BRA: Flott vekt, gode innersåler, borrelåsene funker bra
Ikke fullt så bra: Veldig mye penger for en enkel konstruksjon
PASSER FOR: Gramjegere som velter mye
Hjelmgiganten Giro har som Fizik tatt steget over på skomarkedet de siste årene. Gjennom samarbeid med flere proffryttere har skoene blitt godt synlige i feltet. Der Giros brilleprosjekt falt fullstendig gjennom virker det som den stadig større skokolleksjon er her for å bli.
Les også: Cervélo klar testvinner
Prolight-modellen er som navnet indikerer en lett sko, faktisk en av de aller letteste du får tak i der ute. 220 gram i størrelse 44 er det svært få som kan hamle opp med. En sykkelsko skal imidlertid ha mange andre funksjoner enn å være lett før vi kan si oss fornøyd med den. Heldigvis skuffer ikke Giro på andre områder heller.
Tejin-materialet i overdelen kjenner vi igjen fra fotballskoene vi hadde da vi spilte sjuer på løkka, men det har definitivt noe for seg også for oss på to hjul. Lav vekt, gode pusteegenskaper og høy komfort bidrar til å gjøre Prolight SLX til en meget god sko.
Les også: Rose vinner aerotesten
Karbonsålen fra søstermerket Easton er løvtynn, men fortsatt mer enn stiv nok. Skoen strammes til ved hjelp av tre tradisjonelle borrelåser. Dette fungerer godt, enkelt og greit. I tillegg er det med borrelås større sjanse for at strammesystemet overlever eventuelle turer i asfalten.
Prolight SLX ble faktisk utvidet i samarbeid med proffryttere som hadde sett seg lei av sko som ikke kunne strammes etter en velt eller tre. Om vi skal være veldig pirkete er den midterste borrelåsen kanskje litt lang, slik at enden blir hengende over ytterkanten av skoen. Dette er noe som skjer selv på vår relativt volumiøse fot, men alt i alt er dette et svært lite problem. En annen ting Giro skal ha skryt for er de medfølgende innersålene.
Vite mer? Ta opp det du måtte ønske på vårt diskusjonsforum
Faktisk følger det med et helt byggesett som gjør at du kan tilpasse sålene perfekt til akkurat din fot. Enkelt og genialt, hvorfor gjør ikke flere dette?
Noen synes kanskje det er kjipt å få en sko uten fancy boa-sneller eller karbon- spenner når de betaler nesten tre høvdinger for et par sko, men vi nøyer oss med å fastslå at borrelås fortsatt fungerer like godt som det gjorde i barnehagen.
Er det så noe negativt å si om skoen? Prisen er definitivt et uhyre som de ikke-syklende, bedre halvdelene vil rase over. Dette er en enkel konstruksjon, og prisen mener vi burde vært 30 prosent lavere.
Sats heller på at butikken gir deg den klassiske klubbrabatten på 20 prosent. Da blir det ikke så halvgalt, for skoen er fabelaktig på bena.