SPESIELL: Cervélo C3 skiller seg ut med sine lavt plasserte og buede setestag.
Cervélo C3
Pris: 50 499 kroner
Vekt: 8,11 kilo
Størrelse testet: 56 cm
Importør: Derby Cycle
Maks dekkbredde: 35 mm
Skjermer f/b: Foran
Passer for: Deg som er stor fan av merket, som liker å kverne på asfalt og fin grus.
Cervélo er et lite kanadisk selskap, men de er en av de mest innovative merkene. De var en av de første til å erklære at «vi må lage sykler til forbrukerne, ikke proffene», og de har allerede lansert flere toppsykler med skivebremser. I Eventyrkategorien har de både C5 og C3, der C5 er den dyreste varianten. Vi har testet C3 Ultegra, fortsatt dyrt nok. Hele 50 499 må du ut med for denne modellen.
C3 er i følge Cervélo en opplevelsessykkel laget for asfalt og grus. Sykkelen er bygget opp med en komplett ultegragruppe, med unntak av kranken, der Cervélo trofast holder seg til parhingsten fra Rotor.
Setepinne, styre og stem er som vanlig fra FSA. Alt av vaiere, strømper og eventuelle ledninger er rutet inni rammen, lekkert strupet inn i en liten kanal øverst på underrøret. Bakbremsen er av den nye flat mount-standarden, og mens vi er bak der, de buede setestagene er umulige å ikke legge merke til. Dette må da være bra!
Cervélo C3 legger seg til venstre på eventyrskalaen sammen med to andre sykler, den er altså best egnet for asfalt og litt grus. Vi tar den med på vår testrunde i marka, med all slags underlag. Cervélo C3 klatrer på det jevne, og den føles normalt kvikk og rask i klatringene.
Vi sitter kompakt og godt, og vi har god kontroll på sykkelen. Vi liker også setet, spalte i midten gjør det behagelig å sitte dypt i bukken. Vi liker også at Cervélo har laget en stabil sykkel i høy fart, dette kommer godt med på norske, kuperte grusveier.
Cervélo har dog ikke laget en sykkel som leverer til forventningene. I direkte sammenligning med de andre merkene har den ikke samme snert og lekenhet, og det som skuffer mest er at den er hardere enn de andre, både foran og bak. Hverken setepinnen eller rammen demper slik vi etter utseende å dømme tror den gjør, og med 28 mm dekk er det begrenset hvor mye vi kan senke dekktrykket.
Vi testet også Cervélo C3 med 35 mm grusdekk. Dette gjør sykkelen mye bedre, men det er fortsatt ikke den formen for sprut og finesse vi forventer av en slik utseende sykkel.
Cervélos største problem er dog prisen, 50 499 for en C3 er helt borti natta. Cervélo C3 har ingen ekstra egenskaper som kan forsvare forskjellen, og vi opererer heller ikke i premiumsegmentet der en må regne med store prisøkninger for små oppgraderinger. Cervélo C3 utmerker seg heller ikke på noen spesielle områder, dette er bare en rådyr sykkel med gjennomsnittlige egenskaper. Cervélo har tenkt mye riktig med flere rammebeskyttere og skjermfester, men produktet som helhet er ikke godt nok, selv om prisen synker med 30 prosent.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.