Denne sykkelskoen med lisser er en videreføring av originalmodellen Empire. Svært lite er endret siden originalen, men når har vi langt flere farger å velge mellom.

Også denne modellen består av en karbonsåle der hele overlæret består av ett stykke stoff, limt fast til sålen. En tykk pløs sørger for komfort når du strammer lissene, som har syv festepunkter over vristen.

Giros overlær er det mest fleksible av alle skoene i testen, og følgelig veldig behagelig. Når du strammer lissene strekker læret seg litt og former seg rundt foten, og når du løsner lissene går skoen tilbake til sin opprinnelige form. Dette gjør at skoen trolig vil oppleves behagelig for et stort publikum, en er ikke så avhengig av at passformen er tett opptil perfekt før bruk.

Lissene festes i en liten løkke omtrent midt på pløsen. En får ikke følelsen av å være like spent fast i skoen som eksempelvis på Specialized-modellen, om dette er en god ting må du selv avgjøre. Giros lest er helt gjennomsnittlig, kanskje en tanke bredere enn snittet.

LØKKE: Inne i denne lille løkken gjemmer du lissene, slik at de ikke flagrer inn i drivverket når du sykler. 

Skoen har en liten lufteventil under tåballene. Overlæret er perforert med bittesmå hull på høyre og venstre side. Skoen har en fornuftig mengde lufting for norsk klima.

I hælkappen finner vi en tykk skumgummipølse for økt komfort, som er kledd i et litt seigt stoff. Dette gjør at du unngår kipping i hælen.

Sålen er laget av karbonspesialisten Easton, angivelig av deres EC90-karbon, den fineste karbonen de leverer. Verken Easton eller Giro opererer med stivhetsskalaer, kanskje like greit, ettersom alle skalaer er produsentenes egne.

Som vanlig følger det med gode innleggs-såler når du kjøper en dyr Giro-sko. Sålene kommer med utskiftbare puter under fotbuen, slik at du kan tilpasse dem til høy, lav eller flatere fotbue. 

I PRAKSIS

Giro Empire ACC gjør at vi raskt forstår det som gjorde at mange rittsyklister raskt begynte å bruke lissesko. Det kjennes behagelig ut å ha på skoen, uansett hvor mange timer vi sitter på sykkelen. Strammingen på skoen er jevn over hele foten, og vi finner ingen punkter i skoen hvor det klemmer ubehagelig.

Sålen oppleves akkurat like responsiv som de andre skoene i testen. De fleste rittsyklister vil ha utstyret så kompromissløst, tett og stramt som overhodet mulig, men stadig ser vi proffer på tykke og gamle seter, eller slitte og gamle sko. I deres univers vil denne skoen være en behagelig oase blant ellers stramme og harde produkter. Vi liker det, time etter time, vi også.

FRIKSJON: I hælkappen har du myk skumgummi, pakket i syntetlær som er sticky. Det hindrer at hælen kipper. 

ULEMPER

Vi finner ingen store ulemper hos denne skoen. Den er tyngst i testen, men vi snakker om 40 gram per par. Skruene på de utskiftbare hælklossene er litt skjøre, men nye skruer følger med når du kjøper klosser. Har du en sykkel med tå-overlapp, følg med. Læret får stygge merker om hjulet subber inntil tåpartiet.

BESKJEDENT: Kun et bittelite luftehull under tåballene sørger for ventilasjon. Til norsk, kjølig klima passer dette bra. 

OPPSUMMERT

De tre lisseskoene i denne testen utmerker seg på hver sin måte, og ingen av dem har spesielle svakheter. Måtte vi dog velge ett par sko ville det vært denne. Empire ACC har god kontakt med sykkelen, har et godt lær som strammer behagelig rundt foten, ser bra ut og kjennes tilsvarende raske ut. Den er særlig behagelig under lange turer, og bedre tilpasset norske dager som ikke alltid er like varme. Originalen holder fortsatt stand!

VENTILASJON: Selve skoen har bittesmå hull spredd over hele foten. Hullene er små, så det fungerer fint. 

Giro Empire acc

Pris: 2599 kroner
Vekt: 285 gram, str. 45
Importør: Bjarne Egedesø

GIRO SIER: Empire ACC presser grenser for en høykvalitetssko.
VI MENER: Giro er nesten ubeskjedne i sin påstand
PASSFORM: Normalt fot – normal +
VILLE VI ANBEFALT DETTE PRODUKTET? Absolutt, dette er den beste lisseskoen vi har testet.

Vi har testet Giro Empire ACC ute, på bane og på rulle i perioden novemember - juli.