SAME, BUT DIFFERENT: Det handler om å komme først til mål også på Zwift, men hvordan du gjør det er høyst ulikt.
Lesetid: 7 minutter
Å sykle ritt på Zwift er en aktivitet de aller fleste forbinder med vintertrening i mørke kjellere, men så kom korona. Plutselig ble zwiftsesongen forlenget inn i det uvisse, selv om våren har slått ut i full blomst.
Å sykle ritt på Zwift går ut på det samme som i den virkelige verden – å komme først til mål. Men å vinne et ritt på Zwift er ikke det samme som ute, ja bare det å sitte i hovedfeltet er noe helt annet.
1. Det går noe inni helsikes fort fra første sekund
Å sykle ritt på Zwift er som å sykle sykkelkross eller rundbane terreng. Mens det i et landeveisritt gjerne går rolig på starten, går det her superfort fra start. Vi anbefaler at du varmer opp skikkelig, gjerne 30 minutter. Du kommer til å få bakoversveis av intensiteten på start – men etter noen ritt blir du vant til det.
Men hvorfor er det slik? Med konkurransetid på bare en time, gjelder det å riste av det som er løst jo før jo heller. Et annet element er at innendørs har en langt mindre kontroll på fart og omgivelser enn inne, det er rett og slett mye lettere å miste hodet. Og når hundrevis av syklister mister hodet på en gang, ja da blir det som Gino van Oudenhove ville sagt: Det går noe inni helsikes fort.
2. Det tar noen sekunder før avataren din reagerer
Når du sykler ritt utendørs er hele sanseapparatet ditt i høyspenn. Er du i brudd og hører noen som girer en kilometer før mål, vet du at det kommer et angrep.
På Zwift er det annerledes. Og når du ser noen angripe, vil det ta noen sekunder før onlinesystemet oppdaterer at du svarer på et angrep. Du må rett og slett belage deg på å angripe selv litt oftere, bare sånn tilfelle.
3. Bruk power ups aktivt!
Hver gang du sykler forbi en målbue, et KOM-punkt eller en spurt, vil du få «power ups». Dette er noen bonusfunksjoner som varer et par sekunder.
De kan enten brukes til å spare krefter, eller gjøre et skikkelig angrep.
Til deg som synes dette er teit: Zwift er et dataspill. Det er annerledes enn på ordentlig. Det eneste du oppnår med å synes det er teit, er å bli frakjørt. Synes du temposykkel i temporitt er teit?
De ulike power ups’ene er:
Aero Boost - vises på skjermen med en aerohjelm. Gjør deg mer aerodynamisk i 15 sekunder, og er særlig virkningsfullt nedover eller bortover.
Burrito – vises på skjermen med en blå burrito i baklomma. Denne funksjonen er perfekt for å bli kvitt en som snylter på hjulet ditt.
Cloaking – vises på skjermen med et spøkelse. Nå blir du usynlig i ti sekunder! Har du planer om å angripe gjør det vel ingenting å være usynlig?
Klatreboost – vises på skjermen med en fjær. Denne gjør deg 10 kilo slankere i ti sekunder. Fint om du sliter i bakkene, eller bare har lyst å parkere noen en gang for alle.
Ligge-på-hjul-effekten – vises på skjermen med en lastebil. Denne kan kun brukes når du ligger på hjul. Kort forklart øker den effekten av å ligge på hjul med 50 prosent. Ypperlig om du hvil ta en liten hvilepause, for den varer nemlig i hele 30 sekunder.
4. Du er nødt til å starte spurten veldig tidlig
Foreløpig greier ikke programmeringen til Zwift å simulere en ekte spurt, i tillegg til at elementet med plassering og kutting av svinger er borte.
Derfor er det rå kraft som gjelder, og spurten blir lengre. Den starter gjerne 5-700 meter før mål.
Så da er det bare å bestemme seg da for når en vil starte, og så håpe en har pust nok til å holde ut til målseilet.
5. Den virkelige verden er skarpere
Se på Zwift som en slags beruset virkelighet. Og hva mener vi med dette?
Det tar litt tid før systemet reagerer. Girskifter vil ikke oppleves like skarpe. I et ritt kan du flytte deg ti centimeter til siden og draftingen blir annerledes.
Er du kort med smale skuldre kan du sykle nesten gratis i et felt på grunn av luftmotstanden.
Alle disse elementene er tilstede i Zwift, men tilbakemeldinger på endringer underveis er ikke så presise som utendørs, på langt nær faktisk.
Det betyr at du må sykle på en annen måte – kanskje det er derfor enkelte zwiftspesialister slår proffene?
6. Utstyret har mer å si enn i den virkelige verden
Inne i Zwift vil du se at flere av de store produsentene sponser spillet, for å få deg til å kjøpe produkter til bruk på veien.
Det morsomme er selvsagt at produktene inne på Zwift virker så bra som markedsføringen sier, i motsetning til hva vi ser i den virkelige verden.
Altså, på Zwift har utstyret mye å si. Kjøper du en aerohjelm i spillet går det fortere, høyprofilshjul likeså.
7. Vær tidlig på startlinja
Når du skal varme opp til et zwiftritt har du to muligheter. Du kan enten sykle rundt i det digitale landskapet og nyte miljøet, eller så har du den litt kjedeligere varianten der du varmer opp på rulle på startlinja.
Vær klar over at jo tidligere du er på linja, jo bedre plassering får du når starten går. For i Zwift er det nemlig akkurat som på ordentlig, kommer du sent til start må du starte bakerst.
Denne funksjonen er forresten ganske ny, sånn om du ikke kan huske å ha sett den.
8. Når du først har begynt å sykle kan du ikke ta en pause
Har du lyst på en tissepause under en vanlig intervalløkt, eller har glemt å fylle en flaske – får det ingen konsekvenser.
Men inne på Zwift er det praktisk talt game over om du går av sykkelen. Har du først satt i gang må du sykle til rittet er ferdig, med mindre du liker å bli kjørt av feltet da.
Med andre ord, når du setter deg på sykkelen for å kjøre, da er løpet kjørt for den neste timen.
9. Lag deg et oppsett først som sist
Vi har i lang tid dokumentert ulike rullerom landet over, og har du planer om å kjøre ritt på Zwift bør du gjøre noe av det samme. Siden du trenger en skjerm å se på, en telefon å kommunisere med, et matbrett, et håndkle, drikkeflasker og diverse annet du måtte ønske å bruke, er det snakk om en del ting som skal opp og ned per økt.
Har du en permanent base slik du foretrekker det er sjansen ganske mye større for at du trener oftere.
10. Du kommer til å møte noen som jukser
Eller kanskje ikke de jukser bevisst, kanskje de bare ikke har helt kontroll på innstillingene. Kanskje de har en wattmåler som har sett sine beste dager, eller kanskje de simpelthen veier mindre enn de tror.
11. Finn deg en måte å kommunisere med andre deltagere på
Vi for vår del bruker sotrt sett telefonen til dette. Den er lett tilgjengelig å gi kudos med, eller bruke power ups med.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.