3T har på kort tid stått frem som et av de mest spennende sykkelmerkene, ikke minst i den hurtig voksende gravel-kategorien.
Mange lo da merket lanserte sin første Exploro-modell og skrøt av at den var en aero-gravelsykkel. Også Vroomens første grussykkel - den nå toneangivende Open UP, ble møtt med skepsis da den kom.

GIGANTISK: Underrøret på 3T Exploro Race er kjempestort og helt flatt på oversiden.
Siden den gang har latteren stilnet. Flere har kommet etter med grusracere med aerodynamiske rammeprofiler. Et helt nytt sykkelmarked har blitt skapt på ryggen av Vroomen og Opens tro på bukkestyresykler med stor dekklaring.
3Ts siste nyskapning er modellen Exploro Race/Max. En sykkel som i Race-versjon er laget for å sykles i konkurransefart på asfalt- og grusveier med store 700c-hjul og middels store dekk. I Max-versjon er den samme sykkelen satt opp med små 650b-hjul og store dekk for bukkestyresykling på grovere grus eller i terrenget. Ved å bytte hjulsett kan du selvfølgelig ha både Race og Max i én sykkel.
Vær dog obs på at 3T Exploro Race ikke er UCI-godkjent for bruk i aktive landeveisritt. Underrørets størrelse er en av flere faktorer som gjør at den ikke passer inn i UCIs trange boks for godkjente racersykler.
Spesiell ramme
Rammen på 3T Exploro Race skiller sykkelen fra andre på markedet. Underrøret er det største vi har sett på en sykkel uten elmotor og integrert batteri. Røret er rundt på undersiden og flatt på oversiden. Både for å begrense luftmotstanden, og for å fungere som skjerm for drikkeflasken.

VROOMEN: Gerard Vroomen har blitt en kjent person i sykkelbransjen. Mannen bak Cervelo, Open og nå 3T er nytenkende og kreativ.
Øverst er underrøret smalnet inn så fartsvinden skal skli fra forhjulet med minst mulig motstand.
Seterøret er buet rundt bakhjulet slik vi kjenner fra Vroomens andre sykler. Både Cervelo og landeveissyklene fra 3T, Strada har slikt. Både gaffelen og kjedestagene har nesten like bred beinstilling som Metallica-bassist Robert Trujillo og plass til store dekk uten å bygge i høyden. Styrerøret er høyt med tydelig aeroprofil. Et høyt, aerodynamisk styrerør både ser bedre ut, og er mer aerodynamisk enn lavt styrerør og høyt tårn av avstandsringer under stemen.

CERVELO-ARV: Akkurat som på tidligere års Cervelo-sykler går vaiere og slanger ned i overrøret bak stemen. Styrerøret er ganske høyt.
Bremseslangene går gjennom det aerodynamiske styret. Slangen til bakbremsen går i bue over stemen og ned i overrøret.
Setestagene spriker bredt ut og møter seterøret nærmest 90 grader fra hver side. Dette for å gi maks klaring til store dekk.

GOD KLARING: Setestagene på 3T Exploro gir god plass til brede dekk.
Geometrien på 3T Exploro Race er mer renspikket landeveisracer enn komfortabel grusracer. Sammenlignet med for eksempel Cannondale SuperSix er Exploro Race bare 10 mm høyere i front. Overrøret er fire millimeter lenger på 3T-sykkelen. Slakere styrevinkel, 72 grader på 3T, 73 grader på Supersix, gjør likevel rammelengdemålet fem millimeter kortere på Exploro Race.

ITALIENSK: 3T har hovedkontor i Bergamo i Italia, selv om syklene er designet av nederlandske Vroomen og produsert i Asia.
3T Exploro Race er ikke laget for grusturer i rolig tempo med bagasje. Den skal sykles fort, gjerne i grusritt som Bukkebirken og Oslo - Mysen, eller milslukerturer på varierende underlag.
Vi har testet 3T Exploro Race med 35 mm dekk og bransjens bredeste karbonfelger. 3Ts felger har utvendig bredde på gigantiske 40 mm og innvendig bredde på 29 millimeter. Dekk og felg flyter over i hverandre på mest mulig aerodynamisk vis. Dekkene oppgitt til å være 35 mm brede, måler rett under 40 mm på de brede felgene.

BREDE FELGER: 3Ts egne karbonfelger er superbrede og gir topp støtte til brede dekk.
SRAMs trådløse Force-gruppe med 2-delt krank og 12-delt kassett er blandeveisvennlig. Krank med 43 tenner på største klinge og 30 tenner på minste klinge pares med kassett med spenn fra 10 til 36 tenner. Bredt girutvalg lar deg holde høy fart på asfalt og bryte deg opp de bratteste klatringene, samtidig som avstanden mellom girene ikke blir for stor.

ALLSIDIG UTVEKSLING: Med 43 og 30 tenners klinger på kranken og 12-delt kassett er det gode muligheter for å finne rett gir.
Rå både på asfalt og grus
Testsyklisten på 184 cm sitter perfekt på størrelse 56 i 3T Exploro Pro. Stemen monterte vi med kun 5 mm avstandsring under. Da ble sittestillingen komfortabel og effektiv.
Allerede de første meterne på veien er det klart at dette ikke er en slapp grussykkel med treg styring og høy pendel i front.
Sykkelen er lynkvikk i styringen. Stående klatring og spurting føles nesten som på en vanlig racer, de brede dekkene til tross, uten følelsen av å måtte vippe sykkelen fra side til side over et punkt høyt opp.

LAV GAFFEL: 3Ts egen gaffel har god plass til dekk, men bygger lite i høyden.
De knudrete dekkene ruller lett på asfalt. Du holder følge med jevnsterke syklister med rene landeveisdekk. På grusen kan du kjøre fra dem i første sving.
De megabrede 3T-felgene gir dekkene ekstra bredde og mindre spiss kurve mot underlaget. Med 40-50 psi/2,5-3,4 bar i dekkene er sykkelen veldig komfortabel på grusen. Likevel føles den stram som en racer med smalere dekk. Exploro Race har plass til 42 mm dekk i 700c-størrelse eller hele 61 mm brede dekk i 650b-størrelse.

NORSK DESIGN: Fizik Argo-setet er designet av Torgny Fjeldskaar.
Å klatre på 3T Exploro Race føles bedre enn på mange grussykler. Den er lett for gravel-sykkel å være, ei heller tung for en aeroracer. Den kvikke, stramme følelsen, den stive rammen og den aggressive geometrien fører til en sykkel som føles effektiv i motbakkene.
Det er også greit å bunny-hoppe ved behov. På flater og i utforkjøringer nyter vi den ekstra farten og kontrollen vi får ved å gripe i bukken. SRAM-hendlene kan justeres slik at det er lett å nå både bremsehendler og girknapper fra bukken.

LITT TRANGT: Testsykkelen hadde merker på underrøret etter kjedet. Vi polstret opp med beskyttelsesteip.
De trådløse girene fungerer knirkefritt. Den doble kranken og 12-delte kassetten gir tette gir. Det er lett å finne optimal tråkkfrekvens.
På raske grusveier kommer 3T Exploro Race til sin rett. Vi har bunnsolid grep i svingene, også på vaskebrett. Over småkrøn på veien holder sykkelen farten godt og vi kan stå og rive i styret. På asfalt er følelsen av raskhet den samme. I de kjappeste svingene der du må bytte side hyppig er det ørlite grann mer forsinkelse i de brede dekkene enn på en skarp racer med 28 mm dekk. Til gjengjeld gir den lave kranken og de store dekkene ekstra trygghet gjennom skjærende svinger.

MORSOM OG ALLSIDIG: 3T Exploro Race er en morsom sykkel både på asfalt og grus.
3T Exploro Race er en unik sykkel som føles lynrask på veien og bunnsolid på grusen. Stor dekklaring gjør at du kan driste deg inn på kjerreveier også. Ønsker du ekstra terrengegenskaper og større dekk kan du sette på 650b-hjul og virkelig dra på i terrenget.