Bontrager XXX Lite Road sykkelsko

På samme måte som en rytter i toppform er Bontragers XXX-skoen strippet for underhudsfett, men det gjør at muskelspillet kommer frem.

Sist oppdatert 22. mai 2014 kl 00.15
Bontrager har strippet vekten hardt på XXX, men det har de klart uten at det har gått ut over komforten.
Bontrager har strippet vekten hardt på XXX, men det har de klart uten at det har gått ut over komforten.

Bontrager XXX Lite Road

229 gram pr sko uten såler (45.0). 

Såler 17 gram pr stk.

Pris: 2699 kroner.

www.bontrager.com

Mange forbinder Bontrager utelukkende som et husmerke for Trek, men de siste årene har de utviklet seg til å bli en stor fullsortimentaktør. Bontrager har også bygd seg opp med gode nisjeprodukter som dekk, sko, bekledning og hjelmer. I tillegg har de videreført arbeidet med komponenter og hjul for alle disipliner.

Fordelen med å være under en organisasjon som Trek er at det finnes ressurser til å utvikle og knytte til seg gode fagfolk. Det tette samarbeidet med Trek Factory Racing i flere disipliner har også gitt frukter, og denne sesongen leverer Bontrager komponenter, bekledning, hjelmer og sko til proffene. En rytter som Fabian Cancellara stiller strenge krav til utstyret og bidrar med verdifull input til utviklingsavdelingen. For eksempel er en sal som Team Issue blitt til som et direkte krav fra disse rytterne.

Hva med skoene?

Bontrager sin XXX Lite-betegnelse er forbeholdt toppmodellene der vekt har blitt knallhardt prioritert. Vektfokus på kontaktpunkter som seter og sko er ofte omdiskutert. Alle ryttere vil ikke passe det samme utstyret, og samtidig vil mange akseptere litt økt vekt for å sikre komfort på dette utstyret. Er det plass til en nedskrellet sko som dette?

Vi var litt skeptiske da vi tok opp skoene fra av esken. En hælkappe i plast, nesten helt uten polstring og i tillegg gjennomperforert av store hull. Overdelen er ellers også minimalistisk med to borrelåser og en klikkspenne. Bontrager har lett med lupe for å fjerne hvert minste gram på denne skoen, noe de har fått til. Vårt par i 45 stoppet på 458 gram på vekta. Området 200-250 gram pr sko er ikke lenger uhørt lett, men er absolutt blant de letteste i klassen.

Vekten er nemlig fjernet akkurat på de rette stedene. Skoen sitter veldig godt på foten og strammingen fungerer fint. Det er ikke mye justering på borrelåsene, men de har perfekt lengde til vår relativt smale fot. Hælkappen er støpt i plast og er kledd med et stoff som kanskje mest minner om skifeller. Man sklir glatt nedi skoen, men dette stoffet hindrer hælen å glippe opp igjen.

 

Den myke overdelen fungerer veldig bra. Den er ikke like stiv som hos en del konkurrenter, men dette bidrar nok til den gode passformen. En klikkspenne og to borrelåser styrer stramming av overdelen. Den strekker seg ikke, og holder fasongen fint. Skoen blir levert med enkle innleggssåler, av samme format som mange av konkurrentene, men i motsetning til Bontrager RXL er ikke dette justerbare såler fra e-soles.

 

Yttersålen har tre felter for lufting, og plastknotter under tåboksen og på hælen. Sliteknottene kan ikke skiftes. Med de tidligere nevnte hullene i hælkappen kunne man forvente at skoen var alt for luftig, men vi opplever ventilasjonen som godt balansert. Materialet i overdelen er netting overtrukket med plast. Skoen er for en stor del vindtett og det er små felter bak tåboksen som sørger for lufting.

Vi har testet skoen noen måneder,  men rotert mellom flere andre par  i perioden. Skoene er lette å holde rene og har holdt seg fine, men vi mistenker at vektpresset kan gå litt ut over levetiden. Slitasjeklossene under sålen er små og det er ikke mange millimeter som skiller oss fra å slite rett på hælkappen. Sålene på alle sko i dette segmentet er stive, det er lenge siden vi testet en sko der vi opplevde at sålen var et problem for kraftoverføringen. Det er snarere slik at alt for stive såler kan bli et problem på lange turer. Disse skoene føles små og lette på foten, og vi har ikke opplevd at foten dovner eller blir vond på lange turer.

 

Oppsummert er dette en sko som har blitt skrapet for alt unødvendig materiale, noe Bontrager har klart å balansere godt med tanke på å beholde passform og komfort. Det er akkurat nok komfort på de rette stedene, og den myke overdelen bidrar til at Bontrager XXX kan passe mange føtter. Ønsker du å skrelle ytterligere gram tilbys en versjon med tre borrelåser til omtrent samme pris, som er oppgitt under 400 gram for et par i 42.

Det finnes sko med mer komfort, men med en så lav vekt har Bontrager fått frem et veldig bra produkt. Ser du etter en sko for mange års variert bruk bør du kanskje vurdere andre alternativer, men for de som ikke spaserer rundt med skoene sine og ønsker minst mulig roterende vekt er dette et godt valg. 

Publisert 22. mai 2014 kl 00.20
Sist oppdatert 22. mai 2014 kl 00.15
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen