TVILLINGSKO

FLR er et nytt og ukjent merke, men da vi pakket opp den sorte toppmodellen FLR-XX virket skoen velkjent. I skohylla stod det nemlig allerede en knall oransje slektning av FLR-skoen, Nortwave sin toppmodell Extreme Tech Plus.

Sist oppdatert 17. juli 2014 kl 15.00
QUANTO COSTA? Samme vekt, materialer og funksjon, men 2271 (totusentohundreogsyttien) kroner i prisforskjell.
QUANTO COSTA? Samme vekt, materialer og funksjon, men 2271 (totusentohundreogsyttien) kroner i prisforskjell.

FLR-XX

Pris: 1719 kroner

Vekt: Pr sko, uten såle: 274 gram (45.0)

Vekt: Pr sko, med såle: 298 gram (45.0)

www.deler.no / www.flr-shoes.com

Northwave Extreme Tech Plus

Pris: 3990 kroner

Vekt: Pr sko, uten såle: 268 gram (45.0)

Vekt: Pr sko, med såle: 282 gram (45.0)

www.stians-sport.no / www.northwave.it

DÉJÀ VU

Klesprodusenten Funkier har spesialisert seg på kvalitetsbekledning til konkurransedyktig pris, noe som også er fokus når de lanserer sykkelsko med merkenavnet FLR. Da vi mottok toppmodellen FLR-XX la vi med en gang merke til en slående likhet med Northwaves toppmodell Extreme Tech Plus. Det ville ikke forundre oss om disse to skoene blir spyttet ut fra samme asiatiske samlebånd. Det er flere forskjeller, men også ting som er identiske. Vi kjenner igjen generell form, lukking, lufting og andre designelementer på de to skoparene. Strammingen er bygd opp identisk med en snelle som  kontrollerer skoens øvre del, og snelle nummer to som strammer midtre og nedre del av overdelen. 

Stramming

Northwave har brukt litt mer avanserte sneller som enkelt lar deg stramme og slakke skoen kontrollert ute på sykkelen. Snellene strammes med tydelige knepp, og du kan løsne like kontrollert ved å trykke inn en spak som styrer utløsermekanismen. Ved i stedet å trekke i denne spaken mates hele snøret ut. FLR sine sneller strammes tilsvarende, men om du vrir hjulet motsatt vei spoler du ut all tråden i snella. Snøret er en tynn vaier hos Northwave og et solid nylontau hos FLR.

Materialbruk

Materialvalget er kanskje hakket enklere på FLR enn hos Northwave. Begge har overdel i kunstlær med den blanke lakkoverflaten vi ser på mange sko nå om dagen. Nortwave skryter av at de ikke har sømmer i overdelen, mens på FLR er det bare to små sømmer for å holde på plass den røde hælkappen. Det er små nettingfelter i overdelene for å bidra med lufting. Innerfòret i Northwave liker vi likevel bedre, hælkappen er kledd med et stoff som minner mest om skifeller og de små mothakene skal hindre hælen i å glippe. Fòret på FLR kjennes litt glattere og mer plastikkaktig, FLR virker også å ha litt videre hælkappe.

Vekt

Vektmessig er det, uten innersåle, seks små gram som skiller en sko i førtifem. Mot andre konkurrenter i denne klassen legger disse skoene seg omtrent i midten vektmessig. Lettvektssegmentet har nå etablert seg nesten et hekto lavere for et par i denne størrelsen, men samtidig ser vi fortsatt en del toppmodeller som er betydelig tyngre. Passform bør telle høyere enn å fokusere kun på vekt ved valg av sko. 

Visuelt

Begge skoene gir oss følelsen av en toppsko, men rent visuelt gjør Northwave langt mer ut av seg. Den oransje fargen lyser opp, og det er ikke tilfeldig at Northwave dresser opp CCC Polsat med sko som matcher det knall oransje toget deres. Reidar Borgersen er også  observert med glødende oransje sko på bena i år. Northwave har forøvrig også matchet perfekt til de oransje POC-plaggene Landevei har testet i vår. FLR kjører en mer tradisjonell kombinasjon av sort bunnfarge, med hvite og røde elementer som matcher svært mange sykler og antrekk.

Passform og kraftoverføring

Passformen på begge skoene kan betegnes som normal i retning mot smal. Northwaves såle smalner litt raskere framover mot tærne, og dette gjorde at de minste tærne våre kom litt i klem. Vi har brukt det tynneste paret med innersåler som fulgte med Northwave for å ha litt bedre plass i tåboksen.  Begge parene gir grei støtte for fotbuen, men dette er mest uttalt hos FLR som leverer innersåler med litt mer substans. Vi klarer ikke å skille på stivheten i fullkarbonsålene mellom parene, noe som uansett ikke er noe problem med sko i dette sjiktet.

Pris

Elefanten i rommet i denne duellen er definitivt prisen. Hvordan kan Northwave forsvare å ta mer enn dobbelt pris for sin sko? De neglisjerbare forskjellene mellom de to skoene forsvarer på ingen måte en differanse på nærmere 2300 kroner. Et ekstra par løvtynne innersåler og en tøypose gjør det ikke, ei heller de små tekniske forskjellene. Vi undrer oss om produkter i premiumsegmentet bevisst prises for å forsvare en plass blant de mest eksklusive merkene. Vi har testet mange flotte sko, og selv om noen av disse i større grad en andre kan forsvare en høy pris, er det slett ikke alltid tilfelle. Det å prøve disse to parene side om side gjør det åpenbart at det i ikke er produksjonskostnader og materialer som ligger til grunn for en høy pris. Vi regner ikke med at FLR selger skoene sine med tap heller.

Oppsummert

Begge disse skoene fungerer veldig bra. Komfortable, rimelig lette og med velfungerende strammesystem. I praksis er de nesten helt identiske, og derfor sliter vi med å forstå hvordan Northwave kan ta 2-3 ganger så mye for sin modell. Om de passer foten din og du ikke bare må ha oransje sko nøler vi derfor ikke med å anbefale FLR-XX. 

FLR-XX

+++ Fin strammemekanisme,

--- Litt glatt innerfòr og romslig hælkappe, noe som likevel vil være individuelt.

Northwave Extreme Tech Plus

+++ Fin strammemekanisme, godt hold på hælen.

--- Uvøren høy pris, litt smal front for noen ryttere.

IMG_3202
IMG_3202

Passformen må betegnes som normal, i retning smal.

Formen på lesten er litt forskjellig. Northwave smalner raskere av fram mot tærne, mens tåboksen til FLR er rundere. 

Publisert 17. juli 2014 kl 15.00
Sist oppdatert 17. juli 2014 kl 15.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen