Den meritterte terrengsyklisten Vidar Mehl fortalte tidligere i uken om rekordforsøket på 24-timers sykling.
Planen var å sykle på en friidrettsbane under oppussing i Rosendal, der det skulle legges asfalt under tartandekket. Men entreprenøren la alt for mye asfalt, så nå må alt freses bort igjen. Og siden rekordforsøket skal gå i dag, Kristi himmelfartsdag, må de flytte hele drømmen. Nå må de bort til en lokal kommunal vei, og der venter helt andre utfordringer.
Valget for ny trasé falt på en 5.7 kilometer lang rundløype i hjembygda Omvikdalen, som er nabobygda til Rosendal. Mens friidrettsbanen er helt flat, må de nå sykle over 7 000 høydemeter for å slå rekorden for antall kilometer syklet i løpet av 24 timer.
Saken fortsetter under

BRATTERE: Når Vidar og Kjetil Mehl måtte legge om løypa fra friidrettsbanen til landevei, ble det brått flere høydemeter.
Målet til brødrene er å slå Jonas Orsets uoffisielle rekord med 740 kilometer på 24 timer. Nå er Vidar Mehl spent på om han vil greie å innfri ambisjonen.
– Asfalten på runden er for så vidt grei nok. Men når vi går fra null høydemeter per runde til 54 høydemeter per runde og over 7 000 høydemeter totalt for å klare minimum 740 kilometer, så endres alle forutsetningene. Men jeg gir alt, sier Mehl.
I tillegg endret værmeldinga seg fra sol til regn utover i helga, så brødrene valgte å framskynde starten for prosjektet fra fredag morgen til i dag klokken 12.00.
– Det er tøft nok å prøve å slå rekorden på 740 kilometer, og 24 timer er lenge å sykle om vi ikke skal være våte hele veien i tillegg. Men målet er det samme selv om vi må legge om litt: flest mulig kilometer på 24 timer, men det var en strek i regningen, sier Vidar Mehl.

UFLAKS: En tabbe fra entreprenøren gjorde at all den feite, fløyelsmyke asfalten som var lagt på friidrettsbanen i Rosendal måtte rives opp.