Cannondale SuperSix EVO SE er en gravelsykkel beregnet på konkurransesykling, uten oppakning og bekymringer for sølesprut. Hva bringer en sykkel laget for gravel-racing til bordet?
Cannondale SuperSix EVO SE skiller seg ganske markant fra Cannondales andre gravelsykler.
Er det en grussykkel med avslappet geometri og muligheter for bikepacking du er ute etter, er dette sannsynligvis ikke sykkelen for deg.
Geometrien ligger i designet nær landeveissykkelen med samme navn, men er noe kortere i rammen, noe slakere i front og i gaffelen.
Sykkelen er likevel som en rittsykkel å regne, og kan gå veldig raskt på landeveien også.
Geometrien på SuperSix EVO er nesten identisk med den på Specialized Crux. SuperSix EVO SE har da også både egenskaper og spesifikasjoner lik dem til Crux.
Cannondale-sykkelen kommer med 2x12-drivverk og aluhjul, mens Specialized variant har 1x12-drivverk og hjul med karbonfelger. Forøvrig er det meste likt.
De trådløse Rival-girene fra SRAM fungerer veldig bra. Også med kassetten full av snø og is girer systemet presist. Rival-hendlene har slankere fasong på gummihåndtaket enn de dyrere Force og Red-variantene. Vi liker Rivals fasong best.
I girfølelse står ikke Rival tilbake for Red og Force i det hele tatt. Straffen for den lavere prisen, er kun høyere vekt.
Hjul/dekk: DT Swiss CR-1600 SPLINE, Vittoria Terreno Dry TNT, 700 x 40c
Vis mer
Supersix EVO SE har ikke skjermfester, ei heller fester til bikepacking-vesker. Dette er en gravelsykkel ment for ambisiøs trening, cyclocross- og grusrittsykling. Vekten er drøye halvkiloen høyere enn Specialized sin tilsvarende variant, noe det er enkelt å tilskrive dobbelkranken og aluminiums-hjulene.
Prisforskjellen i forhold til Specialized Crux tillater en oppgradering til lettere hjul også på Supersix EVO SE.
Den mest tydelige forskjellen på SuperSix EVO SE og Specialized Crux er SuperSix-ens 1 grad slakere styrevinkel. Det utgjør ikke mye, men Cannondale-sykkelen føles hakket mere stabil enn Specialized-sykkelen. Dette er spesielt tydelig på løst underlag som snø, gjørme og sand. Det er litt lettere å holde en rett linje på Cannondale-sykkelen. Samtidig er styringen hakket mindre kvikk enn på Crux.
Komfortmessig er Cannondale-sykkelen noe hardere på slagete underlag enn Specialized Crux. Den har i tillegg et par millimeter mindre dekklaring. Sannsynligvis vil ikke dette være noe tema, da forskjellen på 45 og 47 mm dekk er mer teoretisk enn praktisk.
Cannondale SuperSix EVO SE er en lettsyklet, kvikk og ganske stabil gravelsykkel. Den føles solid og stram, samtidig som 2x12-drivverket gjør den ekstra allsidig. Hvis du prioriterer stabilitet fremfor lynkvikk styring er SuperSix EVO SE en super gravelsykkel til variert bruk.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.