/ Strava

STRAVA-TI: STEINSHØGDA

Steinshøgda er bakken hvor du kan ta QOM uten å egentlig være en klatrer.

Sist oppdatert 26. april 2017 kl 00.38
PÅ HJEMMEBANE: BOC-rytter Ann Iren Bjørnarå er suverent raskeste kvinne opp Bærums mest populære bakke. Foto: Ola Morken.
PÅ HJEMMEBANE: BOC-rytter Ann Iren Bjørnarå er suverent raskeste kvinne opp Bærums mest populære bakke. Foto: Ola Morken.

I artikkelserien STRAVA-TI vil vi de neste ukene ta for oss det vi mener er de ti mest prestisjefulle Strava-segmentene i Stor-Oslo.

Her vil vi se på tall og statistikk knyttet til det aktuelle segmentet og ta en prat med rekordinnehaverne for å finne ut hva som skal til for å sette en KOM eller QOM. 

Til slutt vil vi sammen med landevei.nos lesere gjøre en rangering av de ti utvalgte segmentene. I dag er det Steinshøgda som står i fokus, mens vi tidlige har skrevet om GjelleråsenKongsveien og Sollihøgda

STEINSHØGDA

Segmentnavn: Steinshøda, bru - franzefoss skilt

Lengde: 1,8km

Antall høydemeter: 107

Gjennomsnittlig stigning: 6

Antall forsøk: 32 952 av 3701 ryttere

KOM: Øivind Lukkedal, 3:29, Sep 11, 2015

QOM: Ann Iren Bjørnarå, 4:48, Jun 29, 2016

Vår beskrivelse av segmentet: Enten de bare vil starte langturen med en bakke eller skal kjøre intervaller er Steinshøgda en bakke mange ryttere vet å oppsøke.

Den ujevne stigningsprosenten gjør dette til en stigning hvor det kan være vanskelige å finne en god rytme. Sitte/stå/sitte, her må du gjøre kontinuerlige avveininger om hva som er den beste måten å angripe stigningen på. Team Coop-rytter Øivind Lukkedahl perfeksjonerte dette da han kjørte inn til KOM med 31,5 km/t i gjennomsnittsfart.

Bakken har gang- og sykkelvei parallelt fra bunn til topp, men skal du sette en god tid er trolig veien det beste valget. 

Ann Iren Bjørnarå satte QOM på Steinshøgda i juni i fjor. Om rekordtiden forteller hun følgende.

- Det var en typisk dag hvor jeg skulle ut å kjøre intervaller. Jeg kjente tidlig at jeg hadde en god dag, og bestemte meg for å kjøre et maksdrag.

- Egentlig var målet bare å slå den gamle rekorden min som var på ca. seks minutter, så det gikk jo ganske over forventningene, selv om jeg hadde et hjul oppover og vindforholdene var greie.

Rekordkvinnen har flere gode tips for deg som vil sette pers opp Steinshøgda.

- Bakken er på en måte tredelt, med to bratte partier, et på starten og et på slutten med en litt flatere del i midten.

- I starten er det viktig å få god fart i dumpa før bakken, det hjelper deg opp den første kneika. Selv om det er kort er det viktig å ikke brenne alt kruttet i den første delen, for det er ganske bratt mot slutten. Der kan du fort få knekken om du har disponert feil.

- Det slake midtpartiet gir mulighet for litt hvile, men skal du sykle fort må du nesten benytte muligheten til å gire ned og akselerere der.

- Dessuten gjelder det å ikke ha motvind, helst tørr asfalt og kanskje et hjul og henge på.

Selv om avstanden ned til nest beste kvinne er på over 20 sekunder mener Ann Iren det er svært mulig å slå tiden hennes på 4.48

- Det er absolutt veldig mulig å slå den tiden, det finnes mange sterke jenter der ute. Jeg føler det kanskje er litt mer et pendlersegment enn et segment folk kjører full gass i. Grefsenkollen og Tryvann er kanskje mer typiske treningsbakker.

- Egentlig er jeg veldig lite klatrertype, men mer en eksplosiv og avslutningssterk rytter. Akkurat Steinshøgda passer meg imidlertid bra fordi den ikke er alt for bratt og stiger i rykk og napp.

Om noen stjeler QOMen til Ann Iren, kan de føle seg rimelige trygge på at hun ikke vil ta den tilbake med det første.

- Jeg har termin i august, så det blir nok vanskelig for meg å ta den tilbake med det første, men kanskje neste år.  

Publisert 26. april 2017 kl 00.38
Sist oppdatert 26. april 2017 kl 00.38
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen