Chris Froome har vært motstander av skivebremser helt siden han signerte for Israel-Premier Tech. I sin siste video kommer det nye frustrasjonsmomenter.
MISNØYE: Chris Froome har ikke funnet seg til rette med skivebremser. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 2 minutter
Det var trolig en glipp, da Chris Froome uttalte seg relativt negativt om skivebremser for litt over et år siden. Men misnøyen var til å ta og føle på, og Froome greide ikke annet enn å si det som han mente det var:
– Skivebremser er ikke helt der de de bør være. De er bare ikke helt gode, sa han om bremsene på sin nye Factor-sykkel.
Da Froome syklet i Ineos sto han fritt til å velge mellom skivebremser og felgbremser, og falt konsekvent ned på de tradisjonelle felgbremsene. Da han signerte for Israel-Premier Tech, var det slutt på valgfriheten.
Ett år har gått, og Froome har fortsatt ikke slått seg til ro med skivebremser. I sin nyeste youtubevide fra Gran Canaria, uttrykker han fortsatt misnøye med bremsene.
– Jeg vet ikke om dere hører det, men jeg fortsetter å la meg underholde av skivebremser. Teknologien har blitt bedre, men jeg synes fortsatt det virker som de er under utvikling, sier han i videoen.
Froome sykler fortsatt på en 11-delt Shimano-gruppe, på grunn av leveringsproblemer hos Shimano. Store deler av feltet er kommet seg over på 12-delt, der kaliperne skal subbe mindre.
– Jeg hører den nye 12-delte gruppa er bedre på noe av dette, men med 11-delt er det fortsatt for mye subbing. Det ene stempelet er kanskje kraftigere enn det andre, og da blir skiva alltid usentert, fortsetter proffsyklisten.
Det var til å begynne med stor skepsis i feltet mot skivebremser, men bekymringene roet seg raskt. Bekymringene dreide seg i hovedsak om hva som ville skje om halve feltet var på bedre bremser enn den andre halvdelen, men dette viste seg å være uproblematisk.
Froome var en av få proffer som har gått hardt ut mot skivebremser etter at det ble normen i WorldTouren, et syn han fortsatt har.
– Uansett hvor mange mekanikere jeg har snakket med eller hvor mange mekanikere jeg har tatt med sykkelen til, det er ikke mulig å få det 100 prosent. Det vil alltid være noe subbing så fort du sykler en lengre utforkjøring, sier han.
Selv om frustrasjonen over bremsene åpenbart er stor, har han nå funnet en slags løsning på problemet, skal vi tro videoen.
– Jeg tar bare på noe musikk og later som jeg ikke hører det, sier han.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.