Tonje Øvervoll gikk for en custom Legor i stål da hun skulle bestille drømmesykkelen. Gravel-sykkelen som er laget av den tidligere proff-skateren Mattia Paganotti skiller seg ut i mengden.
Nyforelsket: Fordelen med en customsykkel er at det blir helt uinteressant å kjøpe ny sykkel, skal vi tro Tonje.
Lesetid: 3 minutter
I Barcelona finner du en av verdens beste rammebyggere, Mattia Paganotti. Han har gått i lære hos både Dario Pegoretti og Tiziano Zullo, og bygger nå sykler under merkenavnet «Legor». Har du planer om ny sykkel til våren – start planleggingen nå. Ventetiden blir bare lengre og lengre, og Mattia er på ingen måte rammet av koronakrisen.
MÅ HA: Har du custom grusracer, må du ha en liten styreveske. Dette er det minste penalet fra amerikanske Road Runner Bags.
– Et vakkert bygg Tonje, og vi vet veien har vært lang. Men hvordan begynte den?
– Samboern min har en custom Crema-sykkel, og kjenner Mattia. Jeg har en Diverge i aluminium fra før, men det er litt som å gå på markaski. En dag foreslo Jonas (Strømberg, samboer, red. anm) at jeg burde hatt en custom gravel siden jeg syklet mer og mer i Marka. LWTUA er en modell fra Legor som ville passet meg fint, kombinert med geometrien til Tarmacen min.
ALL ENVE’D OUT: Setepinne, styre og stem er fra Enve. Ennå har Tonje en 5 mm avstandsring hun kan fjerne om hun vil slamme stemet.
– Det var kortversjonen, hva gjør en så?
– Jonas tok mål basert på Tarmacen, og sendte til Mattia. Etter en stund fikk jeg tilsendt en tegning av sykkelen med denne geometrien jeg ønsket. Jeg har litt lange bein, så sykkelen har sånn sett litt rare mål. Så tok det et halvt år med venting før den kom.
MATT OG BLANK: Lakken er matt, men logoene i høyglans. Legor er merkenavnet til Mattia Paganotti, samme mann som også bygger rammer for blant annet Crema.
– Uhm, så venter du bare et halvt år?
– Mattia er veldig flink til å vise prosessen. Han legger ut masse bilder på instagram der han er flink til å tagge deg, så du ser hvordan det går.
MER STÅL: Flasker og bidons holdes på plass av King Cage flaskeholdere i rustfritt stål.
– Litt som ultralyd?
– Hehe, ja, du får følge reisen. Så kommer du til punktet der du skal velge farger. Da sitter du der med hele pantonekartet og ser deg ihjel, og på et punkt så må du bare ta en avgjørelse.
FUNKSJON: Mattia bygger rammer der funksjon er førsteprioritet. Bremsestrømpene ledes derfor på utsiden av rørene.
– Hva var det som gjorde at du til slutt valgte farge?
– Matte sykler er vanskeligere å holde rent, men jeg liker det bedre. Jeg kjenner godt til logoene på sykkelen, og visste jeg ville ha dem i høyglansdetaljer. Jeg fant en mørk blåfarge jeg likte godt.
BEST ETTER: Sykkelens byggedato er stemplet inn i et lite panel under kranken. Selve byggejobben tar cirka en uke, men ventelisten er lang.
– Er det bedre med custom?
– Når jeg setter meg på den er den en del av meg og passer meg perfekt. Det er det som er fordel med custom; sykkelen kan tilpasses den geometrien og de målene du ønsker og foretrekker. Vanligvis higer man etter en ny sykkel hvert år. Denne skal vare, og riper i lakken er som rynker i ansiktet. Det er mer bærekraftig, denne skal jeg ha i mange år.
SJELDEN: Skivene på sykkelen er av Dura Ace-kvalitet, mens kaliperne er fra terrenggruppa XTR. Det er gjort ettersom gaffelen er en lett Enve Cross-gaffel, som ikke har mulighet for flat mount.
– Du har satt den opp med grove 650b-hjul?
– Med bredere dekk får du litt mer kontroll i utforkjøringene, og jeg liker det siden jeg fort blir litt fartsblind nedover. Vi hadde dette hjulsettet hjemme, og da jeg prøvde det likte jeg det godt. Jeg brukte sykkelen som landeveissykkel tidlig på sesongen, mens det fortsatt var snø i marka, men nå er det disse jeg bruker. Jeg har prøvd masse forskjellige hjul og dekk, men jeg faller stadig tilbake til disse her.
GRUSRASKE: Cinturato-dekk fra Pirelli har raskt blitt superpopulære.KONG CHRIS: Har du customsykkel MÅ du ha Chris King styrelager. Det er en uskreven regel.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.