I FYR OG FLAMME: Holmenkollen CK hadde fortsatt bein igjen til å posere foran Lindesnes fyr. Foto: Privat.
Lesetid: 5 minutter
– Etter å ha vært gjennom dette ser vi hvor stor Sykkelaksjonens prestasjon er, den er helt rå. Men å klare å mobilisere en hel klubb til et slikt prosjekt, det krever mye. Vi er stolte av at vi har klart å tenke nytt innenfor sykkel. Rekorden er underordnet, men samtidig har hele klubben syklet gjennom hele landet på under 4 døgn, forteller Anders Sætre på telefon fra Lindesnes.
Det er bare timer siden Holmenkollen CK fullførte sin elleville sykkelstafett fra Nordkapp til Lindesnes.
Men da prosjektet ble presentert for en uke siden, haglet kritikken i kommentarfeltet. Særlig falt det mange tungt for brystet at ordet rekord ble tatt i bruk. Og at det var en klubb fra Oslo Vest og Holmenkollen som ivret etter prosjektet.
«..for all del, gled dere gjerne på deres egne vegne», «litt usikker på hvor mye dette har med sykkelglede å gjøre», «ikke snakk om rekord.» eller «dette kan bare en klubb uten barne-og ungdomssatsing finne på» er noe av det som ble skrevet.
Det bryr Sætre seg lite om nå. For etter 94 timer og 45 minutter ankom Holmenkollen CK Lindesnes fyr - i samme stil som de forlot Nordkapp-platået - i samlet flokk.
Syklister elsker harde langturer, og dette er vår monumentale utfordring til deg: Gjennomfører du en av disse turene får du en premie i posten.
Mellom Norges nordligste og sørligste punkt har klubben syklet distansen som stafett, fordelt på tre lag. Mellom etappene har rytterne hvilt seg i lagbussen, og for å få all denne logistikken til å gå opp har et stort støtteapparat jobbet på spreng for å få alt til å gå i hop.
– Det var en rigg ut av en annen verden for å få dette til. To busser, Anton sport som har stått på dag og natt, om du ikke har med mekanikere har du ikke sjans, for det skjer så utrolig mye. I tillegg har du for eksempel kassestopp omtrent hver andre time. Når rytterne ankom avtalte punkter sto det kasser med mat til dem klare. Gutta i støtteapparatet har virkelig gjort jobben. Motorsykkelen var viktig for sikkerhet, følgebilen bak også. Vi har hatt én velt i en rundkjøring, og det skulle vel nærmest bare mangle. Han kom seg på sykkelen igjen, og når det var alt og samtlige 60 mann kommer i mål, da er det bestått, forteller en tydelig rørt Sætre fra festen.
Da de ankom Lindesnes, hadde klubben rullet på veien i 94 timer og 45 minutter. Det er en time og 15 minutter før målet på fire døgn. Sætre mener laget kunne ha syklet fortere med raskere veksling og et mer kynisk rutevalg.
Men for klubben var tiden kun et mål, det handlet i mindre grad om noen som helst rekord, den mener Sætre fortsatt tilhører fjorårets deltagere fra Sykkelaksjonen.
– Det er Sykkelaksjonen som har rekorden. Det vi har gjort handler om å bygge en klubb der bredde og topp kan møtes. Det handler om felles mestring og det handler om minner for livet. Vi har fått til noe helt unikt mellom Nordkapp og Lindesnes, vi har syklet hele landet med stoppeklokke og vekslinger i et vanvittig tempo. Men det er ingen walk in the park, vi har syklet så fort vi kan, sier han.
Grisevær - hektisk for laglegen
Utfordringen for både rytterne og støttemannskapet ble langt større enn forespeilet, og utfordringene startet allerede da de forlot Nordkapp-platået.
Der oppe var det nemlig et kraftig uvær, så ille at det var spørsmål om det i det hele tatt var mulig å sykle på racersykkel.
Klubben hadde forberedt seg godt, og hadde lege med seg i bussen. Han fikk mer å gjøre enn først tenkt.
Med fire grader, kuling i kastene og øsregn, med tendenser til sludd, ble de t første natt-etappene særdeles krevende.
Flere ryttere var kraftig nedkjølte, og selv om de hadde en buss å varme seg i når etappen var ferdig - å sykle 200 kilometer under slike forhold er fortsatt langt.
De som har fulgt laget på facebooksidene de opprettet, kunne se hvordan forholdene utviklet seg underveis. Da laget kom til Trøndelag og det var mer sommerlige forhold, var det ikke bare glede som var å spore hos rytterne, det var også en tydelig lettelse.
Og selv om været ble bedre, ble det hektiske døgn for laglegen. Samtlige deltagere var godt over 30 år, de fleste midt i livet.
– Statusen fra doktoren er ganske omfattende, og det var litt dramatisk til tider. I tillegg til hypotermi måtte han vurdere belastningsskader i rygg, nakke, og akilles, urinsyregikt, hodepine, øyeinfeksjon, prostatitt, sårskader etter stramt tøy, og akillessenebetennelse, ramser Sætre opp.
Holmenkollen har hatt en økning i medlemstallet på 20 prosent siden prosjektet ble presentert første gang. Klubben er relativt ung, den er 15 år i år og ble stiftet i 2009.
I tillegg til en mastersatsning har de fokus på turritt og opplevelser, og Norge på langs er det absolutt største prosjektet de har gjennomført.
Hva som blir neste avisoppslag er foreløpig usikkert.
– Haha. Det lurer jeg også på og spørsmålet dukker naturligvis opp her på banketten. Det jeg vet nå at det er mange som venter på å få oss hjem igjen, og det kommer til å bli dårlig produktivitet på jobben i morgen. Med prosjektet har vi vi bevist både for oss selv og andre hva som bor i denne klubben. Det er vi både takknemlige og stolte over sier Sætre
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.