Test av Northwave Extreme RR

Alexander Kristoffs nye sykkelsko har en eneste Boa-snelle. Er det nok?

Sist oppdatert 28. januar 2018 kl 12.30
NEONMINIMALISME: Northwave sparer vekt og kompleksitet ved å bruke én snelle på toppskoen Extreme RR. Foto: Eivind Flensborg
NEONMINIMALISME: Northwave sparer vekt og kompleksitet ved å bruke én snelle på toppskoen Extreme RR. Foto: Eivind Flensborg

Alexander Kristoff har fått nye sko i europamesterdesign, og han drømmer om å vinne Paris-Roubaix med dem. Vi har testet et par i sort.

Northwave Extreme RR

Klossinnfesting: 3 huller

Innersåle: 2 par

Størrelse testet: 45

Målt vekt: 552 g/par

Veil pris: 3699,-

Importør: Northwave

Teknisk

Karbonsålen er tynn, og ifølge Northwave, stiv nok. Den har de vanlige 3 hullene som passer klossene til Look, Shimano og Time/Mavic, og i tillegg har den den sjelden sette fjerde mutteren som passer til «minneklossen» som følger med Looks pedaler. Looks minnekloss er en god idé som gjør det raskere å bytte slitte klosser presist. Sålen er flat, den har ingen innebygget varus-kile á la Specialized. Sålen har enkelte luftehull og en utskiftbar gummikloss på hælen. Det følger med to par innersåler for ulike fotbuer.

saale2
saale2

HUSK OG HULL: Sålen har Look-"minnemutter" mellom de tre andre og luftinntak. Foto: Northwave

Det er overlæret Northwave fokuserer mest på. De kaller teknologien XFrame, der ideen er at et nettverk av forsterkninger holder sammen et ellers mykt og føyelig overlær i kunststoff som er behagelig mot foten og ripebestandig mot verden. XFrame-nettet ankrer også lissen som strammes med ett hjul.

LES OGSÅ: TEST: Årets mest spennende piggdekk!

Skoen kommer i sort med Northwave-neongule detaljer, Northwave-neongul med sorte detaljer, og hvit med røde detaljer.

hvit
hvit

RØDT PÅ HVITT: Kan passe Asker CK og to ganger Nes SK, for eksempel. Foto: Northwave

I bruk

Skoen har en fin finish, og virker å være satt sammen til en høy standard med små toleranser.

Passformen er et sted mellom Sidi og Giro Empire SLX. Skoene er bredere i tåboksen enn førstnevnte, men ikke så generøs som Giro, og ellers ganske lik begge to. Det er en fin passform for nordiske føtter. Innsiden av hælkappen har et materiale som holder litt fast i sokken. Det mener vi er unødvendig. En sykkelsko skal passe temmelig dårlig om den kipper mens man sykler.

LES OGSÅ: TEST: Shimano S-Phyre XC 9

Testeren har såpass rare føtter at han ikke har brukt de medfølgende sålene, men sine egne ortopediske. Vi liker at skoens såle ikke er oppbygd slik at spesialsåler brukt i andre sko passer rett nedi.

Ett strammehjul er nok slik Northwave har konstruert denne skoen. Hjulet er Northwaves egen konstruksjon og enkelt å betjene. Man skrur med klokka for å stramme, trykker metallknappen på toppen ned for å slakke ett klikk, og løfter metallknappen opp for å løsne strammesnoren fullstendig. Det er en smal sak å regulere hvor stramt skoen sitter på foten mens man sykler. Ikke prøv det med lissesko, det kan bli stygt. Dog: Om du kommer fra BOA-systemet krever Northwaves brukergrensesnitt noe tilvenning.

LES OGSÅ: TUR: Svenskegrensen

Den ekstra mutteren til Looks «minnekloss» kan skrangle om den ikke brukes. Vi løste det problemet med en bit tape.

Klossen under hælen gjør det mulig å komme til og fra disken i kaféer med flislagt gulv noenlunde sikkert, og overlæret på våre nesten klassisk utseende sorte testsko holder seg pent.

Kristoff_1
Kristoff_1

MATCH: Alexander Kristoff med Europamestersko. Foto: Northwave

Oppsummert

Alex Kristoffs nye er et utmerket bud på en effektiv landeveisko, og er med et par små merknader etter vår mening godt konstruert.

Plusser

Enkel justering

Vekt

Kan bruke Looks «minnekloss»

Minuser

Materialvalget i hælkappen

«Minnekloss»-mutteren kan skrangle

Publisert 28. januar 2018 kl 12.30
Sist oppdatert 28. januar 2018 kl 12.30
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen