Nå kommer Enve med spesiallagde karbonstyrer til gravel
Enve lanserer nå et nytt, råflott styre til grussykler, og det er ikke rent lite av superegenskaper karbonprodusenten fra Utah lover i sin markedsføring.
KINDEREGG: Enves nye grusstyre er lett, aerodynamisk og vibrasjonsdempende. Vi kan kun bekrefte det første. Foto: Enve.
Lesetid: 3 minutter
Enve er kjent for å være både dyrt og deilig, og karbonproduktene deres selger naturlig nok godt i Norge.
De har laget tempo-og landeveisstyrer helt siden oppstarten, og kommer nå med et styre mer tilpasset dagens sykling.
Det er lenge siden landeveissyklister utelukkende syklet på asfalt, og selv om rittsykling fortsatt er fortsatt populært, er det sykling på både grus og asfalt som preger dagens trender.
Enves nyeste styre heter AR, forkortelse for All Road, eller «blandevei» på norsk om du vil. Det er delte meninger om hva som gjør et styre godt til grussykling, men det er klar enighet om at det skal være bredere i bukken enn det er ved hendlene.
Enve følger denne normen, i tillegg til alt annet du kan forvente av dyrt utstyr i 2020. Enve er særdeles opptatt av aerodynamikk, men i dette tilfellet betyr den aerodynamiske fordelen mer enn at du bare kan sykle noen hundredeler fortere på mila.
Vi har absolutt null dekning for å verifisere Enves aeropåstander, men formen på styret er helt flat, og enve melder at de har laget styret mer fleksibelt enn landeveisstyret, slik at det skal være mer behagelig på grus. Dette er noe lignende som Canyon har gjort på sin dobbeldekker-sykkel Grail, men uten å ha vurdert Enves styre - formen ser ut til å være langt mer vibrasjonsdempende.
Akkurat vibrasjonsdemping kan vi godt tåle i et nytt styre.
Videre er styret selvsagt laget for både intern og ekstern vaierføring. Det er laget innvendige spor til både mekaniske og elektriske gir, og det er i tillegg et stort hull i midten av styret der det festes til stemet, om du ønsker å lede vaiere og ledninger gjennom styrerøret. Det er ikke mange sykler som har denne løsningen i dag, men tar du en titt på krossykkelen Ridley X-Night SL finner du denne løsningen.
I tillegg er det store spor på undersiden av styret, for deg som foretrekker en god, gammeldags ruting av vaierne.
La oss titte kort på styrebredden før vi avslytter. Styret er 2,3 centimeter bredere i bukken på hver side - altså styret som er 42 cm bredt er 46,6 centimeter bredt i bukken.
Styre-og sykkelprodusentene mener at jo bredere bukken er jo bedre kontroll vil du ha på dårlig underlag. Vi er ikke uenig i påstanden, men når bukken blir bredere sitter du også dypere - for dypt for mange.
Styret veier 248 gram i størrelse 42 cm, noe som må kunne defineres som i den lette delen av skalaen.
Enve AR Handlebar kommer i fem størrelser, 38, 40, 42, 44 og 46 cm bredde.
Styret har en reach/lengde på 76 mm, og en drop/dybde på 127 mm. Styret vil være i salg hos Enve-forhandlere. Med en pris på 375 dollar, må du regne med å lette deg for 3999 kroner her hjemme.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.