Dag tre i Tour des Fjords

Trykk på enkeltbildene for å åpne dem større!

VELFORTJENT: Norgesmestersokker og verdensnorgesmestersko. Fett med respekt til Thor Hushovd. UHELDIG: Max Emil Kørner gikk i bakken like før mål, og endte på sykehus. WATTMANN: Håkon Berger har gått ned i vekt og opp i watt, og har det fysiske potensiale for å ta steget ut. SJEFEN: Alexander Kristoff med sin grønne trøye og aerodynamiske hjelm.UNGGUTT: Øyvind Lukkedal fra Team Ringeriks Kraft-Look. RÅSTERK: Lorents Ola Aasvold vant norgescupen i sin første sesong, og jobber nå med å ta skrittet ut blant de aller største. KONGEN: Stor rytter, men ingen voldsomme prestasjoner på vestlandet. Mett etter Nord-Norge?FREMTIDEN: Sep Vanmarcke fra Team Belkin er ikke mer enn 25 år gammel, men har allerede rukket å yppe med Fabian Cancellara i Paris-Roubaix.MOLDENSER: Bjørn Tore Hoem er også en av de norske ungguttene som kan ta nye skritt. MUSKULØS: En av bena til kraftverket Kristoff. LILLE LARVEN ALDRI METT: Bor på innsiden av låret til Frederik Wilmann.SIDEVIND: Vinden kunne blitt et problem på dagens etappe, men den kom i stor grad bakfra. SYSTEM: En av Katushas to varebiler under rittet. GROVJOBBEN: Kevin Reza fra Europcar pakker opp. SATTE FART: Katusha Team satte opp farten på rundene, og da var det slutt på moroa for de mindre lagene. HØY FART: Etappen gikk fort en time, så fikk bruddet satt seg. VELUTSTYRT: De store lagene har et vesentlig bedre utstyrt takstativ enn den gjennomsnittlige norske mosjonist. MINNER: Gamle stålgafler og andre rør blir etter sin død til hjulstativer på de nøytrale servicemotorsyklene fra Mavic. DYNAMISK: «Det er fest i helvete» sier de i Belgia når det er både regn og sol på en gang. Slike forhold var det tidvis under dagens etappe. FORSYN DEG: Flaskedispenseren til Katusha Team. LANG KVELD: En av Katushas mekanikere går løs på vaskejobben.GLAD: Thor Hushovd trillet vekk fra målområdet umiddelbart etter den obligatoriske praten med norsk presse. TRØBBEL: Rabobank Development Team kom ikke en gang ut av nøytral sone før to av rytterne fikk tekniske problemer. ROLLEBYTTE: Følgebilen til MTN Qubekha slet med å komme seg forbi feltet, og valgte til slutt sykkelstien. MEKKEBOD: MTN Qubekhas rullene mekkebod var i Norge drevet av tyske mekanikere. MØKKASTART: Danske Cult Energy hadde også problemer helt fra starten. LØVBLÅSER: Katusha Team bruker høyttrykk for å blåse tørr deler av mekanikken. URINAL: Jepp, det skjer, og ser omtrent slik ut. Tar du pissepausen i en liten gruppe er det lettere å komme seg opp til bilen igjen etterpå. I FORM: Laurents ten Dam var i god form, og slettes ikke redd for å ta seg noen pauser litt bak feltet. FINE BEN: I mange reklamer for fuktighetskrem o.l. er det ofte manneben som brukes. Frederik Wilmann demonstrerer hvorfor. VASKEBJØRN: En av MTN Qubekhas innleide branner spøler sykkelen etter målgang.
LANDEVEI.NO
landeveissykkel mot gravelsykkel
Test

Hva er raskest av landeveissykkel og gravel?

Hvor mye tid og krefter taper du om du bruker en gravel-sykkel i et felt med vanlige landeveissykler, om noe?...
LANDEVEI.NO
FINE SYKLER: Proffenes sykler er alltid rene, pene og eksklusive. Her er noen favoritter.
FLOTTE SYKLER

Hvem har proff-feltets feteste sykler?

Hvilket profflag sykler på kulest sykler? Finner vi årets råeste arbeidsredskap på World Tour-nivå eller har noen Pro-lag vært ekstra...
1. april

Nei, gravelsykler blir ikke forbudt

Det var mange som lot seg engasjere i våre to aprilspøker i går. Men nei, gravelsykler blir ikke forbudt.
LANDEVEI.NO
Sikkerhet

Gravel-sykler blir forbudt i ritt

Da UCI kom med nye regler for sittestillinger implementerte de også nye regler for maksimal dekkbredde i ritt. Men den...
LANDEVEI.NO
tempostillinger i Tirreno - Adriatico
RASKEST TEMPOSTILLING

Verdens beste på tempo har hendene høyt

Nå skal man ikke lenger ha hendene lavt på temposykkelen. Sjekk de effektive og mindre effektive tempostillingene til Wout Van...
LANDEVEI.NO

Canyon betaler over 13000 kroner til eiere av Aeroad

Etter at Mathieu van der Poel knakk styret i Le Samyn, frarådet Canyon videre bruk av samme styre. Nå får...
LANDEVEI.NO
Eivind Martinsen
Bransje

Trek anbefaler deg å vente med å kjøpe sykkel

Trek har ikke populære modeller som Checkpoint ALR5 og Domane SL5 på lager. De anbefaler å vente på drømmesykkelen, heller...
LANDEVEI.NO
dare sykler bestille internett
Bransje

Dare Bikes har rammer, men mangler deler

Dare Bikes leverer direkte, de skal være fleksible og de har rammer på lager. Men nå mangler de deler, og...
canyon aeroad knekke styret

Canyon: Ikke bruk den nye Aeroad

Etter at Mathieu van der Poel knakk styret på sin Canyon Aeroad, fraråder sykkelprodusenten at du bruker sykkelen din.
LANDEVEI.NO

– Skal du ha ny sykkel bør du kjøpe det nå

Bransjen har ett råd til deg som har lyst på ny sykkel i 2021: Den bør du kjøpe så fort...
LANDEVEI.NO
LYNRASK: Andreas Leknessund med sin unike Dare TSRf temposykkel i norske mesterskapsfarger.
Sykkelen min

Dette er temposykkelen til Andreas Leknessund

Andreas Leknessund er suveren Norgesmester og Europamester på tempo i U23-klassen. Dette er sykkelen han bruker for å knuse all...
LANDEVEI.NO
Utstyr

Denne vanvittige sykkelen tilhører Adam Hansen - og den er hjemmelaget

Husker du Adam Hansen, han som kjørte 20 Grand Tours på rad og laget sine egne karbonsko som bare veide...
LANDEVEI.NO

Dette er den nye bikepacking-sykkelen til Fara

Fara hevder å være den første produsenten i verden som har greid å lage et helintegrert oppsett for bikepacking. Vi...
LANDEVEI.NO
Proffsykler

Amund Grøndahl Jansens Bianchi Specialissima Disc

Den norske Team BikeExchange-rytteren får fortsette å sykle på Bianchi etter overgangen fra Jumbo-Visma. Her er Amund Grøndahl Jansens Specialissima.
LANDEVEI.NO
Proffsykler

Dette er de nye Dare-syklene til Uno-X Pro Cycling Team

Uno-X satser i 2021 alt på å være så aerodynamiske som mulig med aerosykkelen Dare VSRu. I tillegg oppgraderer de...
LANDEVEI.NO
Proffsykler

Dette er Ridley-syklene til de største profilene på Lotto-Soudal

Sykler du på Lotto-Soudal får du ikke bare velge akkurat hvilken sykkel du vil ha – er du en av...
LANDEVEI.NO
BMC Greg Van Avermaet
PROFFSYKLER

Van Avermaet med gullsykkel på femte året

OL-mesteren fra Rio-OL, Greg Van Avermaet kan på grunn av Corona-viruset kalle seg regjerende Olympisk mester for femte året på...
LANDEVEI.NO
geometri racersykkel
Forklart

Hva er geometri på en landeveissykkel?

Hva er egentlig en aggressiv ramme, og hvordan blir den slik? Vi forklarer hvordan millimetre på en sykkel kan gi...
LANDEVEI.NO
Specialized Aethos
MODERNE LETTVEKTER

Test av Specialized Aethos S-Works

Specialized Aethos har verdens letteste ramme og totalvekt ulovlig i ritt. Aethos er laget for superentusiasten som vil ha en...
LANDEVEI.NO
Proffsykler

Denne sykkelen skal hjelpe Van Avermaet til nye triumfer

Belgieren tilbake på BMC-sykkel i 2021.
LANDEVEI.NO
Alt blir bedre i 2021

Syklene og utstyret vi gleder oss til i 2021

Shimano og SRAM kommer med nye trådløse girgrupper, wattmålere blir rimeligere, vi får dedikerte gravelhjelmer og Tour de France vinnes...
LANDEVEI.NO
3T exploro race test
Nyskapende aerogravel-sykkel

Test av 3T Exploro Race

Italienske 3T har blitt revitalisert av Cervelo- og Open-gründer Gerard Vroomens inntog som eier og produktutvikler. Den helt nye Exploro...
LANDEVEI.NO
Historisk: Sven Erik Bystrøm er hjelperytter med god lønn, mens Kristoffer Skjerping var kontraktsløs da vi gikk i trykken. Caleb Ewen har allerede hentet etappeseiere i samtlige Grand Tours. Foto: Cor Vos.

Overgangsalderen

Norge er rangert som verdens beste U23-nasjon, men sliter med å produsere proffer på toppnivå - hvorfor?

Namaste

Nok en sykkelsesong er historie, og jeg har fått nok en bekreftelse på at jeg driver med noe jeg ikke...
LANDEVEI.NO
Raulandsrunden

DEN SISTE TUREN

Nesten alt går galt så fort en erklærer årets siste tur. Vi avsluttet sesongen ved Rauland i Telemark.
LANDEVEI.NO

Kortreist watt

Risikoen for dårlig vær er høy i Norge under årets første fire måneder, men jeg utfordrer deg til å tenke...
LANDEVEI.NO
Portrett

ENDAGS-RYTTEREN

Philippe Gilbert har triumfert i alle sykkelsportens monumenter unntatt ett. Ingenting tilsier at han kan vinne Milano-Sanremo, unntatt han selv....
LANDEVEI.NO
USA

Veien langs Stillehavet

Gamleveien langs den amerikanske stillehavskysten blir ofte kalt «verdens vakreste biltur». Highway 1 gjennom California og resten av kyststripen er...
LANDEVEI.NO
fara bikepacking
Bikepacking

Dette er Faras nye «bikepacking-sykkel»

Fara Cycling er straks klare med sin fjerde sykkel i sortimentet, en sykkel som skal være den første sykkelen på...
LANDEVEI.NO

En EU-kontroll

Sykling er fysikk. Masse og kraft og alt det der. Det er ingen grunn til å pakke det inn, fremdriften...
specialized hotwalk karbon
Luksusfellen

Skal det være en balansesykkel i karbon til 10000 kroner kanskje?

Har du fortsatt har penger igjen etter å ha kjøpt en Specialized Aethos til 153000? Endelig får du småbarnssykler i...
LANDEVEI.NO
BMC RoadMachine Masterpiece
BMCs Mesterverk

BMCs nye Masterpiece-ramme er håndlaget i Sveits

Sveitsiske BMC lot francene renne ubegrenset da de lagde et begrenset utvalg av en superversjon av entusiast-sykkelen RoadMachine. Masterpiece-rammen setter...
LANDEVEI.NO
Speedvagen Classic Vanilla Road
Custom sykkel

Speedvagens nyeste kunstverk av en sykkel selges «uten pris»

Er du klar for en sykkel ingen andre har? Den nyeste Vanilla-sykkelen til Speedvagen lages kun i 44 eksemplarer. Prisen...
LANDEVEI.NO
wilier filante
2021-sykler

Wilier Filante - aerosykkel og allroundsykkel i ett

Wilier lanserer nå sin tredje toppmodell i løpet av et år, «Filante». Wilier lover at sykkelen skal være både lett,...
LANDEVEI.NO
stack og reach landeveissykkel
Sykkelkjøp

Hva er stack og reach – og hvorfor det er viktigste å tenke på når du skal kjøpe ny sykkel

Du har funnet et par drømmesykler, men det viktigste av alt: Passer de kroppen din og måten du sykler på?...
Landevei utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henrik Alpers
Salg og marked: Alexander Hagen
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå