Om du drømmer om å sykle for et stort publikum bør du trene til Norgesmesterskapet om tre år. I 2028 fyller IF Frøy 100 år, og de feirer med å arrangere NM over en hele uke.
MER Å GLISE FOR: NM sykkel 2028 blir i hovedstaden. Her fra gaterittet i 2024. Fra venstre: Ingrid Bøe Jacobsen, Camilla Rånes Bye og Malin Eriksen.
Lesetid: 3 minutter
Da IF Frøy arrangerte NM i gateritt på Aker Brygge i fjor våres, spøkte mange med at rittet burde bli permanent arena for flere mesterskap.
Frøy har allerede fått bekreftet at de skal arrangere NM i gateritt også i 2025, men klubben har ikke tenkt å stoppe der:
Om tre år har Frøy hundreårsjubileum, og klubben velger å feire med et historisk Norgesmesterskap.
Selv om politi og veimyndigheter gjør sitt for at det skal bli krevende å arrangere sykkelritt i særlig byene, er visjonene til IF Frøy store:
– Jeg vet ikke om det lar seg gjennomføre, men jeg har en tanke om at tempoen starter på Operahuset og har målgang i Holmenkollen, sier Jørn Michalsen, daglig leder i IF Frøy.
Over en hel uke skal klubben kåre Norgesmestere i samtlige disipliner på landeveien.
Felix Ørn-Kristoff spurtet inn til gull og roste arrangøren under NM i gateritt på havnepromenaden i Oslo.
Det er på tide, for sist det ble arrangert NM i landevei i Oslo var i 1984. Det er såpass lenge siden at det var Unni Larsen og Dag Otto Lauritzen som vant.
– Det er på høy tid at Oslo igjen får besøk av Norges beste syklister. Vi gleder oss til å møte denne spennende utfordringen. Mesterskapet går på datoer som er bestemt av UCI. Når det blir er ikke helt klart, blant annet for det skal arrangeres OL i Los Angeles i 2028, sier Michalsen.
Mens NM på ski er sekkepost-konkurranse for de beste løperne, har de beste syklistene historisk sett alltid deltatt i NM. Med OL på trappene er det stor sannsynlighet for at de siste plassene blir avgjort nettopp i Norgesmesterskapet.
POPULÆRT: Gaterittet rundt Akershus festning trakk mange tilskuere. I 2028 kan vi få se tempoøvelsene i samme område. Foto: Henrik Alpers.
Forsikrer forsvarlig økonomi
Oslo har en dårlig økonomihistorie hva gjelder store mesterskap.
Da sykkel-VM ble arrangert i 1993 rant det millioner ut av arrangørselskapet, de brant opp velodromen dagen etter siste øvelse og forbundet satt med milliongjeld - nesten helt frem til ny milliongjeld ble et faktum etter VM i Bergen i 2017.
Planleggingen fram mot NM begynner nå, og selv om tre år virker som lang tid, er det mye som skal på plass for å få til et stort arrangement i Oslo.
Michalsen lover at verken klubb, by eller forbund skal bli skadelidende av arrangementet.
– Det er et langt steg fra NM til internasjonale landeveisarrangementer som VM, og vi skal ha en sunn økonomi i prosjektet. Heldigvis har Oslos byråd som uttalt politikk at byen skal ha store idrettsarrangementer – og dette er største man kan få til på nasjonal basis i Norge innen sykling. Vi har alt tatt kontakt med politisk ledelse i kommunen og invitert til samarbeid, sier han.
Sykkelpresident Heidi Stenbock-Haakestad er fornøyd med at Norges største sykkelklubb har store visjoner for tiden fremover.
– Vi gleder oss til en skikkelig sykkelfest i hovedstaden, særlig etter sykkelfesten som NM gateritt var i 2024. NCF er svært glade for langsiktigheten i planleggingen, og vi er imponerte over kapasiteten denne klubben har, sier hun.
PS: NM i gateritt 2025 arrangeres 24. mai rundt Akershus festning.
PS #2: IF Frøy skal også arrangere NM i sykkelkross i 2026, på Grønmo i Oslo.
DEN BLIDE SØRLENDING: Stian Fredheim stjal showet i løypa, på podiet og i seiersintervjuet i 2024. Foto: Henrik Alpers.
Henrik Alpers er hjernen og hjertet bak Landevei, og tidligere redaktør i magasinet. Han syklet på nasjonalt nivå i landevei og sykkelkross, men har i dag byttet ut startnummer med sykkelopplevelser. Alpers jobber nå med dag-til-dag-nyheter, sykkelturer, kultur og sykkeltester.
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.