Tilfeldigvis koster også alle de tre karbonsyklene det samme, 21999 kroner.
Sykkelen møter oss med en spesielt lekker blåfarge og en utstyrspakke som ikke trenger noen oppgraderinger.
X60-modellen er en helt ny 2020-modell. GRX-komponentene fra Shimano. Shimanos første rendyrkede grusgruppe kommer i flere nivåer. RX810-gruppa på Nakamura Pursuit X60 tilsvarer Ultegra-nivå for landeveisgruppene. GRX-gruppen har flotte hendler med noe større girknapper og bremseblad enn landeveigruppene.
Vi liker hvordan hendlene ligger i hendene. Den økte størrelsen passer fint med behovet for litt fastere grep på grusunderlag. I tillegg til hendlene er den viktigste forskjellen fra 105 og Ultegra den grus-orienterte kranken. 46 og 30-tenners tannhjul kombinert med stor 11-delt kassett med spenn fra 11-34 gir plenty med funksjonelle gir på tregere underlag og i brattere bakker enn vi vanligvis sykler på landeveissykkel.
Den flotte karbonramma har tynne setestag og kraftig gaffel. Det er ikke lagt opp til egne bagasjefester på gaffelbeina, men både ramme og gaffel har fester for skjermer. På overrøret er det egne gjengede hull som passer en flaskeholder eller en veske som kan monteres i de samme festene.
LES OGSÅ: Test av Canyon Grail Alu 7.0
Nakamura Pursuit X60 imponerer med merkevarekomponenter i alle ledd. DT Swiss-hjulene er bunnsolide og pålitelige. De er også passe lette. Easton-komponentene holder høy kvalitet, selv om fasongen på AX-styret nok ikke faller i smak hos alle.
Vi måtte jobbe en del med styre- og hendelvinkel for å finne en god stilling. Et godt utgangspunkt er at nedre del av styret alltid bør være vannrett. Deretter kan hendlene plasseres i ønsket posisjon. Produksjonssyklene skal komme med styret montert etter dette prinsippet i følge Gresvigs sykkelansvarlige.
Nakamura Pursuit X60 har en veldig lettbeint følelse. De fremragende Schwalbe G-One allround-dekkene ruller nærmest motstandsløst på grusen. De har samtidig godt grep i svingene. Ikke like mye som Grip-dekkene på Canyon, men like fullt.
Den lave totalvekten for sykkelen inspirerer også til å jage rekorder i grusklatringene utenfor Oslo sentrum. Det er topp å kunne få kvikk landeveisfølelse langt unna biltrafikk og eksos.
Ganske slak styrerørsvinkel og lav front gir både stabilitet og aggressivitet på en gang. Nakamura Pursuit X60 er ganske liten i størrelsen og er du over 176 cm bør du nok vurdere Large. Finner du riktig størrelse er sykkelen et supert treningsredskap til både grus og asfalt. Den blir gjerne også med på langtur med bagasje.