Side 2: Sykkeltrening

LANDEVEI.NO
VONDT: Monica Storhaug liker harde intervaller på rulla, og har eget treningsrom med alt som skal til for å trives med innetreningen. Foto: Privat

Rulletrening: – Når det gjør vondt, velger jeg å tru det er bra

Etter tre år med sjukdom er Monica Storhaug motivert for å tyne seg tilbake i toppform.
LANDEVEI.NO
MOTIVERT: Sindre Bjerkestrand Haugsvær, som sykler for det svenske laget Ryska Posten, sykler gjerne 3-4 timer på rulla. Foto: Jimmy Hansen

Rullefavoritten: Reale langturer

– Dusjen er bare ti meter unna, og man kan legge inn kaffestopp akkurat når man vil.
LANDEVEI.NO
VINTERTRENING: Odin Foldvik Eikeland gjør ofte unna innetreningen på spinningsykkel, men er aller mest glad i sin egen sykkel og Tacx Flow rulle. Foto: Privat

Rulletrening: Mye terskel og lite pause

Slik legger Odin Foldvik Eikeland grunnlaget for internasjonale kontinentalritt.
LANDEVEI.NO
INNOVATIV: Pål Sørvoll måtte bruke ingeniørhodet da han skadet skulderen for noen år siden og rigget rulla slik at han fikk trent godt likevel. Foto: Privat

Rulletrening: Mange og lange terskeldrag

Pål Sørvoll har lagt ned rundt 250 timer på rulla allerede, og vinteren er ikke engang på hell.
UTETRENING: Caroline Vamnes sykler gjerne langtur ute om vinteren, men ikke uten Zwift. Foto: Privat

Rulletrening: Langt og jevnt hardt med spurtavslutning

Ruller over fire timer i strekk, gjerne med intervaller og et par timer langrenn til oppvarming.
FELLESSKAP: Ingeborg Dybdal Øie foretrekker å trene innendørs sammen med andre, selv om hun kjører sin egen økt. Foto: Privat

Rulletrening: Basemil

Ingeborg Dybdal Øie liker ikke å presse seg så hardt at hun ikke kan tenke på andre ting.
LANDEVEI.NO
SPINNING: Atle Thoresen bruker Kurt Asle Arvesens terrorøkt for å legge grunnlag til sesongen. Foto: Privat

Rulletrening: – Jeg må gjøre ting smartere i 2018

Atle Thoresen trekker fram arvesølvet fra Kurt Asle Arvesen når det skal svi i lunger og lår.
VINTERTRENING: Den norske vinteren er lang og kald, så Kristoffer Ylven Westgaard bryter den opp med noen samlinger i Syden. Foto: Aleksander Skjelbreid

Rulletrening: 6 x 10 minutter på terskel

Harde, jevne terskelintervaller gjør susen når Kristoffer Ylven Westgaard skal trene på rulla.
UTE: Fredrik Haraldseth under kross-NM i Arendal i november. Foto: Pål Westgaard

Rullefavoritten: Helst ikke

Fredrik Haraldseth skyr rulla og trener utendørs selv i snø, slaps og kuldegrader. Se hans antirulleøkt.
VM-DRØMMEN: Truls Haugseth, som nylig ble norgesmester i kross i klassen M40-44, kjører maks innsats på rulla to ganger i uka hele vinteren. Målet er kross-VM i 2018. Foto: Per-Eivind Syvertsen

Rullefavoritten: Rittsimulering

Krosskanonen Truls Haugseth sykler faste økter der han trener på konkurransebelastning.
LANDEVEI.NO
Alice Grindheim skal skaffe seg bedre kondis til neste sesong og den jobben gjøres på rulla. Foto: Per-Eivind Syvertsen

Rullefavoritten: Ustrukturerte sweet spot-intervaller

Enduroblogger Alice Grindheim vraker lange, monotone terskeldrag til fordel for masse variasjon.
TRENGER KONDIS: Simen Smestad skal bli mer utholdende. Her fra nest siste etappe i Enduro World Series i Finale Ligure i høst. Foto: Ingeborg Scheve

Rullefavoritten: Kort og hardt og ofte

Utfortalentet Simen Smestad vil ha det kort, hardt og relevant på rulla.
RULLELYST: Hirec-proffen Julie Solvang sitter gjerne to-tre timer på rulla selv på intervalløkter. Foto: Privat

Rullefavoritten: Terskeldrag som oppvarming

Landeveisproffen Julie Solvang starter sine sone-4-økter med lange terskeldrag.
LANDEVEI.NO
RULLETRENING: Sunniva Dring bruker rulla mye om vinteren men også til kvalitetsøkter om sommeren. Foto: Privat

Rullefavoritten: Pyramideintervaller

Sunniva Dring skal øke kapasitet, utholdenhet og watt innen hun stiller til start på etapperittet Cape Epic i mars.
VINTERTRENING: Frode Jermstad trener både inne og ute om vinteren, men finner seg godt til rette på rulla. Foto: Privat

Rullefavoritten: Langt, kort og fort på en gang

Frode Jermstad i Trønderekspressen kombinerer lange intervaller, korte intervaller og hurtighet, alt på under to timer.
HALVLANGE INTERVALLER: Førsteårsjunioren Jørgen Anmarkrud velger seg helst halvlange terskeløkter på rulla. Foto: Bengt Ove Sannes

Rullefavoritten: Halvlange terskeløkter

Slik legger rundbanetalentet Jørgen Anmarkrud grunnlaget for 2018.
LANDEVEI.NO
NORGESMESTER: Ingrid Moe vant Norgescupen i både kross og landevei. Dette er hennes favorittøkt på rulla. Foto: Bengt Ove Sannes

Rullefavoritten: Kadensdrag og terskelintervall

Kross-norgescupvinner og landeveisproff Ingrid Moe velger seg to og en halv time med action hele veien.
Selv i Sandnes må det rulles innendørs på vinterstid. Da er 3x20 minutter terskel en av Per Arvid Gimres favoritter. Foto: Cathrine Rasmussen Hagen

MYE SEIG TERSKEL

Denne økta gir utslag på watten.
MOTIVERT: Jone Ellingsen har ingen problemer med timevis på rulla, så lenge musikken er med. Foto: Privat

Kort og effektiv rulleøkt

Sandnes-kapteinens beste økt er så kort og effektiv at den alltid passer.
RULLETTENING: Også Erik Tamdberg må trekke innendørs om vinteren selv om sørlendingene har gode uteforhold store deler av året. Foto: Jostein Ravnåsen

OVER OG UNDER SYRETERSKELEN

Mye kjørestyrke og litt kapasitet står på rulleplanen for Erik Tandberg, kaptein på laget som knuste rekorden på Kristiansand-Hovden i...
SPREKK: Selv en velpolert rulle får luker når det går i 70km/t i feildoserte svinger. Foto: Ola Morken

70KM/T GJENNOM FEILDOSERTE SVINGER

MEM Sykkelstasjonen la treningsøkta til motorsportbanen på Rudskogen.
Med slike forhold på vinterstid er det lett å skjønne at Ole André Sødal helst kjører treningsøktene uten å sette fast bakhjulet. Foto: Privat

RULLER UTENDØRS

Har ikke samvittighet til å kjøre økter på rulla på kvelden av hensyn til de som bor under.
MOTIVASJON: Velominatis regler er hengt strategisk på flere plasser i treningsrommet til Janne Smauget, og "Få det gjort" er en god oppsummering på rulletreninga. Foto: Privat

MAGI PÅ SYREGRENSA

– Jeg har ikke tid eller lyst til å bruke rulla til rolig trening, sier Janne Smauget.
INNETID: På vinterstid legger Lars Blesvik og gutta i HCK ned mye svette uten at de kommer av flekken. Foto: Privat

GRUNNMUREN

Balanserulle, fastrulle, spinning med gutta i klubben og noen økter på lengdeløpsskøyter.
Roy Magne Storholm legger ned mye tid på rulla. I to-timersbolker. Foto: Privat

TOTIMERS-HELTEN

Totimers økter er hovedgrunnlaget for Roy Magne Storholm både i og utenfor sesong.
Even Klund legger ned mye tid og svette på rulla i kjelleren. Trene må han gjøre på fritida, gjerne etter leggetid. Foto: Privat

ÆRE VÆRE RULLA

Effektive stressøkter redder kondisen og æren.
Elisabeth Solberg har en helt vanlig, primitiv rulle, men den gjør jobben så lenge musikken er høy nok. Foto: Privat

SYSTEMATISK HARDT OG VARIERT

Verdensmesterens rulleøkter er ikke noe hokuspokus. Det er bare en hel del av dem.
Fred Voldset har fortsatt mye å hente og mye å kjøre for, men må trene smartere og porsjonere hardøktene mer omhyggelig med alderen. Foto: Privat

ALDEREN TYNGER

Etter fylte 40 må kvalitetsøktene porsjoneres.
TEMPOHEST: Dan Erik Hansen bruker temposykkelen på rulla for å bli en best mulig temporytter. Foto: Privat.

ENKEL LIDELSE

MIN RULLEØKT: Slik trener Dan Erik Hansen når han ikke er på Mallorca.
Jan Olav Beitmyren tråkker mot nye prosjekter på landeveien i 2016, og vintertreninga på rulla bremser forfallet av sykkelspesifikk styrke fram til asfalten blir bar. Foto: Privat

BEITMYRENS BESTE

Rulletrening bremser forfallet, se superveteranens favoritter.
TV-SLAVE: Har jeg en enkel rulle og sykkelkrossritt på tv, trenger jeg ikke mer for å gjennomføre et enkelt treningsprogram.

3*15 PÅ BALANSERULLE

MIN RULLEØKT: Det tar tid å lage Landevei så rulleøktene mine er svært enkle!
ENDELIG: Rulletrening er ikke hva det en gang var. Oslo Sufferclub løfter rullekonseptet til nye høyder.

INGEN RULLEMOTSTANDERE TILLAT

Oslo Suffer Club har langt på vei lykkes i å gjøre rulletrening morsomt.
KAFFEPAUSE: Den rolige langturen er et fabelaktig treningsverktøy for enhver landeveissyklist. Illustrasjon: Joar Christoffersen.

LANGTUREN

TRENING: Hvorfor er den rolige langturen landeveiens hjørnesten?

LØPER DU OG NÅ?

TRENING: Uten asfalt i nærheten går det meste galt for en landeveissyklist.
SKJØNT DET: Erik Amit Nordlie til høyre i bildet ser nytteverdien i The Sufferfests siste treningsvideo. Foto: Henrik Alpers

EN BEDRE RULLEØKT

Med Sufferfest kan du nå også trene teknikk på rulla.
Landevei utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Henrik Alpers
Salg og marked: Alexander Hagen
Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå