Tonje Øvervoll gikk for en custom Legor i stål da hun skulle bestille drømmesykkelen. Gravel-sykkelen som er laget av den tidligere proff-skateren Mattia Paganotti skiller seg ut i mengden.
Nyforelsket: Fordelen med en customsykkel er at det blir helt uinteressant å kjøpe ny sykkel, skal vi tro Tonje.
Lesetid: 3 minutter
I Barcelona finner du en av verdens beste rammebyggere, Mattia Paganotti. Han har gått i lære hos både Dario Pegoretti og Tiziano Zullo, og bygger nå sykler under merkenavnet «Legor». Har du planer om ny sykkel til våren – start planleggingen nå. Ventetiden blir bare lengre og lengre, og Mattia er på ingen måte rammet av koronakrisen.
– Et vakkert bygg Tonje, og vi vet veien har vært lang. Men hvordan begynte den?
– Samboern min har en custom Crema-sykkel, og kjenner Mattia. Jeg har en Diverge i aluminium fra før, men det er litt som å gå på markaski. En dag foreslo Jonas (Strømberg, samboer, red. anm) at jeg burde hatt en custom gravel siden jeg syklet mer og mer i Marka. LWTUA er en modell fra Legor som ville passet meg fint, kombinert med geometrien til Tarmacen min.
– Det var kortversjonen, hva gjør en så?
– Jonas tok mål basert på Tarmacen, og sendte til Mattia. Etter en stund fikk jeg tilsendt en tegning av sykkelen med denne geometrien jeg ønsket. Jeg har litt lange bein, så sykkelen har sånn sett litt rare mål. Så tok det et halvt år med venting før den kom.
– Uhm, så venter du bare et halvt år?
– Mattia er veldig flink til å vise prosessen. Han legger ut masse bilder på instagram der han er flink til å tagge deg, så du ser hvordan det går.
– Litt som ultralyd?
– Hehe, ja, du får følge reisen. Så kommer du til punktet der du skal velge farger. Da sitter du der med hele pantonekartet og ser deg ihjel, og på et punkt så må du bare ta en avgjørelse.
– Hva var det som gjorde at du til slutt valgte farge?
– Matte sykler er vanskeligere å holde rent, men jeg liker det bedre. Jeg kjenner godt til logoene på sykkelen, og visste jeg ville ha dem i høyglansdetaljer. Jeg fant en mørk blåfarge jeg likte godt.
– Er det bedre med custom?
– Når jeg setter meg på den er den en del av meg og passer meg perfekt. Det er det som er fordel med custom; sykkelen kan tilpasses den geometrien og de målene du ønsker og foretrekker. Vanligvis higer man etter en ny sykkel hvert år. Denne skal vare, og riper i lakken er som rynker i ansiktet. Det er mer bærekraftig, denne skal jeg ha i mange år.
– Du har satt den opp med grove 650b-hjul?
– Med bredere dekk får du litt mer kontroll i utforkjøringene, og jeg liker det siden jeg fort blir litt fartsblind nedover. Vi hadde dette hjulsettet hjemme, og da jeg prøvde det likte jeg det godt. Jeg brukte sykkelen som landeveissykkel tidlig på sesongen, mens det fortsatt var snø i marka, men nå er det disse jeg bruker. Jeg har prøvd masse forskjellige hjul og dekk, men jeg faller stadig tilbake til disse her.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.