Det sier Per Christian Eidevik i Kjekkas IF etter at det søndag ble klart at Bånn Gass må avlyse årets ritt.

Det populære turrittet i Fevik, som skulle vært arrangert 22. april, bare ett av en rekke turritt som er avlyst på grunn av de nye kravene til opplæring av løypevakter.

Annonse

For Per Christian Eidevik og flere lagkamerater fra Østlandet har rittet i Fevik blitt en vårklassiker og et årlig høydepunkt på terminlista. De er skuffet over at rittet er avlyst.

– Bånn Gass i Fevik er et kremeksempel på turritt med sjel og sjarm, sier Eidevik, som understreker at han aldri har følt sikkerheten som utilstrekkelig på det 80 kilometer lange rittet.

LES OGSÅ: Sjampis gjør susen 

Saken fortsetter under

Christian Sc FOCC 2013 - Foto FOCC 1400x933
STAS: Sjampis på pallen i Bånn Gass gjør susen for stemningen. Foto: Fevik og Omegn Cykleclub

STAS: Sjampis på pallen i Bånn Gass gjør susen for stemningen. Foto: Fevik og Omegn Cykleclub

– Tråkker på grasrota
I Eideviks øyne rammer den nye forskriften feil.

– Om Bånn Gass og alle andre ritt som nå må avlyse, har jeg nesten ikke ord for hva jeg føler. Dette er jo grasrotarrangement på sitt ypperste, med mennesker som legger all sin sjel i å gi andre glede ved mestringsfølelse, treningsglede, konkurranseinstinkt. Slike arrangører legger alt til rette for at du som deltaker skal føle at du oppnår noe, uansett ambisjonsnivå. Disse blir rett og slett tråkket på, sier Eidevik.

Han håper nå at forbundet tar grep og får til en endring slik at ikke enda flere turritt blir borte.

– Jeg håper det nye styret i forbundet viser handlekraft omgående, sier Eidevik.

Dette er de nye kravene
Forskriften trådte i kraft 1. januar 2018, men allerede da den ble lagt fram i fjor vinter kom Norges Cykleforbund, rittarrangørene og klubbene på banen med sine bekymringer for konsekvensen av forskriften.

LES OGSÅ:  Frykter frivilligkrise 

Etter det nye regelverket fra vegdirektoratet, er vakter i sykkelritt nå definert inn i fire nivåer:

1. Løypevakter: Disse skal kun varsle trafikk men ikke regulere trafikk.
2. Stasjonære vakter: Disse står på post og regulerer trafikk etter behov.
3. Mobile private vakter (motorsykler).
4. Politivakter: Disse besørger politiet, og betales av arrangøren etter gjeldende satser.

Vakter på laveste nivå kan ta kurset som e-læring i løpet av et par timer, mens vakter på nivå to må gjennomføre et 10-timers kurs. Mobile vakter på nivå tre må også ta et tilleggskurs på ytterligere 6.5 timer. NCF tilbyr kursopplegg til klubbene.