SPESIELL: Cervélo C3 skiller seg ut med sine lavt plasserte og buede setestag.
Cervélo C3
Pris: 50 499 kroner
Vekt: 8,11 kilo
Størrelse testet: 56 cm
Importør: Derby Cycle
Maks dekkbredde: 35 mm
Skjermer f/b: Foran
Passer for: Deg som er stor fan av merket, som liker å kverne på asfalt og fin grus.
Cervélo er et lite kanadisk selskap, men de er en av de mest innovative merkene. De var en av de første til å erklære at «vi må lage sykler til forbrukerne, ikke proffene», og de har allerede lansert flere toppsykler med skivebremser. I Eventyrkategorien har de både C5 og C3, der C5 er den dyreste varianten. Vi har testet C3 Ultegra, fortsatt dyrt nok. Hele 50 499 må du ut med for denne modellen.
C3 er i følge Cervélo en opplevelsessykkel laget for asfalt og grus. Sykkelen er bygget opp med en komplett ultegragruppe, med unntak av kranken, der Cervélo trofast holder seg til parhingsten fra Rotor.
SATSER: Cervélo leveres med et anerkjent hjulsett i kategorien, HED Ardennes+ Disc skal være både solid og aerodynamisk.
Setepinne, styre og stem er som vanlig fra FSA. Alt av vaiere, strømper og eventuelle ledninger er rutet inni rammen, lekkert strupet inn i en liten kanal øverst på underrøret. Bakbremsen er av den nye flat mount-standarden, og mens vi er bak der, de buede setestagene er umulige å ikke legge merke til. Dette må da være bra!
Cervélo C3 legger seg til venstre på eventyrskalaen sammen med to andre sykler, den er altså best egnet for asfalt og litt grus. Vi tar den med på vår testrunde i marka, med all slags underlag. Cervélo C3 klatrer på det jevne, og den føles normalt kvikk og rask i klatringene.
Vi sitter kompakt og godt, og vi har god kontroll på sykkelen. Vi liker også setet, spalte i midten gjør det behagelig å sitte dypt i bukken. Vi liker også at Cervélo har laget en stabil sykkel i høy fart, dette kommer godt med på norske, kuperte grusveier.
Cervélo har dog ikke laget en gravelsykkel som leverer til forventningene. I direkte sammenligning med de andre merkene har den ikke samme snert og lekenhet, og det som skuffer mest er at den er hardere enn de andre, både foran og bak. Hverken setepinnen eller rammen demper slik vi etter utseende å dømme tror den gjør, og med 28 mm dekk er det begrenset hvor mye vi kan senke dekktrykket.
MODERNE: Seter med bred spalte blir et stadig vanligere syn, og mangt et skrukk gleder seg over det.
Vi testet også Cervélo C3 med 35 mm grusdekk. Dette gjør sykkelen mye bedre, men det er fortsatt ikke den formen for sprut og finesse vi forventer av en slik utseende sykkel.
Cervélos største problem er dog prisen, 50 499 for en C3 er helt borti natta. Cervélo C3 har ingen ekstra egenskaper som kan forsvare forskjellen, og vi opererer heller ikke i premiumsegmentet der en må regne med store prisøkninger for små oppgraderinger. Cervélo C3 utmerker seg heller ikke på noen spesielle områder, dette er bare en rådyr sykkel med gjennomsnittlige egenskaper. Cervélo har tenkt mye riktig med flere rammebeskyttere og skjermfester, men produktet som helhet er ikke godt nok, selv om prisen synker med 30 prosent.
FLEKSIBLE? Setestagene er laget tynne og buede for å ta av mest mulig vibrasjoner. God tanke, men det fungerer ikke særlig godt i praksis.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.
Oppsummert
Cervélo C3
5/10
Snitt
4.5/6
Sykkelglede
4.5/6
Komfort
4/6
Utfor
4.5/6
Utstyr mht pris
4/6
Dette liker vi
Moderne sete med spalte
Eksemplarisk vaierføring
Gjennomgående aksling
Gummibeskytter på kjedestaget
Flat mount
Kjedefanger
Gummibeskyttelse på underrøret
Skjermfester
Noe å tenke på
Stygg setepinneklemme med skarp skrue
Sykkelen har en helt gal pris
Billig styretape
Bør følge med slangeløse ventiler i denne prisklassen