Uno-X søker om World Tour-status fra 2023

Uno-X har jager videre mot nye mål, og nå bekrefter de at de søker om status som WorldTeam gjeldende fra 2023.

Sist oppdatert 11. juni 2021 kl 07.50
Uno-X Pro Cycling
NESTE SKRITT: Uno-X søker om World Tour-lisens gjeldende fra 2023. Foto: Mario Stiehl.

Uno-X har i dag status som ProTeam, og sykler i den nest øverste divisjonen i internasjonal sykkelsport. Statusen omtales ofte som prokonti eller prokontinental, og innebærer at laget har mulighet til å bli invitert til alle ritt på kalenderen, også Tour de France.

Men nå ønsker Norges første profflag å være garantert plass i alle de største lagene på kalenderen, og søker nå om status som WorldTeam, gjeldende fra 2023.

– Lag med WorldTour-lisens er garantert plass i verdens største sykkelritt som Tour de France, Giro d‘Italia, Spania Rundt, Paris-Roubaix og Flandern Rundt. WorldTour-lisens for både kvinne- og herrelaget vil skape norsk og dansk idrettshistore og enda mer oppmerksomhet og begeistring for sykkel, sier sykkelsjef Jens Haugland.

Les mer om forskjellen på WorldTeam, ProTeam og Kontinentallag her.

Med den bekreftelsen er det flere ubesvarte spørsmål som nå gir mer mening. Det er særlig den nye kontrakten til Rasmus Fossum Tiller og flørtingen med Alexander Kristoff som nå synes å virke naturlig.

Rasmus Fossum Tiller tok en bastant seier i Dwars door het Hageland sist lørdag, kort tid etter at han hadde signert en ny treårskontrakt med laget. Treårskontrakter er for det første ikke vanlig i sykkelsporten, det er primært toårskontrakter ryttere forholder seg til.

rasmus-fossum-tiller
OVERLEGEN: Rasmus Fossum Tiller knuste bruddkameratene på oppløpet i Dwars door het Hageland. Foto: Cor Vos.

Men at en etterhvert merittert utøver som Tiller, på klar oppadgående i karrieren skulle bli hos et lag med ProTeam-status heller enn å gå for en kontrakt hos et WorldTeam, fikk mange til å undre.

En som ikke har fornyet kontrakten med Uno-X er Kristoffer Halvorsen, som etter at nyheten ble sluppet, fortalte til Landevei at han er usikker på om han fortsetter i laget.

Uno-X har vist seg å være helt på høyde med de største lagene på mange områder. Men all den tid de ikke er et WorldTeam, har de ikke mulighet til å matche lønnsvilkårene og muligheten til å kjøre de største løpene på kalenderen.

Tidligere i uken tenkte nok mange at Jens Hauglands flørt med Alexander Kristoff bare var et spill for galleriet.

– Det er vår plikt å sjekke ut hva som er mulig å få til med historiens beste norske rytter - og hva han tenker om fremtiden. Alexander er en fantastisk syklist som hadde vært fantastisk å få på laget vårt, sa Haugland til TV 2, som først hadde saken.

Kristoff, som fyller 34 år i starten av juli, har syklet i WorldTour-laget UAE Team Emirates siden 2018-sesongen, og er inne i det siste året av kontrakten sin der. Kristoff har fortsatt enorm status og er en attraktiv rytter, selv om han ikke er den seiersmaskinen lenger han har vært i store deler av karrieren.

Men han har fortsatt et navn mange vil mene er for stort til å sykle på et lag i nest øverste divisjon, selv om både Thor Hushovd og Tour de France-vinner Carlos Sastre gjorde det i deler av karrieren. Da Hushovd og Sastre syklet for Cervélo Test Team var laget garantert plass i de viktigste rittene.

jens-haugland
GRUNN TIL Å SMILE: Jens Haugland tar nå Uno-X videre mot enda større utfordringer. Foto: Henrik Alpers.

Uno-X har syklet over evne gjennom hele sesongen og virkelig vist at de er verdt invitasjonene de har fått, men uten de aller største navnene har invitasjoner til Flandern rundt eller Paris-Roubaix ikke vært sikkert. Det kunne det blitt om Alexander Kristoff hadde signert for laget - men Kristoff ville neppe tatt den sjansen, han har flere tilbud.

Men når laget nå søker om status som WorldTeam fra 2023, er det ikke utenkelig at Kristoff er der allerede fra neste år. Et ProTeam som sykler overbevisende, har Kristoff på laget og skal inn i World Touren året etter, er tilnærmet lik garantert plass i Flandern rundt.

Haugland skriver på hjemmesiden at laget fortsatt skal fokusere på å utvikle unge ryttere, selv om laget søker om lisens til den øverste divisjonen:

– Vi kommer til å sykle som i dag. Laget vil bli mer viktig enn noen gang, og det gule og røde toget kommer til å kjøre videre. «Ajax-modellen» vår kommer til å fortsette utviklingen. Vi kommer ikke til å gå for de høyeste lønningene, men kommer til å sikte på å være et lag med en målsetning om å representere noe unikt. Når ryttere vil videre kommer vi til å støtte dem. Når ryttere vil bli skal vi støtte dem. Det er vårt DNA.

Publisert 11. juni 2021 kl 07.50
Sist oppdatert 11. juni 2021 kl 07.50
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen