Selv om Gresvig-systemet har vært gjennom en opprivende konkurs lever merkevarene deres, Diamant og Nakamura videre i norske Intersportbutikker. Nakamura Pursuit X60 er en skarpskodd grussykkel som også fungerer bra på landeveien.
Drivverk/Bremser: Shimano GRX RX810, GRX RX600 46-30-tenners krank og 11-34-kassett
Nakamura Pursuit X60 var med i en tilsvarende test hos oss i fjor, da i en størrelse M. Nå har vi fått testet den i large og er ikke noe mindre begeistret for den azurblå kvikkasen.
Først kan vi konstatere at sykkelen er spekket til tennene med godsaker. Shimanos GRX-gruppe med 2x11-oppsett holder høyere nivå enn 105-gruppa på flere av de andre syklene. Den byr i tillegg på noen ekstra bonusfunksjoner for oss som både sykler asfalt og grus.
MED KLØTSJ: Shimanos GRX bakgir har kløtsj som holder kjedet stramt når du spretter bortover grusveien
Bakgiret har kløtsj-funksjon som holder kjedet strammere og minimerer ulyder. Kranken byr på mindre tannhjul og lavere utveksling. Testsykkelen kommer satt opp med 46/30-krank.
Kombinert med den store 11-34-kassetten gir dette godt girutvalg for både raske turer på veien og kuperte utflukter på grusen. Gir- og bremsehendlene er litt grovere enn 105-variantene og har bedre grep i selve hendelgummien.
I tillegg til GRX-gruppa har Nakamura Pursuit Gravel kvalitetshjul fra DT Swiss. E-1800-hjulene har litt profil på aluminiumsfelgene og flatklemte, aerodynamiske eiker. De er så klart klare for slangeløs sykling.
FAVORITT: Schwalbe G-One All Round er lettrullende dekk som også griper på grusen. I 40 millimeters dimensjon gir de også god komfort.
Styre, stem og setepinne er merkevarekomponenter fra Easton. I tillegg har Nakamura utstyrt sykkelen med våre favorittdekk til rask grussykling, Schwalbe G-One All-round, i rause 40 millimeters bredde. Alt dette har de klart å skvise inn til under 22 000 kroner. Skjermfester er også på plass, både foran og bak.
Egenskapene til Nakamura-sykkelen står også godt i stil til den suverene utstyrspakken. Sykkelen føles kvikk på asfalten og har ikke den rare styrefølelsen som noen gravelsykler får på høyfriksjonsunderlag som asfalt. Styrevinkelen, gaffelfremløpet og dekkene er godt samstemt for nøytral og forutsigbar styring på både asfalt og grus.
MERKEVARE: Easton-komponenter gir sykkelen et passe eksklusivt preg.
Ved stående sykling er sykkelen kvikk fra side til side, uten at vi opplever noe følelse av hjulflopp under sittende klatring på grus.
Nakamura Pursuit X60 er en topputstyrt sykkel med fin karbonramme, fester til skjermer og klaring til store grusdekk. Den kan lastes med bikepacking-vesker, brukes i BukkeBirken, eller tas med på fellestreninger med landeveisgruppa. Kvalitetshjul og deler gjør at den vil holde seg godt også.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.