TYSK JULEDRØM I KARBON

I år bør du be julenissen legge handleturen innom Lightweight.

Sist oppdatert 3. desember 2014 kl 19.56
VEIVISER: Rennbügel fra Lightweight setter standarden for kompaktstyrer i premiumklassen. Foto: Lightweight.
VEIVISER: Rennbügel fra Lightweight setter standarden for kompaktstyrer i premiumklassen. Foto: Lightweight.

Hva: Rennbügel – bukkestyre i fullkarbon

Pris: ca. 3750,-

Importør: Topbikes

Nett: Lightweight

Pluss: superlett og stivt

Minus: passer best for spurterne blant oss, dyrt som vanlig

...

Husker du fremdeles hvordan det var da julenissen kom på besøk da du var liten? Du så litt skremt, men mest forventningsfult på han fremmede fyren som var ikledd en stor rød frakk og svært hvitt skjegg. Du skjønte aldri hvorfor ikke fattern var til stede da julenissen kom innom dere, men det var ikke så viktig der og da fordi sekken julenissen hadde tatt med seg lovte gavedryss.

Nå, noen år senere, tror du kanskje ikke like fullt på julenissen som du gjorde den gangen du var liten, men spenningen og gleden når du pakker opp gaver på julaften er den samme. Særlig når du mange uker i forveien har gått rundt og fortalt til alle hvor mye du ønsker deg tysk karbon til (h)jul! Når du til og med har ordlagt deg på samme måte som oss, har du mest sannsynlig siktet deg inn på Lightweight sitt bukkestyre Rennbügel.

Velvitende om at julefesten ikke er langt unna, har Landevei testet den tyske karbonprodusentens styre slik at også julenissen skjønner alvoret med første punkt på ønskelista di. Og for å ta fasiten først: Lightweight sitt bukkestyre er faktisk den ideelle julegaven til alle landeveissyklister som har en liten Alexander Kristoff i seg og som ønsker å ha noen eksklusive detaljer på sykkelen sin.

HARDE FAKTA

Det er ikke uten grunn at Lightweight har kalt bukkestyret sitt for Rennbügel, noe som kan oversettes med konkurransebøyle. Med en drop på 136 millimeter (avstand målt mellom topprør og underrør) tilhører Rennbügel fremdeles kategorien kompaktstyrer som har sitt primære bruksområde i konkurranser. Den forholdsvis korte reachen (avstand mellom fremste og bakerst mulige håndposisjon på styret) på 79 millimeter gjør at du inntar en aerodynamisk og aggresiv posisjon på sykkelen uansett hvor på styrets bukk du måtte ta. Styret har klassisk bøy, en geometri som de fleste proffer sverger til. Og selv om en av dem (Adam Hansen) ville himlet med øynene, testet Landevei Rennbügel i sin fulle bredde, dvs. en 440 millimeter utgave. Med 170 gram i denne størrelsen er tyskernes fullkarbonstyre som forventet blant de letteste på markedet. Dessverre står også prisen for bukkestyret på rundt 3750 kroner i kjent stil med Lightweight sin høyprisfilosofi.

STIVHET OG RESPONS

De aller fleste syklister vil fremheve to egenskaper ved et racerstyre som har avgjørende betydning: stivhet og respons. Begge egenskaper forenes til vår tilfredsstillelse i Lightweight sin Rennbügel. Vi la umiddelbart merke til styrets gode respons på våre styremanøvere og ble imponert over hvor nøyaktig hver bevegelse ble videreformidlet til forhjulet. Det at Lightweight bruker High Modular karbonfibre til å lage styret, gjør Rennbügel ikke bare meget lett, men også kvikk i reaksjonen. Logisk når masse betyr treghet.

Også når det gjelder stivhet er det ingenting å utsette på Lightweights bukkestyre. Selv når vi river og røsker på Rennbügel på noen innlagte spurter underveis på langturen vår, kjenner vi fint lite bevegelse i styret. Styrets stivhet går imidlertid på bekostning av komforten. I følge Lightweights egen anmeldelse demper Rennbügel alle slags vibrasjoner, noe den faktisk ikke gjør. Som vi sa innledningsvis er dette bukkestyret en ”konkurransebøyle” som er laget for toppfart, ikke for kaffeturer. Dette inntrykket blir enda mer forsterket gjennom det faktum at styret ikke har noe ovalt topprør. Hendene våre famler derfor forgjeves etter hvile når det går oppover. De som foretrekker litt volum i toppen av styret blir skuffet her. Liker du derimot å gripe rundt en tynt, rundt rør vil du føle deg godt ivaretatt. Rennbügel er kanskje spurternes og ikke klatrernes valg?

KARBON VS. ALUMINIUM

Det er ingen hemmelighet at idretten vår er langt fra ufarlig. Velt er en del av gamet og mange foretrekker derfor et noe mer robust aluminiumsstyre fremfor lignende varianter i karbon. Når det gjelder egen sikkerhet må hver og en ta sitt eget valg og følge egne preferanser. Faktum er imidlertid at dagens karbonfabrikater er langt mer stabile enn første generasjons karbonstyrer. Rennbügel er da intet unntak. I tillegg må det nevnes at Lightweight sitt bukkestyre kjennes godt i hendene, også når det er kaldt som i disse dager. Årsaken til dette er at karbon ikke absorberer kulde i like stor grad som aluminium. Styrets ergonomi (spesielt i bredden 440 millimeter) er fremragende og til syvende og sist resultat av formbarheten til karbon. Ergonomien gir uttelling særlig på lange turer. Vi gir helt klart tommelen opp for karbon.

Om julenissen tar med seg Rennbügel til deg i år, avhenger vel strengt tatt bare av om du har vært snill gutt eller jente i 2014!

PS. Lightweight tilbyr nå også matchende styretape til Rennbügel. ”Handband” tapen finnes i enten svart eller hvit og koster ca. kr 160,- stykket.

Publisert 4. desember 2014 kl 06.00
Sist oppdatert 3. desember 2014 kl 19.56
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen