Specialized Torch 3.0 er den dyreste skoen i innstegsserien til den amerikanske produsenten, før du må over på den dyrere og mer eksklusive S-Works-serien. Torch 3.0 biter imidlertid godt fra seg mot storebror.
Specialized er gode til å lage sko, det vet vi, men de har en særdeles dyr topplinje. Torch-serien er et forsøk på å treffe et annet forbrukersegment, med sko som har noen av trekkene fra S-Works-linjen.
Torch 3.0 er den dyreste av tre sko i serien og Specialized lover at den skal ha mye av den samme kvaliteten til de dyreste skoene, men til en mer overkommelig pris.
Men hva er egentlig en overkommelig pris? Torch 3.0 selges for 2 800 kroner, som er i samme sjiktet som både Empire og Regime fra Giro og Infinito R1 og Aria R3 fra Fizik.
For åtte-ti år siden var sko til denne prisen det råeste og dyreste du fikk tak i. Nå går Shimanos toppmodell, S-Phyre, Fiziks Stabilita, Giros Imperial og Specializeds egen S-Works 7 for 4 000 kroner og opp til 5 000 kroner.
Dersom du da kikker på Torch 3.0, kan vi anta at du er på utkikk etter noe som gir valuta for pengene.
Skoen kommer med to Boa-strammehjul, samt en vanlig borrelås nederst. Det er S2-SV Snap Fit System fra Boa, som vil si at du både kan stramme og slakke snøringen - uten å måtte løsne den helt.
Det vil si at strammehjulet fungerer begge veier, og du kan gjøre mikrojusteringer på strammingen lynraskt i fart. Det gjør det også lettere å finne det perfekte punktet for hvor stram du vil ha skoen.
Ulempen er selvsagt at det tar litt lenger tid å få skoen av, da du må skru den helt opp for å få løsnet nok, i stedet for å bare løsne den helt umiddelbart.
ROBUST: Hælklossen er todelt, slitesterk og gir god støtte når du går. Foto: Knut Andreas Lone
FORSTERKNING OG LUFTEHULL: Fronten av undersiden, hvor Torch 3.0 er forsterket med hard gummi og har et lite luftehull. Foto: Knut Andreas Lone
Med en vekt på 542 gram for paret er de relativt lette. Til sammenligning har vi veid Giro Empire til 520 gram, men disse har bare lisser og ikke noe strammesystem à la Boa.
Ser vi i forhold til toppmodellen S-Works 7, veier den 448 gram for paret (i str. 42) ifølge Specialized.
Fremre del av skoen består av TPU (thermoplastic polyurethane) og er perforert med en rekke pustehull, hvor man kan skimte meshstoff på innsiden. På undersiden av skoen er det også et lite luftehull foran.
Bakre halvdel, rundt hælen, er mer robust med syntetisk lær, og rundt kanten på skoa er det tykkere, for å bedre omfavne hælen din.
Tungen, eller pløsen, på skoen er også i syntetisk lær, og er perforert med små pustehull. Den er festet helt nederst i skoen, over tærne, og er ganske bevegelig, slik at du kan justere den en del, dersom den skulle trykke veldig på et punkt.
På undersiden er den forsterket med hard gummi foran på undersiden, slik at du ikke skal ødelegge karbonsålen om du skulle tråkke nedpå asfalten i fart eller når du går. Bak er det stor og slitesterk hælkloss.
Med skoen på foten og festet i pedalen, er førsteinntrykket umiddelbart at de sitter utrolig godt og komfortabelt på foten.
Hælen omsluttets fint og det er ingen steder hvor den sitter løst, slik vi gjerne kan oppleve på billigere sko.
Skoene kommer med Specialized sin Body Geometri, som vil si at de er «ergonomisk designet», og de har en hakket mer avslappet utforming enn toppskoene til produsenten.
Vi lar oss imponere over hvor komfortable de er, også på lengre turer. Etter seks sitter på sykkelen var det minimalt med nummenhet å føle i fotbladet.
Skoen er ikke direkte smal, men den er i hvert fall ikke vid. Har du veldig bred fot, bør du få testet disse i butikk før du kjøper.
FRONTEN: En enkel borrelås, og rikelig med perforerte hull her også. Foto: Knut Andreas Lone
NOK LUFTING NÅ?: Igjen: Rikelig med perforerte pustehull på Torch 3.0. Foto: Knut Andreas Lone
Skoene har 8,5 av 15 på Specializeds egen stivhetsskala. Med mindre du er Alexander Kristoff og skal tråkke ut 1800 watt på maks, er dette neppe noe du merker.
Torch 3.0 oppleves mer enn stive nok og vi føler god kraftoverføring, når vi tråkker til.
Alternative produkter
Den er allerede nevnt noen ganger, Giro Empire, som ligger på samme pris. Den store forskjellen er at Empire kommer med lisser. Det er ekstremt behagelig, men dersom du er en type som liker å justere eller rett og slett må det, bør du ikke vurdere Empire.
Da har du Giro Regime som et godt alternativ, som har mange av de samme kvalitetene som Empire, men kommer Boa-stramming.
Ser du for deg noe som er mer på budsjett, er Shimano RC3 en vinner hos oss.
Konklusjon
Vi kan uten tvil anbefale Torch 3.0, dersom du er interessert i en sko du både kan bruke i konkurranse og på lengre treningsturer.
Sammenlignet med de dyreste skoene står det svært lite tilbake, og det er strengt tatt bare nyanser som skiller dem. Det er da snakk om vekt, stivhet og lufting.
Der er toppskoene selvsagt råere, men vi synes Specialized har gjort en god jobb med å trekke ut det beste herfra, og satt en fornuftig pris på det.
For den glade amatør vil man ikke savne noe av denne råskapen, for Torch 3.0 er mer enn kompromissløs nok.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.