En bikepackers uskrevne mantra er «om du ikke bruker alt du har med, har du med for mye». Men hva er for mye? Å svare på det blir omtrent som å definere størrelsen på en fisk.

Det lykkeoptimaliserende skjæringspunktet for utstyrsmengde er forskjellig fra person til person. Noen tar med både kaffekvern og utstyr til håndbrygging, mens andre like gjerne nyter pulverkaffe. Tar du med mer utstyr øker kanskje komforten, men farten vil gå ned. 

Skal vi gi deg et par pro-tip i tillegg til utstyrslisten, er superlette joggesko, crocs, flip-flops eller lignende en god idé. Neste tips på den utvidede pakkelisten er en joggeshorts – de veier lite, i tillegg til at de er behagelige å sprade rundt i. Til sist vil vi også anbefale Henrik Orres bok «Food for Adventure». Det er en bok full av gode retter du lager med svært enkle kokemuligheter. 

LES OGSÅ: Test av sykkelbukser med fleecefor på innsiden

LES OGSÅ: Test av rimelige grus og jobbsykler (som passer til bikepacking)

LES OGSÅ: Nordmarkas beste 

Saken fortsetter (med pakkliste) under bildet

Pakkelisten som følger, er et godt eksempel for hvordan du pakker når du skal bikepacke. Utstyrslisten er en minimumsliste, og du velger selvsagt hvor mye mer du vil drasse med deg. Vi begynner med rammevesken, og utgangspunktet her er tatt for en hyttetur. Her finner du en lakenpose, som vi bytter ut med liggeunderlag og sovepose til teltturen:

RAMMEVESKEN

· Slange

· Miniverktøy

· Pumpe

· Caps

· Batteripakke

· To øl

· Frokost: Fem polarbrød og en tubeost

· Middag: Pølse og lompe

· Skjorte/ genser til kvelden

· Lakenpose

· Regnjakke

· Løse ben-og armvarmere

SETEVESKE

· Drybag, kjekt å ha

· Stekepanne

· Klype til stekepanne

· Dassrull

· Lighter

· Myggolje

· Hodelykt

· Kniv

· Gass

· Gassbrenner

· Telt m/ plugger

· Teltstenger stroppes fast på utsiden

STYREVESKEN

· Liggeunderlag

· Sovepose

· Evt merchandise som stroppes fast til løse løkker

BIKEPACKING

EPISODE 1 - Hytteturen

EPISODE 2 - Teltturen

EPISODE 3 - Slik pakker du smart

EPISODE 4

EPISODE 5