Rålekker skoduell

Hva er den beste skoen, når klassisk estetikk møter moderne funksjoner? Vi har testet Rapha Grand Tour Shoe og Specialized 74 gjennom en hel sesong.

Sist oppdatert 9. desember 2013 kl 11.16
LEKRE: Ut av esken kommer de ubeskrivelig flotte, men er de bedre enn Specializeds retromodell?
LEKRE: Ut av esken kommer de ubeskrivelig flotte, men er de bedre enn Specializeds retromodell?

Specialized 74 Road
295 gram, str 45
3099 kroner veil
Specialized Europe

+ Stilig, lett, omslutter foten godt, rendyrket toppsko med retrolook, utskiftbare deler, effektiv beskyttelse av skotuppen

- Vel luftig på kalde dager, enkel innersåle, den tiltede sålen er ikke for alle

Rapha Grand Tour Shoe

385 gram, str 45
3600 kroner
Rapha.cc

+ Rålekker innpakning, skoposer, følger med skopuss, det mest gjennomførte skoproduktet noensinne, flotte innersåler

- tung, klumpete, blir fort slitt i tuppen, ikke utskiftbar hælkloss, borrelåsene slites fort

 Begge skoene har vært brukt gjennom hele sesongen 2013, av tre forskjellige testere.

VELKOMMEN TIL RETROLAND
Det har de siste årene dukket opp mange sko-og klesprodukter tydelig inspirert av sykkelhistorien. Nesten alle de store produsentene har klær med retropreg, mens bedrifter som Babici, DeMarchi og Rapha har tuftet store deler av sin virksomhet på retrolooken. Sistnevnte har fått god kritikk i mange tester, selv om en del av plaggene kan fremstå som kunstig dyre.

Specialized er sykkelprodusenten som også leverer alt fra sokker til sykler til proffsirkuset, og i likhet med Rapha har de i år levert en toppsko ikke ulik noe faren din kan ha syklet i.

Begge skoene er basert på andre toppmodeller.  

Specialized bruker samme såle som på sin toppmodell S-Works. 74 Road har to Boa-sneller som strammer skoen, og hovedforskjellen ligger i hovedsak i designet.74 Road er selvsagt i ekte lær, akkurat slik skoene var tidligere. Toppmodellen S-Works er i syntetlær. Likevel er 74 Road bare 100 kroner dyrere, der den klokker inn på 3099 kroner i pris. 

Raphas Grand Tour sko har tatt prising til et helt nytt nivå, de krever ikke mindre enn 3600 kroner av deg som kunde. Også dette er en ren toppsko. Raphas Grand Tour sko har hentet såle og innersåle fra Giros toppmodell SLX, mens resten av skoen er utviklet av dem selv. Rapha Grand Tour Shoe er laget av lær fra yakokser, som i følge dem selv vil forme seg bedre enn vanlig lær.

To dyre toppmodeller altså, men hva får du ekstra sammenlignet med en vanlig toppmodell?

RAPHAS ÅPNINGSFEST
Rapha har knukket en enkel kode, alle liker å føle seg spesielle. Når vi åpner pakken fra Rapha kan vi ikke annet enn å bli nærmest rørt, esken skoene kommer i er like estetisk som en julegave som begeistrer et fattig barn i en julefilm fra gamledager.

Selve skoesken er intet mindre enn en estetisk fest. Innsiden har et storslått svarthvitt-bilde fra fjellene, og skoene er pakket inn i lekkert rosa avispapir. Hver sko har selvsagt fått sin fløyelslignende skopose, med rosa sløyfer. En lekker liten vedlikeholdsbrosjyre følger med, samt en krukke med skopuss. Yaklæret setter pris på god pleie. 

Med på kjøpet får vi også et par innersåler av svært høy kvalitet. Sålen er laget med korkbunn, som gradvis vil forme seg etter foten. Du kan bytte den lille puten under hælbuen, akkurat slik du kan på Giros sko. Sålene er pyntet med fortellinger om blant annet Fausto Coppi.

Selve skoen er minst like lekker. Det perforerte læret gir deg gåsehud, den broderte Raphalogoen gir det gåsehud på nivå to og lukten av hele produktet gjør det umiddelbart enklere å forstå kvinners begeistring for fotplagg. Borrelåser og spenner oser eksklusivitet, og esken får umiddelbart en helt spesiell plass i skapet. Vi har fått mer enn et par sko. Vi har fått pur lykke tilsendt.

Det finnes en sykkelgud.

FLOTT: Skoesken til Rapha er overlegen.

LEKKERT: Hva med to flotte skoposer?

RETRO: Innersåle med korkbunn og lyrikk om Coppi.

DET ENKLE ER DET BESTE
Specialized har også valgt en passende emballasje til sine retrosko. Langt enklere enn Raphas eske, men det er åpenbart at det er noe annet enn den moderne plastikklignende skoen som ligger oppi.

Specialized 74 Road gjør langt mindre ut av seg enn Raphas sko. Den deilige lærduften er der umiddelbart, kanskje ikke like sterk. Specialized har nøyd seg med lær fra den hoppende kenguruen, men det gir unektelig et godt utseende. De moderne boasnellene og en litt mer synlig karbonsåle gir skoen et litt mer moderne preg enn Raphas sko.

Men vekten er umiddlebart lavere, og linjer og kurver på skoen vekker mange minner vi ikke helt kjenner igjen med det først. Det er noe med fargene og kurvene på Specializeds sko vi vil vite mer om. Orange, gult og rødt, hvor har vi det fra?

Skoen nøyer seg med én skopose til begge skoene.

Før vi har fått skoene på har Rapha tatt en solid ledelse. De 500 kronene ekstra føles vel verdt hver eneste krone.

Så skal vi ut på veien, og tross alt, det er dette som teller. 

HELOMVENDING
Specialized har  laget bra sko i en årrekke, faktisk så bra at en hel del profilerte proffer kjører skoene deres inkognitostyle. Det er akkurat det samme når vi tar på oss deres 74-modell også. Dette er en fordømt bra sko. Det myke læret omslutter foten med en gang. Sålen er den samme gode vi er vant med. Utskiftbar hælkloss. Justerbare sneller som er enkle å bytte. God lukt. «Så stilige sko du har», sier damene.

Specialized 74 Road er akkurat det en S-Works-sko er. Det er en ubeskrivelig behagelig toppsko. Den er lett, den sitter godt, det er lett å bytte deler som kan få seg en skrell i en velt, sålen er stiv, og akkurat denne modellen ser umåtelig bra ut. I bruk haker 74 Road av alle bokser. 

Ved neste mellomtid har Specialized tatt igjen Raphas Grand Tour Shoe. For Raphas sko er på langt nær i praksis det den er på bilder. Skoen er tung, hele 385 gram veier denne skoen. Ok, yaklær er kanskje tyngre, men trenger vi så mye okse på bena? Skoen er også stor i volum, og oppleves litt klumpete. Den subber mer inntil krankarmer enn vi er vant med, og av sykkelen er det lett å kjenne at vi drar på mer dødvekt på vei inn i kaffebaren.

Mens diskusjonen går over en kopp espresso har jeg fremdeles ubeskrivelig lyst til å ha denne skoen i ti år fremover, noe jeg også forventer for den høyst ublu prisen skoen har.

Men nå som sesongen er ved hell er det et par haker ved det hele. Hælklossen er allerede begynt å bli slitt, og når den etter neste sesong er borte, ja hva da? Den kan jo ikke byttes? Og de lekre borrelåsene? De begynner allerede å bli litt slitt, hvor lenge vil de egentlig vare? Hvert fall ikke ti år, uansett hvor mye av den medfølgende skokremen jeg smører de med. Begge deler lar seg helt sikkert reparere og Rapha er overlegne på reklamasjon. Men, for 3600 kroner mener vi at slike ting skal være 100% i orden, og veie lite.

I Raphas tilfelle mener vi det burde vært bedre. Skoen er tung, varm, og vi vet den har begrenset levetid. De har prøvd litt for hardt på det perfekt produktet. Specialized laget simpelthen bare en veldig bra sko. 

For i mellomtiden spinner Specializeds lekre 74-sko videre. Lett i tråkket, elegant og komfortabel.

FØR OG NÅ: Specializeds nye 74, og inspirasjonskilden.

TILBEHØR: Supplér med disse hanskene og bli enda lekrere.

POSØR: Vil du virkelig vise deg frem, kjøp skoen i hvitt.

OPPSUMMERT
Før testingen begynte hadde vi kåret Rapha til en klar vinner. De treffer oss midt i sjelen med sin vakre innpakning, sjelfulle tilnærming og eleganse. De knuser Specialized på å vekke følelser, men bare i starten.

Men når vi begynner å sykle tar Specialized igjen. 74 Road lar bena snakke, og det noe så til de grader. Den slår Raphas sko på vekt og funksjon, og alle delene kan byttes. Utseendemessig er de stilige på hver sin måte, men når vi skal ut og sykle velger vi 74 Road hver gang. Det har ingenting med personlig passform eller preferanse å gjøre, det er bare en bedre sko. En mye bedre sko.

Om du er svak for det som skjedde i syklingens hine hårde dager og ønsker å vise det med både sko-og klesdrakt, er Specializeds 74-modell en klar vinner. 

Publisert 9. desember 2013 kl 11.16
Sist oppdatert 9. desember 2013 kl 11.16
annonse
Relaterte artikler
annonse

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen