Trolig over og ut for laget til Edvald Boasson Hagen

– Det er ikke realistisk at vi kommer til å finne en ny sponsor nå, melder Bjarne Riis.

Sist oppdatert 2. november 2020 kl 13.20
bjarne riis edvald boasson hagen
SLUTT: Det ser stadig mørkere ut for at Bjarne Riis greier finne en ny sponsor til NTT Procycling. Foto: Cor Vos.

NTT Procycling går inn i mørketiden med stadig dårlige nyheter, og nå begynner det virkelig å haste for Bjarne Riis' drøm om å administrere et lag på World Tour-nivå.

I et intervju med danske Ekstra Bladet forteller han om hvor dårlig det står til akkurat nå.

– Slik det ser ut nå er det ikke noe lag med meg ved roret neste år. Det er situasjonen. Vi har funnet en sponsor, det er sent på året, og det ser ikke bra ut, sier han til den danske avisen.

Det er lite ved NTT Procycling som er som det skulle ha vært. Laget var tidligere sponset av Dimension Data, selskapet som står for blant annet timing av Tour de France og andre større sykkelritt. Dimension Data ble etterhvert kjøpt opp av NTT, og det nye moderselskapet fant ingen umiddelbar interesse i å ta over driften av laget.

Per i dag er det bare Rasmus Fossum Tiller, Ryan Gibbons og Ben O’Connor som har funnet nye lag. Michael Valgren er ryktet til EF Education First.

Riis skulle etter planen kjøpe seg inn i holdingselskapet bak laget, et oppkjøp som aldri fant sted. Og mens hele verden gikk inn i en økonomisk brems i form av koronaviruset, ble den videre sponsorjakten nærmest umulig. Tidligere i år ble samtlige ryttere fristilt fra kontraktene sine.

– Sykkelsporten gir eksponering til en pris som ikke er sammenlignbar med det en eksempelvis betaler i Formel1 eller fotball. Det er kjempemuligheter for sponsorer i sporten, og med et Tour de France i København like om hjørnet er det ergelig at ingen har slått til, sier Riis.

Tour de France skulle opprinnelig blitt arrangert i København i 2021, men ble flyttet til 2022 for ikke å kollidere med det utsatte Europa-mesterskapet i fotball.

Riis melder at det er flere danske virksomheter som har vist stor interesse for prosjektet hans, men at det har strandet nærmest ved kontraktsinngåelse. Det var lenge ryktet at Velux, Europas største produsent av takvinduer, skulle bli en del av prosjektet.

Riis drev tidligere laget profflaget Virtu, der både Emilie Moberg og Katrine Aalerud syklet. Laget ble nedlagt i fjor.

– Jeg er lei av at det ikke skulle være mulig å lage et ordentlig godt prosjekt. Det har vært intensjonen vår fra starten av, men sånn skulle det altså ikke være. Ikke nå i hvert fall, sier Riis.

Publisert 2. november 2020 kl 13.20
Sist oppdatert 2. november 2020 kl 13.20
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen