Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 er en helt spesiell gravelsykkel har dempergaffel og fjæring bak. Cannondale Topstone gravelsykkel er satt opp med små 650b-hjul og funksjonelt Shimano-drivverk.
Cannondale må regnes som pionerer når det kommer til grussykler med 650b-hjul. Deres Slate-sykkel ble lansert før gravelsykler var en egen kategori og før det fantes særlig utvalg av grusdekk i 650b-størrelsen.
Nå er tilgjengeligheten av dekk stor og Cannondale har fått selskap av mange andre produsenter i kategorien for grussykler med 650b-hjul.
Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 har som navnet tilsier en ramme i karbon og en Lefty-gaffel i front. Rammen er den samme som står på Topstone Carbon-syklene uten Lefty-gaffel. Disse kommer levert med 700c-hjul som standard. Alle de Lefty-utstyrte Topstone-syklene har 650b-hjul. Du kan bruke gaffelen med 700c-hjul, men det krever at du bytter ut luftpatronen inne i gaffelen.
Karbonrammen har en innebygget fjæringsmekanisme i baktriangelet. Et roterende ledd der setestagene møter seterørene lar bakhjulet bevege seg mer oppover enn normalt. Hele bevegelsen hjelpes av et flatklemt og tynt seterør og flatklemte kjedestag. Cannondale oppgir at summen av fleks i setestag, kjedestag og seterør gir bakhjulet hele 30 mm vandring. Det samme som Lefty Oliver-gaffelen i front byr på.
Foruten den spesielle gaffelen kommer Cannondale Topstone gravelsykkel med et knippe særegne Cannondale-løsninger. Den flotte Hollowgram-kranken roterer i et BB30a-kranklager. BB30 er en Cannondale-oppfinnelse som andre produsenter også har brukt. BB30a-kranklageret har standard 68 mm bredde.
Da Lefty-gaffelen kun holder hjulet fra en side er også fornavet spesielt for Cannondale. Ønsker du å ha to hjulsett til denne sykkelen - ett til landeveissykling og ett til grus vil du oppleve at det er litt mer komplisert å finne forhjul som passer. Du vil heller ikke kunne bruke et slikt forhjul på noen annen sykkel, verken nå eller i fremtiden.
For å gjøre ting enda litt mer komplisert er bakrammen på Cannondale Topstone gravelsykkel også asymmetrisk og krever et hjul som står noe lenger til venstre i rammen enn det som er standard på andre sykler. Også her må du altså skaffe spesialhjul, hvis det skulle være aktuelt. Cannondale begrunner asymmetrien, som de omtaler som AI med at dette gir bedre dekklaring og et stivere bakhjul. Likevel er det kun plass til 40 mm bakdekk på 700c-hjul, og da kun dekk uten sideknaster.
Cannondale Topstone gravelsykkel er forøvrig den dyreste i denne testen. Tilsvarende utstyrt sykkel med stiv gaffel, dobbelkrank og 700c-hjul koster nesten 10 000 kroner mindre. Lefty-gaffelen koster med andre ord veldig mye ekstra.
Utstyr
Ramme: topstone karbon m/kingpin bakdemping og Lefty dempegaffel
Styre/stem: Cannondale 3 alu/Cannondale 2 alu
Sete/Setepinne: Fizik Aliante Delta/Cannondale 2, UD karbon 27,2 mm
Hjul/dekk: WTB ST i23 TCS-felger på Formula/Lefty-nav/WTB Venture TCS Light, 650 x 47c TLR foran, WTB Byway TCS Light, 650 x 47c, TLR bak
Dekklaring: opptil 47 på 650b - Maks 40 på 700c-hjul - dette krever bytte av innmat i gaffel.
Vis mer
Følelsen på veien
Cannondale Topstone carbon Lefty føles overraskende normal på veien. Gaffelen kan låses helt av med en bryter på toppen av gaffelkronen. Da blir en minst like stiv som en vanlig stiv karbongaffel. Cannondale har også gjort en fremragende jobb med å ikke lage sykkelen for høy i front, selv med 30 mm vandring i gaffelen å ta hensyn til.
Gaffelens korte vandring føles ikke smørmyk som en god terrengsykkelgaffel, men den tar brodden av de skarpeste slagene og kan nok redde deg fra noen punkteringer hvis du dundrer inn i en fortauskant eller lignende.
De 47 millimeter brede dekkene ruller godt på asfalt og sykkelen føles kvikk fra side til side under stående sykling og kontant under brå akselerasjoner. Bakdekket er nesten helt glatt, mens fordekket har grovere mønster.
Ønsker du å sykle med grovere bakdekk kan det hende at du må klare deg med et litt smalere dekk. Klaringen rundt det glatte 47 mm dekket som står på originale er ganske marginal.
Å ha et glatt bakdekk og et knastete fordekk gir god mening på grusen. Kingpin-fjæringen, som Cannondale kaller roteringspunktet mellom setestag og seterør, dytter bakhjulet godt ned mot underlaget og sikrer at dekket får skikkelig godt grep mot underlaget. Dette kommer til sin rett både i bratte klatringer på løs grus og i utforkjøringer med vaskebrett.
På grusveien er det raskt åpenbart at Cannondale-sykkelen er den klart mest komfortable i testen. Dempergaffelen i front og fjæringen bak gjør at vi svever over ujevnheter i grusen. Dette gir en ekstra effektiv følelse. Det gir også overskudd til virkelig å trå gassen i bånn på raske grusstrekker med vaskebrett i svingene.
Fordekket og demperen gir noe bedre grep i svingene enn det vi opplever at vi får med de mindre hjulene og dekkene på Fara-sykkelen.
Oppsettet med enkel krank og middels stor kassett i bak gir et noe begrenset girutvalg. Vi spinner ut i hastigheter over 45 km/t og må ta i ganske hardt for å komme opp de bratteste klatringene. At sykkelen veier en kilo mer enn de andre syklene i denne testen hjelper heller ikke på i motbakkene.
Når vi drister oss bort fra grusveiene og inn på kjerreveier med innslag av røtter og steiner er Cannondale-sykkelen et hakk vassere enn de andre i testen. Den takler rett og slett litt dårligere terreng. BMC URS følger den nærmest på stiene, men Lefty-gaffelen er Cannondales ess i ermet over rotklynger og ned kanter.
Hva kunne vært bedre?
Styreoppsettet på Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 ser og føles billig ut. På en sykkel i denne prisklassen forventer vi mer raffinement her. Vaierføringen er uryddig og styreteipen gir lite følelse av luksus, dessverre. Videre synes vi utstyrsnivået forøvrig er litt gjerrig. Det er åpenbart at Lefty-gaffelen er så dyr at Cannondale må spare inn på både bremsekalipere og kassett.
Vi stusser også på at Cannondale fortsatt holder på sin unike asymmetriske bakende. Fordelene med denne er i beste fall små, men det medfører mye ekstraarbeid for oss forbrukere ved et hjulbytte eller en senere oppgradering. Dekklaringen er heller ikke større enn på andre sykler i samme kategori.
Lefty-gaffelen gjør det også noe mer krevende å finne fungerende skjermer og umuliggjør det å feste bagasje nede på gaffelen.
Konklusjon
Cannondale Topstone Carbon Lefty 3 er en helt unik sykkel som byr på en del unike funksjoner. De nyskapende og unike funksjonene bidrar til at Cannondale Topstone gravelsykkel er superkomfortabel på slagete grusveier og kapabel til å takle noe grovere underlag enn spesielt Superior og Fara i denne testen vil trives på.
Oppsettet med de små hjulene og store dekkene føles mindre rart på asfalt enn du kan forvente og sykkelen er helt fin å sykle lange turer på asfalt med, selv om girutvalget kan begrense toppfarten noe.
Vi føler ikke at verken dempergaffelen eller den asymmetriske bakrammen tilfører nok fordeler til at det veier opp for ulempene og den høye prisen disse forårsaker.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.