Merida har de siste årene opparbeidet seg en solid erfaring fra spissen av internasjonal rittsykling. Både som sponsor og sykkelleverandør til landeveislaget Bahrain-Merida, men også som mangeårig sponsor av terrengsykkelverdenscupens mest suksessrike rittlag, Multivan-Merida.

Denne satsingen på raske rittsykler bærer også deres gravel-sykkel preg av. Her får du en flott karbonramme med tydelige og elegante trekk hentet fra landeveissyklene. Noen av Silex-modellene kommer med to-delt krank, vårt testeksemplar Silex 6000 kommer med 1x11, men har mulighet for å ettermontere framgir og annet drivverk. Enkelheten med et 1x11-drivverk er tiltalende, og det står godt til de rene linjene på sykkelen.

Maxxis-dekkene har bra volum, men en del mindre knaster enn de øvrige dekkene vi finner i denne testen. De ruller stille og raskt på både asfalt og grus og har sideknaster som hjelper litt når du havner på veiskulderen på grusen.