og 150 kilometer. Deltakerne starter i puljer på opp til fem ryttere hver, og puljene starter i tidsrommet 0900 til 1200 på formiddagen. På den måten har arrangøren redusert behovet for vakter fra 250 til rundt 30.

De tre segmentene er plukket ut fra proffenes etapper. Den ene er fra fredagens motbakkeløp, den andre fra lørdagens sprint og den tredje fra søndagens jaktstart. Segmentene vil ha vakter i spesifikke tidsrom, og det er kun da det vil være tidtaking.

LES OGSÅ: Gjenoppliver Oslo-Lærdal 

Flytter fokuset til opplevelser
Konseptet er utviklet basert på tilbakemeldinger fra sponsorer og deltakere, og fra et ønske om å flytte fokuset fra tid til opplevelser.

– På store turritt i utlandet, slik som Tour de Flanders og Paris-Roubaix, er det ikke tider deltakerne jager, men opplevelser og gleden ved å sykle et ritt sammen med andre. Da betyr det ikke noe om folk må stoppe i et veikryss. Samtidig vil vi gi dem som vil jage tider lov til det, og da er det jo litt ekstra spennende at de kan gjøre det på nøyaktig samme strekninger som proffene. På den måten kan de som vil måle krefter med Alexander Kristoff og andre World Tour-proffer og de kan gjøre det i trygge rammer, sier Hegreberg.

Påmelding til arrangementet vil åpne å løpet av påsken.

Tour des Fjords 2017 - Foto Tour des Fjords 1400x
SLÅR DU EDVALD? I Hammer Stavanger Classic kan turrytterne måle seg mot proffene i tre utvalgte segmenter. Foto: Tour des Fjords

SLÅR DU EDVALD? I Hammer Stavanger Classic kan turrytterne måle seg mot proffene i tre utvalgte segmenter. Foto: Tour des Fjords

Publisert 27. mars 2018 kl 09.06
Sist oppdatert 27. mars 2018 kl 09.06
annonse

Relaterte artikler

annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen