Det har blitt syklet på sykler med bukkestyre og drevet med bikepacking og sykkel-touring i årevis, men det er ikke til å stikke under en stol at Specialized har hatt en betydelig rolle i å dytte den moderne versjonen av oppakkningssykling ytterligere ut i markedet.
Med sin Sequoia, som vi testet i fjor og tilhørende markedsføringsmuskler var de med på å drive eventyrdrømmen fram i pannebrasken på mange syklister.
Specialized Diverge Comp carbon er den andre modellen som sorterer under «Adventure & Gravel»-segmentet hos storprodusenten fra California. Dette er en noe mer sportslig rettet sykkel enn søsteren.

FJÆRING: Inne i styrerøret sitter en fjær som lar framspringet fjære med underlaget. Vi ønsket oss litt lavere front, også etter å ha fjernet avstandsringene som fortsatt er montert på bildet.
På Specialized Diverge Comp carbon finner vi klare elementer fra brosteinsraceren Roubaix, som Future Shock demper foran, og CobbleGobbler setepinne.
Denne karbonrammen har også linjer vi lett kan spore til både asfalt-raceren Tarmac og Specializeds terrengsykler. Specialized Diverge Comp carbon forsvarer plassen som den dyreste sykkelen i testen med en nær komplett Ultegra-gruppe, hjul fra DT Swiss og en smart krank fra Praxis-works med grustilpasset utveksling.
Specialized Diverge Comp carbon føles fremfor alt som en ekstremt gjennomtenkt sykkel. Specialized er ikke bare trendset- tende med sine sykler, de er også ofte flinke til å tolke kategorier og behovene i dem.
LES OGSÅ: Test av Trek Checkpoint SL5

BROSTEINSSVELGER: Specializeds setepinne bidrar med overraskende mye demping. Såpass mye at du bør montere setet pekende litt nedover for å unngå at det peker oppover når du vekter det bakpå.
Specialized Diverge Comp carbon har unike tekniske løsninger for å gi komfort til lange dager på sykkelsetet og den har festemuligheter for det du måtte trenge av skjermer og bagasjebærere.Samtidig har den en geometri og sittestilling som ikke gjør seg bort i høy fart på asfalten.
Fjæringen i styrerøret er det mest unike med Specializeds komfortorienterte bukkestyre-sykler. FutureShock-fjæringen fungerer overraskende bra. Under sittende sykling ruller vi over grovere grus uten å bli plaget av risting.

ESTETIKER: Specializeds Diverge karbonramme har flotte linjer og en lekker bronsefarge.
Under stående spurting og klatring gjør fjæringen lite ut av seg. Den forsvinner under hendene dine, akkurat som slagene forsvinner mellom underlaget og styret. Pass på å få styret lavt nok for å få nok vekt over fronten for kontroll utfor. Styret med beskjeden sprik i bukken er blant det mest komfortable i vår test av gravesykler.
Specialized Diverge Comp carbon ser annerledes ut, men den er fremfor alt komfortabel, men likevel kvikk og rask i følelsen. Det er merkbart at du får mindre juling på grusen med Diverge. I tillegg har du bedre kontroll. Men når du kommer ut på veien sitter du på en lettrullende landeveissykkel med snert og gode fartsmuligheter.