SPENNENDE: Fara F/GR er en spennende nykommer på gravel-markedet. Foto: Henrik Alpers
Lesetid: 2 minutter
Det norske entusiast-merket Fara fortsetter sitt inntog i sykkelverdenen med nok en nyskapende sykkel. Fara har en liten kolleksjon, bestående av tre modeller, men har i løpet av få år markert seg som en produsent med annerledes filosofi, elegante sykler og unike løsninger.
RETT INN: Bremseslange og girvaier går inn i rammen gjennom styrelageret. Foto: Henrik Alpers
Nye F/GR har en rammedesign som minner en del om Faras spennende blandeveissykkel, AR. Setestagene går i stor bue rundt bakhjulet og åpner opp for store dekk. F/GR skal være Faras groveste sykkel.
LAGRING: I underrøret kan du lagre reserveslangen og miniverktøyet. Foto: Henrik Alpers
Dette er sykkelen du bruker på uflidde grusveier og stier på langtur. F/GR er en nesten som en terrengsykkel med bukkestyre å regne. Samtidig skal geometrien gjøre at den føles som en kvikk bukkestyresykkel på veien.
INTEGRERT: Vaiere, ledninger og bremseslanger går inn i rammen øverst på styrerøret
Integrert vaierføring
Som moderne sykler flest kommer F/GR med integrert vaierføring gjennom styrerør og ramme. Rund setepinne i tynn og støtdempende 27,2 mm dimensjon skal øke komforten.
FUTURE-PROOF: SRAM UDH gjør det enklere å få tak i nytt girøre ved behov
Gaffelen har ekstra bagasjefester. Girøret er av typen SRAM Universal Derailleur Hanger som vil gjøre det lett å reparere sykkelen, også i fremtiden.
FESTER: Gaffelen har fester til flasker eller annen bagasje
F/GR har større akselavstand og slakere vinkler enn Faras andre sykler, AR og landeveisraceren F/RD.
Vi har tidligere testet Faras forrige generasjon sykler, både den testvinnende grussykkelen Gravel-R og den eksklusive landeveissykkelen F1Disc. Begge har imponert oss med kvikke egenskaper og presise og tidsriktige sjangertolkning.
GJENGET: F/GR får kranklager av den robuste og allsidige T47-typen. Foto: Henrik Alpers
Kjempeklaring
Nye F/GR har anbefalt dekkstørrelse på 43 mm, men sluker så brede dekk som 50 mm, på 700c-hjul. Fara har altså valgt å droppe den mindre 650B-hjulstørrelsen de tilbød på Gravel-R og har i stedet økt dekklaringen rundt 700c-hjul.
BREDT: Du kan bruke 50 mm brede dekk på Fara F/GR
Akkurat som på blandeveissykkelen AR vil F/GR komme med Faras helt unike veskefester. Integrated Bikebacking System er Faras egen løsning for montering av bikepacking-vesker uten bruk av stropper og reimer som riper opp sykkelen. IBS som systemet kalles fester vesker til rammen med spesielle magnetfester.
EKAR: Fara F/GR vil komme med Campagnolos 13-delte EKAR-gruppe
F/GR er også utstyrt med et oppbevaringsrom i rammens underrør. Rammen kommer klargjort for bruk av den allsidige T47-standarden for gjengede kranklager og er også klargjort for bruk med skikkelige heldekkende skjermer.
F/GR vil koste fra 3500 euro med mekanisk Shimano Ultegra-gruppe.
Sykkelen vil også tilgjengelig med Campagnolo EKAR og dyrere Shimano-grupper.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.