Birger Hungerholdt ønsker ny kurs, harde kutt og spektakulært comeback i norsk sykkelsport
Birger Hungerholdt har viet livet til landeveien. Nå ønsker han et overraskende comeback i norsk sykkelsport for å snu en spiral han beskriver som «sterkt nedadgående».
BEKYMRET: Han vil fremdeles ikke gi slipp på hjertebarnet Ringerike Grand Prix, men nå mener Birger Hungerholdt det står alarmerende dårlig til med idretten han elsker, nemlig landeveissykling. Foto: Snorre Veggan
Lesetid: 9 minutter
– Jeg er sterkt bekymret for utviklingen i norsk sykkelsport, sier Birger Hungerholdt til Landevei.
Sykkelgeneralen fra Ringerike har viet store deler av livet til idretten, også det aktive yrkeslivet.
Han har holdt det gående som rittleder for Fossen Grand Prix/Ringerike Grand Prix siden midten av 70-tallet. 45 utgaver senere er 73-åringen fremdeles primus motor for UCI-åpningen på norsk jord.
I 2025 fyller Ringerike Sykkeklubb 50 år – det vil han markere med å arrangere NM landevei i hjertet av Hønesfoss.
Selv om Uno-X Mobilty-treet har vokst til himmelen og Norges første proffsatsing på så høyt nivå har sprengt seg vei helt inn til Tour de France, er bildet langt fra rosenrødt for landeveissyklingen i det brede spekteret.
Situasjonen i Norges Cykleforbund er prekær, og før jul ble det varslet om nye kutt i administrasjonen og mer usikkerhet rundt forbundsaktivitetene.
– Det er mange utfordringer. Det er blant annet vanskelig å få tak i frivillige på generell basis, og man merker at dugnadsånden er i ferd med å glippe helt. Det gjør seg gjeldende over hele spekteret fra topp til bredde. Det er samtidig en negativ trend når det gjelder frafall av antall startende i turritt og frafall av unge utøvere. Det vi er bra på i dag – og nå uttaler jeg meg konkret om landeveissykling, er toppen med Uno-X Mobility. Det konseptet går så det gnistrer, men det dreier seg om «business» og litt andre budsjetter.
– Vanskelig å finne dyktige folk
Frivilligheten – eller mangelen på den – gjør seg spesielt gjeldende når det er snakk om arrangere sykkelritt. Det er en oppgave som både har blitt dyrere og mer krevende de siste årene, ettersom blant annet krav til vakthold, kursing og politiets tilstedeværelse er kostbart.
Den andre delen Hungerholdt peker mot er å fylle opp ledige verv i sykkelsportens øverste organer.
Foran forbundstinget i slutten av mars er det klart at sykkelpresident Jan Oddvar Sørnes ikke ønsker å gyve løs på en ny periode. 2. visepresident i styret, Kjersti Størset, ble konstituert som generalsekretær i forbundet etter at Eystein Thue Stokstad ga seg i fjor sommer.
Det er også andre styreverv som skal fylles foran den kommende perioden. Samtidig venter en solid oppryddingsjobb i et økonomisk skakkjørt forbund.
I desember meldte TV 2 at forbundet er nødt til å foreta økonomiske kutt, og at stillingen til sportssjef Hans Falk kan være i fare. Usikkerheten gjør det ikke lettere å fylle opp ledige stillingsverv, påpeker Hungerholdt.
– Det er vanskelig nok å få folk til å bekle de viktige posisjonene som det er. Slik situasjonen er nå, er det enda vanskeligere å få tak i dyktige folk.
Velodromen i Asker ble nesten dobbelt så dyr som planlagt og mange år forsinket. Hva nå?
Vil ha Sætre-comeback
Hungerholdt – som trappet ned yrkeskarrieren og avviklet event- og sponsorselskapet Interspons høsten 2020 – har tidligere stått bak sykkellaget Joker, Tour of Norway og Tour of Norway for Kids – for å nevne noe.
Han har også fungert som rådgiver for Edvald Boasson-Hagen og Lars Petter Nordhaug i deres aktive karrierer.
Nå har han engasjert seg i arbeidet med å finne en solid arvtaker etter at Sørnes takker av president etter å ha overtatt vervet fra Harald Tiedemann Hansen i mars, 2018.
– Situasjonen nå er at det skal bli gjennomført et forbundsting i slutten av mars, og valgkomiteen sliter med å få folk til å stille opp. Det er forståelig med tanke på økonomien og usikkerheten som preger organisasjonen med forbundstinget rett rundt hjørnet. Nå er det slik at store deler av det sittende styret ikke ønsker å fortsette, og mange av dem har sittet i stillingene i mange år. Man er nødt til å få tak i kompetente mennesker som evner å ta tak i situasjonen slik den er nå, sier Hungerholdt.
Han ønsker nå en retur for Bjørn Sætre i toppen av forbundet. 65-åringen ble fjernet fra rollen som generalsekretær etter uenigheter med Tiedemann Hansen i 2016.
Hungerholdt begrunner ønsket slik:
– Jeg mener det er viktig å få inn noen med bred oversikt og erfaring, en som har evnen til å snakke sykkelsportens sak overfor det offentlige og politikerne. Og som har evnen til å skape inntekter for forbundet på et akseptabelt nivå. Derfor har jeg foreslått Bjørn Sætre som ny sykkelpresident, sier Hungerholdt – og fortsetter:
– Han har et unikt erfaringsgrunnlag for å kunne besette en slik rolle. Han har tidligere sittet som generalsekretær i forbundet og har lang ledererfaring fra næringslivet. Han kjenner forbundet ut og inn, har god kontakt med mange ressurspersoner både innen sykkelsporten, og idretten forøvrig. Han kan etter min mening være den beste personen til å bidra til å få skuta på rett kjøl igjen. Dessuten kan han ansette og enkelt lære opp en ny generalsekretær når vikariatet til Kjersti Størset utløper til sommeren (Størset er konstituert i rollen som generalsekretær i NCF etter at Eystein Thue Stokstad ga seg i rollen i fjor sommer, vår anm.).
– Sætre forlot stillingen som generalsekretær for seks år siden. Hva tenker du om omstendighetene rundt avskjeden?
– Jeg vet at han fikk avskjed etter fire år som generalsekretær i 2016, men etter mitt syn skjedde det på uriktig grunnlag.
– Hva legger du i det?
– Det er kun noen få personer som vet eksakt hva som skjedde der, men vi hadde med ham å gjøre i mange år, og så på ham som en bunnsolid fyr og en god sparringspartner. Jeg mener han vil være en god mann for norsk sykkelsport i årene som kommer, sier Hungerholdt.
Krefter i sykkel-Norge ønsker seg Bjørn Sætre som ny sykkelpresident.
– Blir ydmyk
Sætre tok fatt på stillingen som generalsekretær i forbundet høsten 2012, men ble fjernet fire år senere etter «uenighet om arbeidsdeling og arbeidsform med styret i NCF».
– Hva tenker du om at Birger Hungerholdt går ut med sin uforbeholdne støtte til deg som ny sykkelpresident?
– Da blir jeg først og fremst ydmyk når en mann med den bakgrunnen tror at jeg er mannen som kan få dette tilbake på spor igjen. Det ligger en del erfaring og tanker bak når han foreslår det. Han kjenner meg godt, og vi har kjent hverandre siden 1978. Jeg oppfatter ikke dette som et skudd i blinde bare for å foreslå et navn, og er samtidig veldig imponert over både jobben Birger har gjort – og fortsatt gjør – for norsk sykkelsport, sier Bjørn Sætre til Landevei.
Den siste tiden har de to hatt flere samtaler. Ifølge Hungerholdt for «å få ham gira igjen».
– Han har vært skeptisk han, som mange andre også her, og det vil nok finnes noen som er uenige i at han skal tilbake. For meg ser han ut som en god løsning i dagens situasjon, sier Hungerholdt.
Det er nok av utfordringer å ta tak i for det nye styret i NCF. Det mest prekære er nok å få kontroll på den økonomiske situasjonen.
– Hvilke grep må forbundet da for å snu den negative, økonomiske trenden, Hungerholdt?
– Det er en utfordring at det har vært for dårlig styring tidligere, og det er derfor man har havnet i situasjonen man opplever i dag. Utgiftene har eskalert dramatisk, uten at inntektene har fulgt etter. Det er fremdeles et stygt etterslep fra VM i Bergen. Det er ikke det sittende styret som har ansvaret for det, men de må rydde opp etter det. De ønsker nå å nedbemanne i administrasjonen, men det burde ha vært gjort for lenge siden. Man er nå nødt til å omorganisere hele driften av norsk sykkelsport, og skjære ned til beinet når det gjelder administrasjonen i forbundet, mener Hungerholdt.
Midtveis i Tour de France kom beskjeden som gjør at Tobias Foss må tåle lønnskutt i 2024: – Stor kamel å svelge.
– Kurven er sterkt nedadgående
Andre viktige områder vil være å sikre at rekrutteringen til sykkelsporten opprettholdes og sikre at «morgendagens utøvere» også har en god rittkalender som gir den nødvendige utviklingen i starten av karrieren.
– Jeg mener noe av det viktigste er å ta tak i rekrutteringen. Det må settes høyt oppe på lista over hvilke tiltak man skal gjøre, og den rekrutteringen må foregå ute i klubbene. Forbundet skal være en pådriver for at et godt rekrutteringsarbeid finner sted. Her mener jeg man må bli flinkere til å få med seg det offentlig. Sykling er en positiv aktivitet for mange barn og unge, og for voksne for den saks skyld. Det er viktig for folkehelsa. I dag ser vi at fotball og håndball fremdeles er store idretter med solid rekruttering, men mange av dem som faller fra her, kunne hatt stor glede av å bli introdusert for sykkelsporten, sier Hungerholdt.
SK Ringerike-generalen påpeker at det heller ikke «er mørkt over hele fjøla». Grener som terrengsykling og BMX har vist seg å være veldig gode rekrutteringsarenaer for norsk ungdom.
– Terrengsykling er i en positiv trend når det gjelder rekruttering av barn og unge, og det gjøres veldig mye bra innenfor BMX og bygging av pumptracks og sykkelparker. Men i utgangspunktet er det landeveissykling jeg brenner for, og der opplever jeg at kurven sterkt er nedadgående, presiserer han.
– De siste sesongene har man sett en tendens der norske ryttere heller hopper på tilbud i utlandet enn å bli værende i hjemlandet. Det er vel også et signal om at tilbudet ikke er godt nok?
– Det er helt riktig. Tilbudet i Norgescupen de siste årene har endret seg kraftig. Det var en tid da den rittserien besto av 10-15 konkurranser i året. De siste årene har det dreid seg om 4-5 ritt, så det blir et magert tilbud. Da begynner snøballen å rulle og du får en utvikling der mange ryttere satser fra utlandet i stedet. Det gjør igjen av kvalitetene på de få rittene som er igjen blir for dårlige.
PS: Årets forbundsting blir arrangert heldigitalt fra 16.-17. mars. Beslutningen om å kjøre tinget digitalt knytter seg til ønske om økonomiske besparelser for forbund, klubber og regioner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.