Verken Trønderekspressen eller Trimtex Cycling Team kjente til at de begge går for seier i Vätternrunden i 2024. Nå jubler de over at erkerivaleriet fortsetter.
JAGER NYE SEIRE: Trimtex Cycling Team får ikke lengre sykle Styrkeprøven, og er nå klare for i kjempe om seier i Vätternrunden. Foto: Privat.
Lesetid: 4 minutter
– Er det sant? Dette var nytt for meg, men det høres utrolig artig ut. Vi skal selvfølgelig revansjere tapet for dem i 2023. Vi skal slå Trimtex Cycling Team, sier tilrettelegger i Trønderekspressen Hans Jørgen Rambech bestemt - og overrasket.
Årets utgave av Styrkeprøven Trondheim-Oslo ble en sportslig nedtur for de seiersvante trønderne. Fire ganger på rad har de vunnet rittet, men i år ble Trimtex Cycling Team for sterke.
I tillegg opplevde laget flere år med regelendringer og usikkerhet rundt Styrkeprøven, og de bestemte seg raskt for å søke nye utfordringer. Valget falt på Vätternrunden. Dette er Sveriges største landeveisritt, et ritt kjent over hele Europa som en gedigen sykkelfestival.
Avgjørelsen om å delta i Vätternrunden ble tatt i forkant av at Styrkeprøven avviklet lagkonkurransen.
– Vi vil ha sykkelglede og god stemning, og vi følte ikke vi fikk det i Styrkeprøven slik det ble de siste årene. Dette blir en ny utfordring for oss, med en ny og flatere trasé, det er kanskje mer egnet for storlag. Styrkeprøven er jo også flat og egnet, men dette tror vi blir noe helt annet, sier han.
Vätternrunden i Sverige er et langt kortere ritt, og med en distanse på bare 33 mil satser trønderne på å få med en annen type ryttere enn de seige og spesialtrente syklistene som trives i Trondheim-Oslo.
– Vi regner med å få forsterket laget. Vi har en del folk som skal være med på Master-NM som kommer tett innpå, og det å sykle 33 mil i syv timer er bedre for dem kontra 55 mil i 13 timer som det er i Styrkeprøven. Det gjør at vi regner med å få med mange av de som ikke kunne delta i år. Vi håper de kommer tilbake slik at vi slår Team Oslo, sier Rambech.
Jubler over at duellen fortsetter
Trimtex Cycling Team var overhodet ikke klar over at rivaleriet skulle kunne fortsette også i 2024.
– Dere vet dere vil møte Trønderekspressen i Vätternrunden?
– Det kjenner jeg ikke til, men det er spennende! Vi hadde vurdert om vi skulle høre med dem, men nå slipper vi det. Nå kan det jo bli et tilsvarende oppgjør og en revansjemulighet for dem.
– Hvem vinner i Vätternrunden?
– Vår store fordel er at vi har vist at vi kan sykle raskt tidligere. Jeg håper og tror at vi er et raskere lag, Trønderekspressen har vist at de er litt seigere, sier avtroppende kaptein Hans Helmenbakken.
Team Heinemann Oslo ble i sin tid startet med et mål om både rekord og seier i lagkonkurransen i Trondheim-Oslo. Laget hadde på det meste over 80 syklister som konkurrerte om de 30 plassene, men den gode starten møtte raskt motstand i form av korona og trøndere.
Helmenbakken sier laget er mer enn klare for nye mål.
– Vi var en klubb som var tuftet på Styrkeprøven. Målet med prosjektet var å vinne Trondheim-Oslo, og det var ferdig i år. Vi kunne enten å forsvare tittelen eller gå videre. Men en avstemning i gruppa ga sitt tydelige svar, sier han.
Uansett hva som ville skje med Styrkeprøven hadde laget bestemt seg for nye utfordringer. Også de satser på Vätternrunden.
– Vi ønsker å samle et enda større lag på 40 ryttere for å ta seieren i Vätternrunden. Det var klart flertall i gruppa for å gjøre noe nytt, og dette passer også bedre med mange av rytternes personlige mål, Master-NM. 33 mil flatt og syv timers konkurranse er kanskje den perfekte oppkjøring sammenlignet med Styrkeprøven, sier han.
– Planen deres med fellesstartryttere er akkurat den samme som trønderne har, hvem vinner når vi skriver 2024?
– Dette får tiden vise. Men det er alltid moro med den rivaliseringen. Det er sannsynligvis minst ett godt svensk lag som også er en reell utfordrer. Målet vårt er uansett seier, og da må vi slå de som stiller opp, sier Helmenbakken.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.