KJEMPET MED DE BESTE: Sven Erik Bystrøm viste for alvor at han kan prege de store klassikerne i søndagens Gent-Wevelgem. Foto: Cor Vos
Lesetid: 4 minutter
Omtrent fra start i Ypres ble det satt fart i søndagens utgave av Gent-Wevelgem, og til slutt var rytterne spredd for alle vinder, etter at sidevind, brosteinsbakker og gruspartier hadde gjort sitt innhugg i rittet.
Sven Erik Bystrøm har gjort det skarpt i Belgia tidligere, med to gode sluttplasseringer i De Panne (i '20 og '15), men legger ikke skjul på at det han gjorde søndag, var noe av det bedre han har gjort.
– Det er godt å få det bekreftet, at formen er god og at jeg kan være med å prege disse rittene, forteller Bystrøm til Landevei etter rittet – og legger til:
– Det begynner jo å bli noen år siden jeg var oppe å kjempet i De Panne. Litt i fjor, men så er det vel en fem-seks år siden i Katusha.
Gjorde én feil
Etter å ha sittet med i en 25-mannsgruppe som gikk løs etter omtrent 70 av rittets 247 kilometer, ble han hektet av andre gang opp Kemmelberg, 55 kilometer fra mål, men bet seg etter hvert med en sterk gruppe sammen med blant andre Greg Van Avermaet (AG2R Citroën) og Yves Lampaert (Deceuninck – Quick-Step).
Gruppen kjempet til slutt om en tiendeplass, og Bystrøm gjorde en grei spurt og ble til slutt nummer 13.
– Det var et hardt ritt i dag, men det fungerte rimelig greit, det gjorde det. Jeg vil ikke akkurat si at jeg hadde det behagelig i dag. Jeg slet egentlig fra start til mål, men det gjorde tydeligvis de andre også. Jeg mangler vel kanskje det siste lille, for å være helt i toppen, men jeg tar med meg det positive.
I lys av det var han overrasket over hva han fikk til, men kanskje kan det gått enda bedre, hadde han vært litt bedre plassert inn i Kemmelberg, da han ble hektet av.
29-åringen satt blant de siste inn i gruppen, og selv om han ikke var langt bak over toppen, var det akkurat for mye.
– Det var vel egentlig det jeg gjorde feil i dag, det var å være for langt bak andre gang opp Kemmelberg. Ellers gjorde jeg mye rett følte jeg, men det gjorde at jeg mistet tetgruppen. Hadde jeg hatt litt bedre bein, kunne jeg kanskje klart å kjøre meg opp når jeg satt der jeg satt. Jeg ser at jeg burde vært lenger fremme, men jeg tar heller med meg det positive fra i dag.
Heftig watt
For de hjemme i sofaen ga nok TV-bildene et ganske godt bilde av hvor hardt rittet var. Sam Bennett (Deceuninck – Quick-Step) falt av tetgruppen etter å ha kastet opp.
Bystrøm måtte selv ta et voldsomt magedrag for å komme opp igjen til teten, etter å ha blitt presset av veien i en tidlig fase av rittet.
– Du må jo ta i maks for å komme deg opp igjen i det minuttet det står på, men sånne spurter er det jo hundre av i et sånt ritt. Jeg hadde nesten glemt det nå.
Men det er liten tvil om at rittet har kostet.
Etter rittet viste computeren til Bystrøm en snittwatt på 300, normalisert kraft på 344 watt og TSS (training stress score) på 406, over en konkurransetid på fem timer og 47 minutter.
– I dag har jeg gått dypt. Det har vært gode seks timer opp imot maksimalt av det jeg klarer.
Etter at Bystrøm hadde falt av favorittgruppen, hadde UAE Team Emirates Matteo Trentin igjen foran, og italieneren spurtet til slutt til en tredjeplass.
I feltet som kom bak, og etter hvert gruppen som Bystrøm rev seg løs i på de siste 20 kilometerne, forsøkte nordmannen å sitte så mye på hjul som mulig.
Men det er lettere sagt enn gjort under forholdene som var i dag.
– Jeg hadde jo Matteo foran, så det var ikke min oppgave å skape noe godt samarbeid. Jeg forsøkte å sitte mest mulig på hjul, men det var litt sidevind og rykk og napp, så da må du nesten sitte litt foran så du ikke ryker av i sidevinden, forteller han – og fortsetter:
– Det kostet mye krefter og det var veldig hardt da de begynte å støte der. Spesielt når Lampaert begynte å løfte på rumpa, etter Bennett sprakk. Det var maks innsats til mål, det var ikke noen kosetur.
Etter at UAE mistet Fernando Gaviria med et brudd i hånden i E3 Saxo Bank Classic, samt litt generelt forfall grunnet sykdom, er Bystrøm nå til start i Dwars door Vlaanderen førstkommende onsdag, før Flandern rundt venter neste søndag.
– Nå er det bare å restituere maks frem til onsdag. Det er en solid klassikerperiode for meg nå.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.