Fransk lag-kollaps kan gi historisk norsk Tour de France-plass
Aldri tidligere har et norsk herrelag deltatt i Tour de France. Nå tyder mye på at det skjer i 2023. Det skjer etter at det franske profflaget B&B Hotels-KTM har kollapset de siste ukene, noe som åpner for en historisk invitasjon til Uno-X Pro Cycling.
KAN FÅ TOUR DE FRANCE-PLASS: Sjansene har aldri vært større for å se et norsk sykkellag i herrenes Tour de France. Foto: Cor Vos
Lesetid: 4 minutter
– Jeg mener det er sannsynlighetsovervekt for at vi sykler Tour de France i 2023.
Det sier sjef i Uno-X Pro Cycling, Jens Haugland, til Landevei.
I løpet av de siste dagene har det blitt klart at det franske laget B&B Hotels-KTM, som har vært fast deltaker i Tour de France de siste årene, legges ned, etter at de ikke klarte å sikre videre finansiering.
Det gjør at sannsynligheten for at norske Uno-X Pro Cycling med Alexander Kristoff i spissen står på startstreken i Tour de France neste år, øker betydelig.
– Dette er ikke noe vi planlegger med, som vi ønsker å profittere på. Det er utrolig trist, den situasjonen B&B Hotels og rytterne derfra står i. Men nå er situasjonen som den er, og jeg mener vi er kvalifisert – uansett om B&B var aktuelle for den plassen eller ikke.
– Står godt posisjonert
Det norske profflaget var med i kampen om en invitasjon (wildcard) til årets Tour de France, men da ble nettopp B&B Hotels-KTM valgt foran laget, sammen med TotalEnergies – det franske laget til Edvald Boasson-Hagen.
Hadde B&B Hotels-KTM fått sikret de finansielle midlene for 2023 og skrevet kontrakt med Mark Cavendish, slik rapportene de siste månedene har sagt, hadde det vært svært vanskelig for arrangøren å vrake dem.
To av de fire resterende plassene går til de to øverst rangerte lagene (utenom WorldTouren) på UCIs årlige poengranking. Det er Lotto-Soudal og TotalEnergies.
De to siste plassene står arrangøren fritt til å gi til hvilket som helst av lagene som er ProTeam (sportens nest øverste divisjon). Disse invitasjonene kalles wildcards.
Uno-X Pro Cycling har status som et ProTeam.
Historisk sett har arrangøren valgt å prioritere franske ProTeam. Etter at B&B Hotels-KTM har kollapset, er det kun ett fransk ProTeam, TotalEnergies, og de er allerede kvalifisert.
I 2023 er det derfor svært sannsynlig at Uno-X får én av de to plassene (wildcard). Den andre plassen går trolig til Israel - Premier-Tech, som har stjerner som Chris Froome og Jakob Fuglsang i laget.
Uno-X ble også invitert til Critérium du Dauphiné i juni i fjor, det kanskje viktigste oppkjøringsrittet til Tour de France. Rittet arrangeres også av ASO.
Vis mer
Cavendish er en av sykkelsportens største stjerner gjennom tidene, med rekordmange 34 etappeseire i Tour de France (en rekord han deler med Eddy Merckx).
Bare et par scenarier tror Uno-X-sjef Haugland kan hindre dem i få plassen nå.
– Touren neste år starter i Baskerland, hvor Euskaltel-Euskadi kommer fra, men det mener jeg er et for stort sportslig gap for dem. Da vil jeg bli veldig overraska, hvis de får den plassen, sier han - og fortsetter:
– Det siste som står igjen, det er Cavendish. Hvis han for eksempel går til Fabian Cancellara sitt nyoppstartede lag, Tudor ... Men jeg tror ikke ASO har noen historikk for å ta med et nyoppstarta ProTeam. Det i sum gjør at jeg mener vi står godt posisjonert.
Tradisjonelt deles invitasjonene i månedsskiftet januar/februar. Haugland innrømmer at ventetiden frem til da blir seig.
– Men før Tour de France-plassene deles ut, skal det jo først deles ut wildcard til Paris-Nice (etapperitt i mars, også arrangert av ASO, red.anm.) Der har det jo tradisjonelt vært en veldig sterk link til hvem som får plass i Touren.
HÅPER OG TROR PÅ TOUR DE FRANCE-PLASS: Jens Haugland, sjef i Uno-X Pro Cycling. Foto: Henrik Alpers
– Norsk idrettshistorie
I skrivende stund er Uno-X på vinterens første treningssamling i Spania, hvor de lader opp til den kommende sesongen.
Kristoff har vært en av de bidratt til norsk Tour de France-jubel det siste tiåret, og neste år kan det altså være at 35-åringen også få sykle rittet for et norsk lag.
Totalt har norske ryttere tatt 19 etappeseire i Tour de France gjennom tidene, og siden midten av 2000-tallet, blant annet med Thor Hushovds ti etappeseire, har interessen vokst raskt i Norge.
Haugland mener det vil bety enormt mye for norsk sykkelsport, om et norsk herrelag får delta.
– Jeg tror vi bare kan ane konturene av hvor mye det vil bety, med tanke på den sykkelbobla vi har hatt de siste 20-årene. Et eget norsklisensiert herre- og damelag nesten 30 dager sammenhengende i Tour de France ... Hvis det skjer, så er det norsk idrettshistorie.
BYTTER DRAKT: Alexander Kristoff blir å se i Uno-Xs røde og gule drakter fra og med 1. januar 2023. Foto: Henrik Alpers
Mange ryttere står på bar bakke
Ifølge franske Le Telegramme holdt sjef for B&B Hotels-KTM, Jérôme Pineau, et to timer lang videomøte med lagets ryttere fredag forrige uke, hvor han fortalte at laget legges ned.
Lagets problemer har vært kjent i et par måneder. Hver høst må lagene sende inn en søknad til Det internasjonale sykkelforbundet (UCI) for å få lisens. Der må dokumenter som viser lagets bankgarantier, organisering og mye mer, være med.
Da UCI offentliggjorde søkerne for 2023, manglet B&B Hotels-KTM sitt navn. UCI har imidlertid historisk sett utvist skjønn på dette, og har tillatt at lag kommer med forsinkede søknader.
B&B Hotels-KTM-sjef Pineau klarte imidlertid ikke å sikre de nødvendige ressursene for at laget kunne fortsette.
Dermed står mange ryttere som egentlig skulle sykle for laget i 2023 uten kontrakt. Laget hadde både en kvinne- og herresatsing.
Noen ryttere har allerede offentliggjort at de har fått sikret kontrakt med andre lag, mens andre har tatt til sosiale medier for å fortelle at de er på utkikk etter ny arbeidsgiver.
– Jeg er en av rytterne som er på virket av sagaen som er kollapsen til B&B Hotels-laget. Å si at jeg har havnet i en elv uten årer er en underdrivelse. Jeg ser etter muligheter for 2023, skriver veteran Chloe Hosking på sin Twitter-konto.
Allerede abonnent?
Landevei er Norges største og beste sykkelnettsted
OrdinærUnder 28 år
Digital tilgang
69 kr/md i 12 md*
129 kr/md - ingen bindingstid
Med magasin
99 kr/md i 12 md*
+ 5 utgaver av Fri Flyt magasin
*Forutsetter 12 måneder bindingstid. Kanselleres når du vil, med tilgang ut bindingstiden.