KURVER: Specialized Diverge blir definitivt lagt merke til, med sine voldsomme kurver, zertz og merkelige setepinne.
Specialized Diverge #1
Pris: 34999 kroner
Vekt: 9,04 kilo
Størrelse testet: 58 cm
Importør: Specialized Europe
Maks dekkbredde: 36mm grusdekk
Skjermer f/b: Ja/ja
Passer for: Deg som vil ha en rask sykkel på både asfalt og kompakt grus.
Specialized Diverge er en av tre tre sykler gigantprodusenten har laget i eventyrsegmentet. Diverge er en Paris-Roubaix-sykkel dratt ett skritt lenger. Specialized Diverge er en landeveis-og grussykkel som har hardt underlag og store distanser som sin force.
Specialized Diverge er også en av syklene i testen som er plassert til venstre på eventyrskalaen. Utstyrsmessig er det en mix av Shimano 105, Specializeds egen krank samt gode Ultegra-hendler. Kranken har 50/34-giring og kassetten har 11/32. Dette er så kor- rekt utveksling som du får.
STILIG: Specialized holder amerikanske tradisjoner i hevd, og har satt på en flott gallionsfigur foran på styrerøret.
Specialized Diverge 2017 er en presis gravelsykkel, en sykkel med klare tilbakemeldinger fra underlaget, og en sykkel som er ment å brukes hardt. Selv om den har skivebremser og stor dekklaring, gir den oss mer minner fra rittsykling enn grusturer om høsten. I klatringene og i spurtene får vi en kontant og umiddelbar tilbakemelding fra sykkelen, i større og bedre grad enn vi forventer av en sykkel med dette utstyrsoppsettet.
Vi kan si vi opplever veldig mye snert for penga, eller vent litt. Specialized Diverge er dyr, vi opplever mer spenst og liv enn mange andre sykler med samme type utstyr. Med det opplever vi også at sykkelen blir hard og litt ukomfortabel, den er av de minst behagelige i testen. Vi prøvde også Specialized Diverge med større dekkvolum, dette gjør vesentlige endringer,likevel ligger den harde plattformen og lurer.
JALLA: «Zertz», altså gummiputer på utsatte steder, skal dempe vibrasjoner. Vi merker ikke noe til det.
Men Specialized Diverge er fortsatt en sykkel vi ville hatt om vi datt av feltet i birken, dette er en sykkel det ville vært morsomt å tette luker med. Den danser seg raskt opp i ledelsen. Først over bakketoppen, først utfor. Diverge er god utfor. Specialized Diverge er faktisk veldig god utfor, den er nesten best av samtlige, også med de relativt smale dekkene som sitter på. Dette er en slik sykkel som både får frem mot og trygghet. Det liker vi.
Når sykkelen først er så stabil og trygg som dette, ønsker vi oss også mye mer komfort, gjerne fra større dekk, men også fra en mer behagelig ramme. Der eksempelvis Ridley og Canyon sluker ferister og smågrus, kjennes dette godt på Specialized Diverge, vi spenner oss mere.
Vi mener Specialized Diverge ligger litt for tett opp til nye Roubaix, den burde vært satt opp med litt grovere dekk enn 28 mm, samt vært mer behagelig. Den presenterer seg som redskap for store eventyr, men oppleves slik den er satt opp ved levering like mye som et rittverktøy. Gi oss en litt mer behagelig sykkel og litt grovere dekk så har vi en solid tittelutfordrer. Diverge betyr å avvike fra tenkt rute, men her har ikke Specialized helt turt å ta den nye veien.
STØTDEMPER: Specializeds setepinne het først Cobble Gobbler, men endret etter hvert navn til CGR. Den skal også dempe vibrasjoner.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.
Oppsummert
Specialized Diverge #1
4/10
Snitt
4.8/6
Sykkelglede
4.5/6
Komfort
4.5/6
Utfor
5.5/6
Klatring
5.5/6
Dette liker vi
Flott utveksling
Klargjort for både skjermer og bagasjebrett
Mange flotte designdetaljer
Noe å tenke på
Stump kjørefølelse
Kunne godt hatt grovere dekk
Både zertz’ene og setepinnen fremstår som en gimmick heller enn en produktegenskap