Mavic Crossmax SL Pro Thermo
1899 kroner
Testet størrelse 45 1/3
473 gram i teststørrelsen
Vintersko for raske økter
Racingdepot

MAVIC SIER: En perfekt sko for å holde deg varm og tørr
VI MENER: Dette er en sko til milde og tørre vintre.
VIL VI ANBEFALE DETTE PRODUKTET? Nei. Det finnes andre vintersko som vil gjøre en bedre jobb.

PLUSS: Lette, føles raske, godt grep av sykkelen – fine til sykkelkross, ser stilige ut, godt rom til klossen, gore-tex
MINUS: Så smale i passformen at vi er usikre på hvem denne passer til, hælmansjetten sitter ikke tett nok – vann renner inn ved regn

Vi har testet Mavics vintersko med terrengsåle. Skoen finnes også i en landeveisutgave, dog mener vi vintersko er bedre i terrengutgave, det passer bedre til norske forhold med snø, slaps og gjørme.

Mavics vintersko oser av den litt merkelige kombinasjonen vinter- og racing. Skoene ser raske ut, og de appellerer mer til de treningsglade enn turglade.

Skoen ser helt sømløs ut, en stor kappe med vanntett glidelås lukkes over vristen. Under kappen finner vi en lang rekke med hemper som strammes med et strammehjul. Strammeløsningen er identisk med en boasnelle, men dette er Mavics egen merkevare kalt Ergo Dial. Funksjonen oppleves identisk.

Skoen har en grov mansjett rundt ankelene som er ekstra høy i front, med en tanke om at det skal holde vann ute. Mansjetten festes med en liten borrelås.

Skoen har goretex i hele den nedre delen, for å holde vannet ute.

Sålen på skoen er en fryd for øyet. Her er det masser av grep til all slags underlag. Gummien er seig og grovmønstret, slik at du både for feste og enkelt kan banke vekk gjørme, snø eller vått løv. Sålen har også litt ekstra rom rundt selve klossen, noe som gjør det litt enklere å banke vekk gjørme.

I PRAKSIS

Vi testet skoene under Tortour Cyclocross i Sveits, der vi møtte regn, snø, temperaturer rett over og under nullpunktet, gjørme, løv og alt annet herk som vintersyklister kan møte.

Skoene er 100 prosent vindtette, og er i teorien også like tette for vann. Sannsynligvis er de like tette som en fjellstøvel, men mansjetten som går oppover benet er laget litt snodig. Den strammer ikke godt rundt foten, fremsiden er for grov til å sitte tett, og baksiden er for slapp for det samme. Rundt akillesen er den også litt lav. Dette gjør at vann fra underlaget renner inn nedover leggen, om du sykler i regn. Dette skjer før eller siden uansett hvilken sko du bruker, men her skjer det veldig mye fortere enn ønskelig.

Skoen er ikke spesielt varm, og er bedre over null enn under.

Vi har alle forskjellige kuldetendenser, men dette er ikke av de varmere skoene vi har prøvd. Vi mener den egner seg best over og ned mot nullpunktet, og ikke for langt under.
Vi hadde det skikkelig gøy med disse da vi var av sykkelen i Sveits. Vi hadde spikerfeste ved ethvert løpeparti, og vi fikk enkelt banket løs gjørme fra klossen. Snø, gjørme eller vått løv, her var det gøy å løpe. Dette passer godt til sykkelkross.

mavic2

ULEMPER

Passform er individuelt, så vi kritiserer ikke Mavic for å ha valgt en smal lest når de laget denne skoen. Men, undertegnedes nakne fot i avslappet tilstand er faktisk bredere enn det bredest punktet på skoen. Det sier seg selv at vi ikke får den oppi. Foten vi snakker om er ikke spesielt bred.

Det som er litt snodig, er at Mavics øvrige skopark sitter som et skudd på den samme foten, og er en av testerens foretrukne merker. Vintersko bør ha plass til en noe tykkere sokk, er vår klare mening. Vi forstår ikke helt hvorfor Mavic har valgt denne lesten, det er nesten så vi mistenker en produksjonsfeil.  

Skoen er ikke spesielt varm og holder ikke vann ute når det regner. Hovedårsaken er at det er vanskelig å få mansjetten til å sitte tett rundt leggen. Har du et tråkk der tåspissen peker nedover vil vann renne inn på fremsiden av leggen, motsatt om du har et mer vannrett tråkk.

Vi testet for ordens skyld også med regnbukse over mansjetten for å bekrefte at det er her det lekker. Det kommer til syvende og sist vann inn andre steder også, noe som ikke er unormalt for denne typen sko. Lukkeløsningen over vristen er dog en av de bedre vi har prøvd, og langt bedre enn hos eksempelvis Shimanos tilsvarende modell.

OPPSUMMERT

Vi får ikke helt tenning av disse skoene. De har en del mangler, særlig passformen er merkelig. For noen kan de likevel passe godt.

Mavics vintersko passer best til trening på høy intensitet, eller økter av kortere varighet. Dette er ikke gode sko hvis du sykler i regn og våte omgivelser, eller steder hvor det er kaldt. Skoene kjennes lette og smidige, og gode å løpe med. De har godt grep i gjørme, og er en sko som vil være god til oppvarming til krossritt, eller til treningsritt der du ikke vil fryse.

Skoene finner du på spinn.no, racingdepot.no, eller øvrige Mavic-forhandlere.