Bontragers lissesko er en del av en komplett klassikerserie, men skoen er nærmest ukjent sammenlignet med Specialized og Giro. Skoene kommer i hvit, sort eller azurblå, vi har testet sistnevnte. I pakken følger det med tre par lisser i ulike farger. Lissene er runde, ikke flate slik vi oftest ser på lignende sko. Etter knyting festes overskytende del av lissene under en liten lærklaff som bærer en stilig logo, klaffen festes til pløsen med en knapp.

Skoene bruker samme kunstlær som toppmodellen Bontrager XXX. Læret er utviklet av Bontrager selv for å imitere kenguruskinn, noe vi ofte ser på eksempelvis langdistanseskøyter på grunn av sin gode egenskaper. Vi finner to store luftepaneler ved tærne, i tillegg til mange små luftehull over hele skoen. Sålen er en blanding av karbon og glassfiber, og er av Trek kategorisert til 12 på deres egen stivhetsskala.

FLAPP: Det som er til overs av lisser gjemmer du under denne lille klaffen, som holdes på plass med en trykknapp. 

Dette sier oss lite annet enn at det er 12 av 14. På sålen finner vi en utskiftbar hælkloss, i tillegg til en liten, langsgående lufteluke midt under foten og to lufteluker under tåballene. Dette er med andre ord en sko med rikelig lufting. I hælkappen finner vi et mothakelignende stoff som unngår at skoen kipper. Dette fungerer godt. Innsiden av skoen er kledd med et tynt stoff for økt komfort, noe som merkes. Dette sitter fast og godt, men er veldig behagelig.

I PRAKSIS

Ute på veien opplever vi dette som en topp rittsko. Bontrager kunne skrevet hva som helst om sålens stivhet, uansett hvor hardt vi tramper greier vi ikke kjenne at dette bare er «12 av 14». Læret blir bare bedre og bedre etter hvert som vi bruker det, og når lissene – enten de medfølgende eller de nye du kjøper – har strukket seg passe mye, sitter dette tett, jevnt og godt tilpasset våre testføtter.

Classique er en veldig luftig modell, og det gjør at skoen kan bli vel trekkfull på kjølige dager. Hva som er best er selvsagt personlig, men er du en frossenpinn kan dette bli litt kaldt. Er du en som svetter på bena vil dette være et godt valg, skoen har rik lufting i sålen og over hele læret. 
Vi opplever dette som en fullblods rittsko. Det sitter tett, vi har god kontakt med sykkelen og det smeller til umiddelbart når vi går til i spurtene.

MOTHAKER: Stoffet i hælpartiet har mikroskopiske mothaker, for å hindre kipping. Det fungerer bra. 

ULEMPER

De medfølgende lissene burde vært bedre. Det ene er at de strekker seg litt over tid, det andre er at de løper noe fritt mellom strammepunktene. Har du strammet dem mye nederst og mindre øverst, har dette straks jevnet seg ut. Fra de andre skoene i testen forventet vi det samme her. Vi byttet til noen fotballisser og problemet var løst.

SVALT: Classique har to store lufteluker under tærne, i tillegg til langsgående lufteluker under fotbladet. 

OPPSUMMERT

Bontragers Classique er skoene som minner mest om gamle dager. De er like fullt blodtrimmede rittsko, og de skoene som har mest lufting. Dette er testens mest behagelige skopar, også det luftigste. Vi har ingenting å utsette på disse skoene, den eneste grunnen til å ikke kjøpe dem måtte være om passformen er helt gal. Dette er perfekte sko for deg som konkurrerer på stålracer, sverger til klassisk barbering og som liker å kjøre fort.

SVALT #2: Classique har to store lufteluker på tåpartiet, i tillegg til at hele skoen har mange små luftehull.  

Bontrager Classique

Pris: 2799 kroner
Vekt: 235 gram, str. 45
Importør: Foss Sport

BONTRAGER SIER: Du forstår raskt at skoene ikke bare flyter på utseendet.
VI MENER: Helt innafor påstand, dette er fullblods rittsko i klassisk innpakning.
PASSFORM: Den mest romsligste i testen, med bredest tåboks.
VILLE VI ANBEFALT DETTE PRODUKTET? Absolutt, disse skoene er raske, behagelige og griselekre.

Vi har testet Bontrager Classique i Syden, Norge og på rulla første kvartal 2017.