Seks ting norske sykkelfans kan glede seg til i 2022
Norsk sykkelsport seiler i medvind, og det er mange ting å se frem til i det sesongen 2022 nærmer seg. Vi har funnet frem seks ting du bør se spesielt frem til.
NORSK JUBEL: Alexander Kristoff og Rasmus Tiller jubler for seier i 2021. Blir det mer norsk jubel i 2022? Foto: Cor Vos
Lesetid: 8 minutter
Du kjenner det kanskje du også? Eimen av ny sykkelsesong og en sitrende spenning i kroppen. Det tikker nemlig veldig raskt mot startskuddet for en europeiske proffsesongen.
Neste uke tar Alexander Kristoff sesongens første tråkk på Mallorca, og da er vi i gang. Landevei-redaksjonen gleder seg, og vi har funnet frem seks ting norske sykkelfans bør følge ekstra godt med på i sesongen som kommer.
Velbekomme!
Uno-X i klassikerne
Drømmen var i første omgang mulighetene for å se Uno-X i enkelte storritt i løpet av året.
Men i løpet av denne uken bekreftet laget deltagelse ikke bare i ett, men tre av de største rittene på kalenderen, og kanskje det aller største: Paris-Roubaix.
Hadde noen sagt det til oss for tre år siden, da Uno-X fremdeles bare var et kontinentallag, ville vi nok trukket på smilebåndet og avvist det pent.
Måten de har syklet på, spesielt i 2021, har imponert mange i Europa, og i feltet er de ekstremt synlige med sine gule og røde trøyer.
Ennå har ikke Flanders Classics offentliggjort hvem som blir invitert til Flandern rundt, Gent-Wevelgem, Dwars door Vlaanderen og Omloop Het Nieuwsblaad, så det kan bli enda flere.
Men hva kan Uno-X få til i disse rittene? Paris-Roubaix er et veldig uforutsigbart ritt, hvor det også er mulig å posisjonere seg for en topplassering fra brudd.
Vi ser jevnlig mindre prominente ryttere gjøre det bra, også ryttere fra ProTeams. Det samme kan skje i Flandern. Rasmus Tiller, Erik Resell og Søren Wærenskjold er ekstremt sterke, og på en dag med maks flyt kan alt skje.
Team Coop-Hitec Products har banet vei for kvinnelige syklister siden 2008. De har gitt unge norske jenter en plattform til å utvikle seg og få internasjonal matching.
Laget skal fremdeles spille en lignende rolle og være et viktig bidrag til norsk sykkelsport, men har nå fått et lag over seg i hierarkiet.
I desember fikk de bekreftet at de får lisens som Women’s WorldTour-lag, altså det øverste nivået på kvinnescenen. Det vil si at de får kjøre alle de største rittene: Flandern rundt, Paris-Roubaix, Liège-Bastogne-Liège, Giro Rosa, Tour de France og Vuelta a España.
De er blitt en del av en Women’s WorldTour som stadig er i vekst og utvikling, og går fra 8 til 14 lag denne sesongen. I rittene møter de mange veletablerte og sterke lag.
Det norske profflaget består av tolv ryttere, fire norske og åtte utlendinger. Det er alt fra stortalentet Anne Dorthe Ysland til erfarne (men bare 23 år gamle) Susanne Andersen, og internasjonalt anerkjente ryttere som Hannah Barnes og Julie Leth.
Selv om laget, som nylig gjennomførte årets første treningssamling, er nytt og i sin debutsesong, har sykkelsjef Haugland og rytterne ettertrykkelig sagt at de kommer ikke til å gå stille i dørene. Og filosofien vi har sett i herrelaget, den blir videreført i damelaget.
I et intervju med VeloNews sa Haugland: «We’re gonna race like crazy and do it the Uno-X way.»
Det blir veldig spennende å følge.
Nytt Giro-eventyr med Tobias Foss
Vi var nok mange som satt trollbundet til skjermen i mai i fjor og fulgte Tobias Foss i Giro d’Italia. Til tross for at han var eneste nordmann til start, skapte han en historisk spenning og nerve.
Etter at han vant Tour de l’Avenir i 2019 og signerte for Jumbo-Visma, har det vært store forventninger til hva 24-åringen fra Vingrom kan få til. Kan vi endelig få en norsk rytter som hevder seg i Tour de France?
Svarene fra fjorårets Giro gir et klokkeklart ja. Foss trenger ennå litt tid, men har alle mulige forutsetninger for å kunne gjøre et godt sammendrag i Tour de France.
Før den tid skal han bare bearbeides litt mer, og da blir det nok et år med en tur til Giro d’Italia, hvor han skal være kaptein. I fjor fikk han bevist at han står tre uker ut, og har fått fornyet tro og tillit til opplegget han holder på med. Ett år eldre og mange erfaringer og treningstimer rikere, bør det være mulig å gjøre det enda skarpere i årets ritt.
Jakter sine første UCI-seire
De har vært våre mest spennende dameryttere i noen år, Katrine Aalerud og Susanne Andersen, men har duoen har ennå ikke lykkes med å ta sine første UCI-seire.
Det tror vi kan skje i 2022.
Aalerud leverte en glitrende femteplass sammenlagt i Vuelta a Burgos i fjor, som hjelperytter for Annemiek van Vleuten. Hun viste gode takter gjennom hele våren og var godt med i de største klassikerne på kalenderen. Tok også en flott seier på NM-tempoen, i en helt flat løype i Vennesla.
På sensommeren fikk hun en psykisk knekk, men har kommet seg til hektene for lengst og har ifølge henne selv tatt gode steg i løpet av vinteren. Et år med Annemiek van Vleuten som mentor og sparringspartner bør gi god avkastning etter hvert, og trolig er hun enda nærmere be aller beste i årets sesong.
Andersen var veldig nær å vinne flere ganger i fjor, men små marginer gjorde at det ble stang ut. Har i hovedsak syklet som hjelperytter i Team DSM, men har nå fått en klar og tydelig kapteinsrolle i Uno-X Pro Cycling.
Jens Haugland er klar på at Andersen skal løftes frem, og Andersen selv sier at hun «skal finne meg selv igjen». Med laget i ryggen og en offensiv vitamininnsprøytning fra Uno-X-filosofien, er grunnlaget lagt. Så må Andersen eksekvere. Vi har troen.
Ny giv for Kristoff
Etter fire år i UAE Team Emirates har Alexander Kristoff valgt å fortsette karrieren i belgiske Intermarché – Wanty-Gobert. Det belgiske laget var lenge et ProTeam, men foran fjorårssesongen fikk de WorldTour-lisens, som gir garantert innpass i alle Grand Tours og klassikere.
Da Kristoff signerte for UAE foran 2018-sesongen virket det lovende. Kapteinsrolle og laget bygget rundt seg. Med fasiten i hånden kan vi vel slå fast at det ikke ble helt optimalt.
Etter hvert signerte laget Fernando Gaviria, og forpurret spurthierarkiet. Det har også vært mye internt press på 34-åringen og Team Kristoff. Inngangen til 2019-sesongen var for eksempel krevende.
Laget var ikke fornøyd med nordmannens prestasjoner, og midt under Gent-Wevelgem fikk Stein Ørn i praksis sparken som Kristoffs trener over mail av UAE-ledelsen. Kort tid senere spurtet Kristoff inn til seier i rittet, og ledelsen modererte seg til at partene måtte ha en prat uansett.
Tross alt har Kristoff likevel prestert og vært en viktig brikke i UAE. Seier i Gent-Wevelgem, to tredjeplasser i Flandern rundt og etappeseier i Tour de France.
Han har vist gang på gang at han fremdeles har et veldig høyt fysisk nivå, og det er lov å håpe at overgangen til nytt lag skal gi fornyet motivasjon og være et friskt pust.
I Intermarché – Wanty-Gobert får han en klar kapteinsrolle, også i spurtene. Samtidig har han syklet fire sesonger i UAE uten en aerosykkel, som i følge ham selv er en signifikant fordel å ha i spurtene.
På treningssamling i Spania den siste tiden har Kristoff nå fått drillet spurtopptrekket. Får han en tidlig seier i 2022 og havner i flytsonen, kan det bli en strålende vår.
Battle of the North
Siden oppstarten i 2014 har Ladies Tour of Norway gått høyt ut, og rittet ble det første, og fremdeles eneste rittet, med WorldTour-status. I de foregående utgavene har det vært et felt med mange stjerner, og fjorårets ritt ble vunnet av Annemiek van Vleuten.
I 2019 fortalte rittsjef Roy Moberg om planene for et ti dager langt etapperitt i Norden, kalt «Battle of the North». Sammen med Giro Rosa ville dette rittet bli de lengste etapperittene på kvinnenes kalender.
Plasseringen på kalenderen, i august, har imidlertid gjort det vanskelig å realisere det, ettersom de svenske éndagsrittene i Vårgårda også har plass i samme periode.
Men uansett blir «Battle of the North» i 2022, som blir en videreføring av Ladies Tour. Seks etapper, to i Danmark, en i Sverige og tre i Norge. Og rittsjeff Moberg gikk i fjor hardt ut i omtalen av rittet.
– Etapperittet skal bli unikt og spektakulært både når det gjelder kvalitet, innhold og sidearrangementer, vi skal rett og slett levere noe verden ikke har sett maken til før når det gjelder WorldTour-ritt for kvinner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.