BMC går all in i grussegmentet med sin nye modell «Unrestricted». BMC Urs One tar mange av de beste egenskapene og funksjonene fra merkets terrengsykler og landeveisracere.
Sete/setepinne: WTB SL8 Team 142/URS D-Shape karbon
Hjul/dekk: DT SWISS GRC 1400 SPLINE db 427WTB Resolute 42mm
Drivverk/bremser: SRAM Red/XX1 Etap AXS m/38 tenners krank og 10-50-kassett
BMC har kalt sin nye grussykkel «Unrestricted», forkortet ved benevnelsen URS. URS betyr bjørn på lokal dialekt samt latin, og er også et vanlig sveitsisk mannsnavn i fjellene rundt BMCs hovedkvarter i Grenchen. Sveits’ siste ville bjørn ble for ordens skyld skutt i 2014.
Mange grussykler har i følge sveitserne vært basert på kross- eller landeveissykler, da med UCIs regelbegrensinger og påfølgende mangel på egenskaper. BMC har gått bort fra dette, og inspirert av revolusjonen på terrengsyklers geometri de siste årene, har de laget en sykkel med lang frontramme, slak styrevinkel, kort bakramme, bratt setevinkel og kort stem.
Den lange frontrammen og slake styrerørsvinkelen gir stabilitet. Kort stem og kort bakramme sikrer at du likevel lett løfter fronten ved behov. I tillegg gir den korte bakrammen godt grep på bakhjulet i bratte motbakker.
Testsykkelen i størrelse large har styrevinkel på 70 grader. Overrørslengden er på hele 591 mm, noe som kombinert med setevinkel på 74 grader gir en rammelengde på 419 mm og en rammehøyde på 603 mm, eller reach og stack om du foretrekker de engelske benevnelsene. Når de parer den ekstreme rammelengden med kort stem på 70 mm havner styret omtrent der vi er vant til på andre blandeveissykler, sittestillingen er tilnærmet lik normal.
Akselavstanden på hele 1081 mm er en del lengre enn normalt. Både ramme og gaffel har plass til dekk på opptil 45 mm bredde på 700-hjul. URS One, som testet her, kommer med dekk på 42 mm, og det er denne dekkdimensjonen geometrien er optimalisert for. BMC opplyser at du kan få plass til 47 mm store dekk på 650B-hjul hvis du ønsker.
Merkets halvdemper til terrengsykkelritt, Team Elite, kommer med en gummidemper der setestagene møter seterøret. Denne demperen har BMC tatt med over til URS. Demperen består av to aluminiumsrør som glir inni hverandre med selvsmørende kontaktflater.
Utenpå disse rørene ligger gummidemperen laget av et helt spesielt materiale, som i følge BMC kun leveres av to bildelprodusenter i verden, og følgelig koster en formue. Både aluminiumsrørene og gummiputen kan byttes ved å løsne to skruer foran på seterøret. BMC oppgir at MTT-demperen, «Micro Travel Technology» skal gi 10 mm vandring.
I tillegg til MTT-demperen kommer URS levert med en spesiell D-formet setepinne som også skal gi ekstra demping.
BMC har også signaturdesign på fronten av sykkelen, der du finner styreintegrasjonen vi har blitt kjent med på landeveissyklene. Girledninger, vaiere og bremseslanger er gjemt under et lokk på undersiden av stemet, før det føres ned i rammen på siden av gaffelens flatklemte kronerør.
URS-sykkelen vi fikk teste i Sveits er toppmodellen med SRAMs trådløse girgruppe, eTap AXS. Sykkelen har gir- og bremsehendler fra landeveisgruppen Red AXS, mens bakgiret og kassetten kommer fra den trådløse terrenggruppen XX1 Eagle.
Den tolvdelte Eagle-kassetten byr på et enormt spenn i utveksling, fra 10 tenner på minste tannhjul til 50 tenner på det største. URS er kun kompatibel med krank med ett drev, i motsetning til Topstone som er støpt for å kunne brukes med todelt krank.
Vår testtur på URS foregikk på grove kjerreveier mellom sveitsiske sætre.
BMC URS er aldri helt på bortebane. I flere av situasjonene føltes den helt riktig. Men grusveiene og topografien i Sveits er svært ulik Norge. I Sveits er det mye brattere og mye grovere, og det du kjenner fra våre mange skogs-eller fjellveier finner du ikke der.
BMC URS er en sykkel i den grove enden av hva vi kaller blandeveissykler. Den er mer tilpasset grov grus enn asfalt når det kommer til geometri og utveksling.
Oversatt til norske forhold vil URS være en god markakrysser i Oslo-området. Den er kanskje ikke det aller raskeste verktøyet på fin sportsgrus, men den lar deg fint kjøre grovere snarveier på kjerreveier, og den føles lett nok til lange transportetapper på asfalt. Den er tross geometri rask i klatringer fra byen og opp til Marka. I grovt terreng er en terrengsykkel bedre, men du kommer deg fram.
Demperen, det korte stemet og det relativt brede styret, hjelper her.
Vi finner mange eksempler på tiltenkt bruksområde også i delevalget. Det trådløse giroppsettet med gir- og bremsehendler fra SRAM Red og bakgir og kassett fra terrengsykkelgruppa XX1 Eagle fungerer dønn knirkefritt. BMC har satt opp URS med 180 mm bremseskive foran for maks kraft og kontroll ned lange utforkjøringer i Alpene. Det er ingen ulemper med dette utover noen ekstra gram, kun ekstra trygghet.
Bakdempingen er påfallende både i klatringer og i utforkjøringer. Den sikrer solid grep og ekstra godt spenntak over løs grus og glatt gress. Utfor er bakenden på URS vesentlig mer ettergivende enn den stive fronten, noe som kan føles litt krevende i grove grusbakker med mye slag, typisk i svinger der det er blitt vaskebrett.
Testturen inneholdt en lang utforkjøring på fin grus, og dette spilte spilte mer på URS’ styrker. På fingrusen gir den lange akselavstanden og slake styrevinkelen fryktløshet til å trå ut girene mens du kryper sammen i bukken. Hastigheter over 70 km/t sittende på overrøret føles tryggere på URS enn på din vanlige landeveissykkel.
URS er grovere enn de fleste grussykler med 700-hjul, i ytterkant av hva vi ville kjøpt til norske forhold. Samtidig er den kvikk i styringen, men tregere enn eksempelvis Topstone. Egenskapene ligger nærmere terrengsykkelens enn landeveissykkelen.
Skal du ha denne sykkelen og utnytte dens egenskaper til fulle bør du ha lagt asfalten bak deg, nesten for godt. Vi noterer heller ikke noen frustrerende minuser, annet enn at alt fra Sveits er dyrt. Den eneste grunnen til å velge noe annet er simpelthen at den ikke er smidd for ditt primære bruksområde.
Øvrig: Fester på overrøret til liten taske, skjermfester, 3 flaskeholderfester, URS har fester for skjermer og bagasje, samt egne hull for intern føring av ledninger fra forhjulsdynamo.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.