Treks Domane ble opprinnelig laget for å hjelpe den sveitsiske superstjernen Fabian Cancellara til seier i brosteinsklassikerne. Trek Domane SL7 er en mer tydelig blandeveissykkel beregnet på eventyrlysten sykling på flere underlag.
Ramme: 500 Series OCLV karbon m/IsoSpeed foran og bak
Styre/stem: Bontrager Elite IsoZone 44 cm/Bontrager Pro 7 grader x100 mm
Sete/setepinne: Bontrager Arvada Comp, stålskinner, 154 mm bredde/Bontrager karbon setemasttopp
Hjul/dekk: Bontrager Aeolus Pro 3V, OCLV Carbon, Tubeless Ready, 25 mm felgbredde/ Bontrager R2 Hard-Case Lite 700x32mm
Drivverk/bremser: Shimano Ultegra Di2 50/34 tenners krank og 11-34-kassett
Trek Domane SL7 kommer i to forskjellige rammeversjoner, SLR og SL, som testet her.
Domane SL7 har til forskjell fra Treks lettvektssykkel Emonda innebygget støtdemping. Den første versjonen av Domane hadde demping kun i bakrammen. Nyere versjoner har fått innebygget støtdemping også i fronten av sykkelen. Trek kaller demperløsningen for IsoSpeed. Også aeroraceren Madone har fått IsoSpeed-demping på de siste års modeller.
Konseptet med IsoSpeed er at seterøret i stor grad er frikoblet overrøret på sykkelen, og at det derfor kan flekse mer enn på sykler uten IsoSpeed-system. IsoSpeed-løsningen i fronten fungerer mye på den samme måten ved at gaffelens kronerør kan flekse uavhengig av overrør og underrør. Stem og styre kan bevege seg noe mer frem og tilbake og opp og ned enn på andre landeveissykler.
Domane SL-modellene, inkludert Trek Domane SL7 testet her, har IsoSpeed rundt seterøret som ikke lar seg justere. De dyrere SLR-modellene får IsoSpeed langs overrøret som kan justeres etter syklistens vekt, og om du ønsker mye eller lite fleks i seterøret. Sammenlignet med tidligere Domane-modeller har den helt nye versjonen tatt flere skritt i retning grussykling og mer uvøren sykling på slagete underlag.
De færreste grusveier er like røffe som Arenbergskogen i Paris-Roubaix, men det er likevel tydelig at Trek har tatt denne modellen noe bort fra rittfokuset, og heller satset på å lage en robust blandeveissykkel for varierte turer og underlag. At aeroraceren Madone også har IsoSpeed og plass til ganske kraftige dekk med skivebremser, har gjort den til et mer naturlig valg også i flatere brosteinsritt for landeveisproffene.
Trek Domane SL7 leveres med karbonhjul og dekk fra Treks eget merke Bontrager. Den store klaringen mellom dekk og ramme gir også plass til skjermer, som du enkelt monterer i skjulte, integrerte skruehull. Den maksimale dekklaringen på rammen er oppgitt til 38 mm.
Inne i underrøret på Trek Domane SL7 finner vi et lite «bagasjerom». Rommet åpnes ved hjelp av en spak under flaskeholderen. Her er det plass til et miniverktøy i lokket, samt en neoprenstrømpe med reserveslange, dekkspaker og en gasspatron med munnstykke.
Kun den spesielle neoprenstrømpa følger med sykkelen som standard – dette synes vi er gjerrig av Trek. Miniverktøyet må være helt spesielt for å passe i sporet i lokket, og kan følgelig kun kjøpes av Trek/Bontrager. På en sykkel til 60 tusen burde et slikt verktøy følge med i prisen.
Vi har testet Trek Domane SL7 i størrelse 58, en størrelse større enn normalt. Sykkelen er kort for størrelsen, og i tillegg er den laveste setehøyden du kan sette opp sykkelen med 77 centimeter. Fronten er også ganske høy. Testsyklisten på 184 cm måtte plassere setet så lavt det gikk an for å oppnå rett høyde. Vil du sitte lavere må du kjøpe en ny, rådyr setemast.
Trek har sikkert gode intensjoner, men vi tror en standard-pinne kunne gjort en like god jobb. Setepinnen har heldigvis et setefeste som er forbilledlig enkelt å justere. Samt et integrert lyktefeste til Treks egne og gode LED-lykter.
På Treks sider står sykkelen i størrelse 58 anbefalt til syklister fra 179 til 186 centimeter. Jeg sykler vanligvis på sykler i størrelse 56 fra andre merker. Vi vil hevde at du bør ha setehøyde fra 78 centimeter og høyere, målt fra senter krank til seteflaten, for å sitte godt på denne sykkelen.
Geometrien er av Trek kalt Endurance-fit, noe som tilsier litt høyere front og kortere rammelengde enn på sykler ment for mer ambisiøs rittsykling. Vi opplever likevel at sykkelen med fordel kunne ha vært noe lengre enn den er. Vi kan med en gang si at du bør prøve sykkelen skikkelig før du kjøper.
Når vi får sykkelen ut i landskapet blir det raskt tydelig at IsoSpeed-demperne fungerer som de skal, vi har prøvd det flere ganger tidligere, og det er virkelig mer enn en gimmick. Trek Domane SL7 sklir over brostein som om underlaget var jevnt. Følelsen av å kunne legge seg over i svingene i grove brosteinsrundkjøringer på Oslos sentrale østkant, uten å sprette ut av linja eller miste svinggrep, bygger virkelig selvtillit.
Den gode dempingen gjør det også mindre krevende å opprettholde et jevnt tråkk når underlaget prøver å riste deg ut av rytmen. De litt slakere vinklene sammenlignet med mer rittorienterte sykler bidrar også til god stabilitet og trygghet.
På slagete underlag som brostein og grusveier med vaskebrett føles Trek Domane SL7 imponerende stødig, trygg og stabil. Støtdempingen skjer uten at vi opplever at noe gir seg i noen retning. Gaffelen klaprer ikke under harde nedbremsinger og krankpartiet leverer tilsynelatende wattene direkte fra lårmusklene til bakhjulet og underlaget uten at noe går bort i rammefleks.
Trek Domane SL7 evner også, på tross av dempingen, å videreføre veifølelsen til syklisten. Den smidige følelsen over brostein og vaskebrett går ikke på bekostning av fingerspissfølelsen med underlaget.
Kjørefølelsen føles direkte og taktil, ikke nummen og stum. Her må Trek berømmes for å ha klart å lage en sykkel som godt formidler underlaget gjennom både brede dekk, støtdempere og en kraftig karbonramme.
Vi føler oss rett og slett raske på Trek Domane SL7, selv om den høye og korte fronten gir en ganske oppreist sittestilling. Likevel føles akselerasjonen og snerten i tråkket som kontant og direkte.
Amerikanske merker går gjerne opp en bredde på styret, så også Trek. 46 cm styrebredde med veldig tykk styretape er voldsomt på en sykkel i denne størrelsen, uten at det er et kjempeminus. Vaierføringen går fra styret, gjennom en plastklype under stemet og ned i et hull lengst fremme på overrøret. Treks vaierføring er brukervennlig, men vi har testet flere sykler i det siste med et mer ryddig oppsett i front.
Trek Domane SL7 er en mer robust sykkel enn forrige generasjon, den har gått fra å være en konkurransesykkel for svært få ritt, til å bli en sykkel til bruk på alt tenkelig underlag. I dagens marked kan den fint kategoriseres som en-sykkel-til-alt, så lenge det du sykler på defineres som vei. Bruksområdet er utvidet - fartsfølelsen og snerten bevart. Det er nesten så vi tåler prisen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.