Det er kanskje bart, vått og salt langs veiene i lavlandet. Ikke ideelt for en god opplevelse.
I Nordmarka er det derimot gode muligheter for flotte naturopplevelser og god sykkelflyt.
Den mye omtalte Ring 4, veistrekningen mellom Sørkedalen skole og Landhandel og Hammeren i Maridalen byr på flotte vinterforhold på begynnelsen av det nye året.
Veistrekningen, som offisielt heter Sakariasveien er en av hovedstadens aller mest populære grusveier sommer som vinter.
Den brøytes jevnlig hele vinteren og har den store fordelen av å ha serveringsstedet Kikut ganske så midt på.

MYE SNØ: Det er kanskje bart i sentrum, men i Nordmarka er det mye snø og full vinter.
Landeveis utsendte syklet turen fra Sørkedalen til Maridalen både 1. og 2. januar. Da var det ikke brøytet siden siste snøfall og noen centimeter løs snø lå oppå fast snødekke. I hjulsporene fra et lite knippe biler var det helt fast hele veien fra Sørkedalen til Kikut. Østover fra Kikut var det ikke kjørt biler før vi syklet der 1. januar. Likevel var det fine og forutsigbare forhold for 35-40 mm brede piggdekk. Nedover mot Maridalen ble snømengden mindre og veidekket fastere.

SAKARIASVEIEN: Klatringen opp fra Sørkedalen tar drøye 20 minutter. Snødybden øker hele veien i terrenget.
Føret den 2. Januar var vesentlig fastere på vestsiden, men noe sporete og krevende på østsiden. Dette har etter all sannsynlighet blitt kraftige forbedret de siste dagene med kaldt vær og brøyting.

SOLGLØTT: Sola har kommet fram i 2021 - det er gode forhold i marka.
Med værmeldingen som den er nå vil det bli kanonforhold på de brøytede grusveiene i Nordmarka hele denne uken. Vi i Landevei anbefaler bruk av gode piggdekk, men alt fra 32/35 mm og opp til brede terrengpiggdekk vil gi flotte opplevelser på vintersykkelen.
Har du ikke funnet gleden ved vintersykling ennå er det gode muligheter nå.
Kle deg godt og dra ut på tur. Har du en god lykt kan du også bruke forbindelsen mellom Oslo vest og øst som pendleomvei fra den ene siden av byen til den andre. God tur!
Følg også med på føremeldingene på diskusjonsforumet. Disse oppdateres hyppig av våre ivrige medsyklister.