/ Strava

STRAVA-TI: SOLLIHØGDA

Sollihøgda er første ute i vår artikkelserie om Stor-Oslos ti gjeveste Strava-segmenter.

Sist oppdatert 19. april 2017 kl 17.07
SEIGPINING: Bakken til Sollihøgda er ikke veldig bratt, men likevel en prøvelse. Her fra Nordmarka Rundt 2016. Foto: Sylvain Cavatz
SEIGPINING: Bakken til Sollihøgda er ikke veldig bratt, men likevel en prøvelse. Her fra Nordmarka Rundt 2016. Foto: Sylvain Cavatz

SOLLIHØGDA

Segmentnavn: Sollihøgda (E16 øst)  

Lengde: 5,7 km

Antall høydemeter: 237

Gjennomsnittlig stigningsprosent: 4

Antall forsøk: 5 213 av 2 110 ryttere

KOM: Åsmund Romstad Løvik, 10:40, Aug 3, 2016

QOM: Elisabeth Solberg, 14:19, Jun 5, 2016

I artikkelserien STRAVA-TI vil vi de neste ukene ta for oss det vi mener er de ti mest prestisjefulle Strava-segmentene i Stor-Oslo.

Her vil vi se på tall og statistikk knyttet til det aktuelle segmentet og ta en prat med rekordinnehaverne for å finne ut hva som skal til for å sette en KOM. Til slutt vil vi sammen med landevei.nos lesere gjøre en rangering av de ti utvalgte segmentene. Først ut av de ti er den velkjente stigningen til Sollihøgda. 

Vår beskrivelse av segmentet:

Mange av oss tenker kanskje bare på Sollihøgda som et sted for trafikkork, men den populære utfartsåren er også en solid prøvelse for regionens syklister. Selv om det ikke er spesielt bratt gjør nemlig de seks kilometerne dette til en skikkelig seigpiningsaffære. De første fire kilometerne stiger bakken i rykk og napp, før det flater litt ut på toppen.

Det er aldri så bratt at det føles som en skikkelig bakke, men samtidig aldri slakt nok til at det kjennes flatt ut. Kjører du her tidlig en helgemorgen er heller ikke trafikken sjenerende, og du har flotte alternativer for en god langtur på andre siden av toppen.

Team Fixit.no-rytter Åsmund Romstad Løvik har KOM-en på segmentet, men han forteller at det ikke var et dedikert KOM-forsøk da han satte rekorden.

-          Jeg har en lang treningsrunde med innlagte drag, hvor blant annet Sollihøgda er en av bakkene. Det er en stigning jeg har kjørt intervaller i mange ganger så jeg kjenner den godt. Dagen jeg satte KOM var det gode vindforhold og jeg klemte til ganske bra. Å komme seg under 11 minutter er ganske hardt.

Gitt den relativt lave stigningsprosenten blir naturlig nok farten høy på dette segmentet. Løvik trekker derfor gode vindforhold fram som ekstra essensielt om man vil sette en god tid.

-          Uten medvind er det nesten umulig å kjøre fort oppover der, da blir man fort bare stående og stange i motvinden. Faktisk har jeg opplevd halvannet minutts forskjell i intervalltid på bare to dager, grunnet forskjellige vindforhold.

-          I Tryvann har ikke vinden like mye å si siden bakken er litt brattere, selv om det selvfølgelig er viktig der også.

-          Sollihøgda er for øvrig en såpass lang bakke at man ikke kan kjøre maks fra starten av. Dessuten går det i partier med slakt og bratt hele veien, så det kan være vanskelig å finne en rytme. Den beste måten å løse det på er kanskje å kjøre hardt der det er bratt og hvile seg litt i de flatere partiene.

Har du vinden på din side, og er sterk i beina, mener Åsmund det bør være gode muligheter til å kutte sekunder på den nåværende bestetiden.

-          Jeg husker ikke helt hvor hardt jeg kjørte opp der, men jeg tror jeg har litt å gå på. Har man superforhold og klemmer ut alt bør det være mulig å ta et halvminutt på den KOM-en jeg satte.

I fjor sommer tok 27-åringen den legendarisk KOM-en til Tryvann med tiden 13.15, før Carl Fredrik Hagen tok den tilbake et par måneder senere da han kjørte på 13.06. Løvik varsler allerede at han kommer til å gjøre et nytt rekordforsøk i løpet av sesongen.

-          Jeg er ikke ferdig i Tryvann ennå, jeg må jo nesten prøve å slå Calle igjen. Da blir man jo fort også den første på 12-tallet, som har blitt en ny barriere slik tidene har utviklet seg.

-          Skal man komme under 13 minutter holder det ikke med sterke bein, man må også ha gode vindforhold, men jeg skal definitivt prøve. Juli er en fin måned for å sette Strava-KOMer. 

Publisert 19. april 2017 kl 17.07
Sist oppdatert 19. april 2017 kl 17.07
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen