Da skivebremsene ble tillatt for proffene var det mange som var svært bekymret for alle ulykkene som kom til å skje. For hvordan skulle det gå når rytterne hadde forskjellig bremselengde på grunn av ulike bremser, og «roterende kniver» plutselig skulle sitte på alles hjul?

Matteo Jorgenson fra Movistar er en av svært få av dagens proffer, om ikke den eneste, som har skadet seg på en bremseskive.

Annonse

Da han i 20191 kjørte U23-utgaven av Paris-Roubaix, var han innblandet i en velt der en bremseskive gav ham et stort kutt i leggen, som måtte sys på sykehus. Både Francisco Ventoso og Owain Doull har tidligere hevdet å ha skadet seg på bremseskiver, skader som beviselig har skyldtes andre årsaker.

Mange trodde kanskje at skivebremsdebatten var over, men i går uttalte Chris Froome seg kritisk om skivebremser. Da var det tid for å finne frem noen som har skadet seg på nettopp en bremseskive, og der kommer Jorgenson inn i bildet.

I et intervju med cyclingnews.com sier Jorgenson at skivebremsene er farligere enn vanlige felgbremser:

– De er absolutt farligere enn felgbremser. De er en eksponert del av en sykkel som blir supervarm, særlig i et ritt. De kan forårsake skade om du lander oppå en rytter på en gitt måte, og det avhenger av tilfeldigheter. Eksempelvis hvis han du lander på ligger med sykkelen og du faller oppå ham, slik jeg gjorde, forklarer Jorgenson.

21-åringen kjører i dag for Movistar, et lag som utelukkende kjører på skivebremser, et valg de tok før fjorårets sesong. Frem til da hadde laget brukt Canyon-sykler med felg-og skivebremser om hverandre.

Tune-disc-brake-cover-min
BLE ALDRI NOE AV: UCI tok i sin tid til ordet for et beskyttelsescover ala dette for skivebremser. Det ble aldri påbudt. Foto: Tune.

Da skivebremser ble tillatt blant proffene skulle det bare ett ritt og en velt til før det igjen ble forbudt. I Paris-Roubaix i 2015 var skivebremser tillatt, før Francisco Ventoso, også han fra Movistar, hevdet å ha skadet seg på en bremseskive i løpet av rittet.

Skivebremser ble igjen forbudt, og i denne perioden vurderte UCI å påby deksler på skivene før det igjen ble tillatt. Dit kom vi aldri, og bremseskivene er eksponert slik vi er vant til.

Jorgenson ønsker ikke å regulere dette, selv om han har skadet seg på en bremseskive.

– Jeg er mot flere regler. Et cover kunne vært en god ide, men jeg tror vi må se flere uhell før det eventelt blir nødvendig. Det har vært så få ulykker til nå at det virker mendingsløst å påby cover. Jeg tror det vil være umulig å implementere, sier han.