Begynner du å bli lei av produkter som skal være aerodynamiske? Vel, da bør du neppe lese om POCs nye sykkelbriller, Propel, som gjør et stort poeng ut av nettopp det.
NEI, DET ER IKKE DET NYE ALBUMET TIL DAFT PUNK: Det er nye POC Propel! Foto: POC
Lesetid: 2 minutter
Det er for lengst gått sport i at utstyr skal være raskt, og nå er vi altså kommet til det punkter hvor også sykkelbriller markedsføres med en aerodynamisk fordel.
Når POC onsdag lanserte sine nyeste briller, Propel, var det med en lovnad om at de sparer deg for watt.
Det svenske merket har alltid hatt design som har skilt seg ut og Propel føyer seg inn i rekken, og følger også trenden med store glass med bredt synsfelt.
POC slår selv fast at det er «de aerodynamiske fordelene er det som skiller Propel fra resten» av feltet. Brillene er testet i vindtunnel og ble først sett på EF Education-EasyPost-rytterne under Tour Down Under forrige uke.
AERO SOM ....: Bort fra ørene med luftstrømmen og vipps har du mer aero briller, sier POC. Foto: POC
BEST MED POC-HJELM: POC Propel fungerer aller best med POCs egne hjelmer, som de er utformet og testet sammen med. Foto: POC
– Vi vet at i konkurransesykling så handler alt om marginal gains, og at hver watt spart kan utgjøre en forskjell. Vi testet kontinuerlig med CFD (computational fluid dynamic, red.anm.) for å undersøke og finjustere ideene våre. Resultatet ledet oss til å designe briller som har rytterens kropp og posisjon i fokus, sier Tilda Håll fra POC.
Propel skal ifølge POC være designet til å sitte tettere på ansiktet foran, mens glasset er bygget ut på siden for å lede luftstrømmen bort fra rytterens ører og over skuldrene.
Dette skal visstnok hindre at ørene skaper turbulens i luftstrømmen.
POC sier dette designet var det mest watt-besparende i deres prosess med å lage nye briller, men sier ingenting om hvor mye du sparer.
– Det er umulig å si at alle vil ha den samme besparelsen ettersom hver rytter har en annerledes posisjon, power output, og så videre, men selv da ser vi små watt-besparelser når en sykler i 40 km/t. Det høres ikke ut som mye, men når vi tenker på overflatearealet vi har å jobbe med, er resultatet veldig positivt, sier POCs kommunikasjonssjef Damian Phillips.
Brillene er også aller mest effektive i aero-øyemed i samspill med POCs egne hjelmer, som de er testet sammen med.
Brillene selges i to forskjellige glass og i flere forskjellige farger (på brillepinnene). Prisen på brillene er 2500 norske kroner.
Allerede abonnent?
Med magasinKun digitalt
99 kr/md i 12 md*
+ 8 utgaver av Fri Flyt magasin
119 kr/md i 3 md*
+ 2 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 6 eller 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden. Fornyes automatisk hver måned etter bindingstiden.
Er du under 28 år?
Da får du halv pris på Fri Flyt.
Slik fungerer det:Betal med Vipps, del fødselsdatoen din med oss og få halv pris fram til du fyller 28 år. Når du har fylt 28 år endrer vi til vanlig pris, og sender deg et varsel i forkant.
Alle abonnement fornyes automatisk til ordinærpris. Kanseller når du vil, men senest 48 timer før fornyelse. Se Fri Flyts bruker- og abonnementsvilkår her.