JA HVA NÅ? Trønderekspressen på vei til Vätternrunden. Verken de eller Trimtex Cycling Team aner hva de går til. Foto: Ann Katrin Pedersen.
Lesetid: 5 minutter
– Når vi skal inn i lagmøtet nå i kveld er fokus seier. Med de vindforholdene er det ikke sikkert at det er en kjempefordel å være over 30 ryttere heller. Vi er avhengige av at de som kjører har dagen, men de som kjører er sterke, sier Sindre Pedersen i Team Kjekkas til Landevei.
De oransjekledde superamatørene sitter fredag kveld i bilen på vei til Sveriges største sykkelritt, 330 kilometer lange Vätternrunden.
Tidligere hadde Trondheim-Oslo status som arena for gigantoppgjør norske amatørlag imellom, men etter at lagkonkurransen ble lagt ned drar norske lag nå til Sverige for å gjøre opp.
Kjekkas har gjentatte ganger vist seg som det sterkeste laget, både i Vätternrunden tidligere og i andre norske ritt.
Enkelte av de meritterte og eldre rytterne har takket av siden lagets spydspiss var sylskarp, men fortsatt er ambisjoner og kjørestyrke til stede. Både ex-proffen Kristoffer Skjerping og eliterytteren Joachim Strindin er med til Sverige.
I tillegg til Kjekkas stiller Trønderekspressen og Trimtex Cycling Team. De norske lagene har ikke fått måle krefter på samme måte som tidligere, så konkurransen er åpen.
Men Kjekkas er tydelige på hvorfor de har reist til Sverige for å kjøre Vätternrunden:
– Vår styrke er at vi er ett av de beste lagene på rullekjøring. Vi er gode på å gjøre hverandre gode. Vi kjører smart og er gode for hverandre, sier Pedersen ubeskjedent.
Litt lavere skuldre
– Vi var 29 mann i morges, men nå er vi nede i 27, humrer Hans Jørgen Rambech fra lagbussen til Trønderekspressen når vi ringer.
Laget vant Styrkeprøven fire ganger på rad, før de i 2023 måtte gi fra seg tittelen til Trimtex Cycling Team.
Mellom Trondheim og Oslo hadde de full kontroll på kjørestyrke og rute, men når de reiser til Sverige for å fortsette kampen om hvem som er sterkest fra Norge, er det med en litt annerledes tilnærming.
Skuldrene er senket noe, bekymringen over frafall virker ikke å være veldig plagsom og stemningen virker litt løsere enn da 540 kilometer lange tittelseiere skulle forsvares.
– Stemningen er god, og det er en spent nervøsitet i luften, fortsetter kaptein Sindre Næss.
– Vi skal sykle et ritt vi ikke har erfaring med fra tidligere, og vi er spent på hva som møter oss. Vi er også usikre på de andre lagene, vi har ikke målt oss mot noen andre enn oss selv. Vi mener vi er spreke, men vi får se i morgen hvor spreke vi faktisk er, legger han til.
Med syv ryttere flere på startstreken enn Team Kjekkas bør det være muligheter for å bli raskeste norske lag.
Men uten erfaring fra rittet er det helt andre målsetninger som preger laget i bussen.
– Vi har et uttalt mål om å sykle så fort vi mener laget er kapabel til. Det vet vi ikke helt hva er, vi må styre etter watt og oppleve følelse. Tiden blir det den blir. Vi har ikke målt oss og er usikre på hvor vi står, men vi håper og tror vi skal være konkurransedyktige.
– Det var et skikkelig politikersvar - om du måtte tippe et resultat?
– Drømmeresultatet må være å bli det beste norske laget, sier Næss.
I år har det svenske laget senket ambisjonene sammenlignet med tidligere, og med tanke på vindforholdene i år slipper de trolig å bekymre seg for å miste rekorden. Mange mener de er ute av podiekampen
I praksis betyr det at det er tre norske lag som trolig vil sloss om seieren, kanskje også hele pallen.
– Vi er 33 personer til start, men vi er nok ikke like sterke som tidligere. Vi er avhengig av å finne flyt og god fart i rulla, og titte mot tidene til de andre lagene, forteller kaptein i Trimtex Cycling Team, Amund Solli.
Etter at laget endelig vant Trondheim-Oslo i fjor, var det flere ryttere på laget som var slitne av fokuset som kreves til Styrkeprøven. Selv om laget er det største i den norske kontingenten, er ambisjonene justert med tanke på at noen motorene i laget har lagt andre planer i år.
– Vi gira skikkelig opp til Trondheim-Oslo i 2023, og da vi vant det rittet var målsetningen nådd. Men lagkonkurransen ble avviklet, og det var ikke lenger noen seier å forsvare. Vi bestemte oss for å sykle Vätternrunden, men det er bare en eller to av oss som har syklet rittet før. Vi aner ikke hva vi går til, sier Solli.
Trimtex har kanskje vært det mest offensive laget på den norske amatørsiden siden det ble startet, med en klar ambisjon om både rekord og seier i Trondheim-Oslo. På papiret var de i flere år rekordsterke, men prosjektet fikk solide skudd for baugen da koronaperioden kom.
Da lagkonkurransen forsvant fra Trondheim-Oslo var det mange klubber og lag som mistet litt motivasjon, men Trimtex var tydelige på at de fant ny motivasjon ved å reise til Sverige.
Målet i år er pallen.
– Vi er skuffa om vi ikke blir blant de tre beste. Vi er småskuffa om vi ikke blir nummer to, og vi er veldig happy om vi drar det her i land. Vi kjenner ikke til det svenske laget Serneke, men vi tror ikke de er på Kjekkas-nivå, sier Solli.
Team Kjekkas starter klokken 11.30, Trimtex Cycling Team starter 11.32, Team Serneke 11.34 og Trønderekspressen 11.38.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.