Forrige helg hadde ekspresslaget i Sandnes SK sin første felles utetrening, og startet med å kartlegge utgangspunktet med et testritt.

– Vi kjørte et lite lekeritt der det var alle mot alle med masse støting og spurting på hver runde, og det ser ut til at de fleste har trent godt i vinter, sier Per Arvid Gimre, som er en av kapteinene i laget.

Ekspress-troppen består av drøyt 25 mann, derav fire kapteiner. I tillegg til Gimre er Jone Ellingsen og Arne Rettedal tilbake som kapteiner i år, mens Åge Andre Kolnes er ny i kapteinsteamet.

Det er også kommet flere sterke ryttere inn i troppen i løpet av vinteren, inkludert Ørjan Frøiland og Sveinung Orstad som kommer inn i klubben fra Bryne CK, samt at flere av klubbens egne sterke ryttere i år blir med på ekspresslaget, slik som Kent Ådnøy, Johannes Olsen, Tore Bjelland og Geir Henning Njærheim.

Ekspressen holder også døra åpen for å ta inn flere ryttere i troppen framover våren.

– Treningene våre er i prinsippet åpne for alle som ønsker å prøve seg, men etter hvert vil vi fokusere på de som skal være med på satsingsrittene. Lagets målsetning er å skape et godt konkurranse- og treningsfelleskap for de aktive turryttere i Sandnes Sykleklubb, og etter hvert håper vi at satsingen vil trigge andre turryttere i områder til å bli med, sier Gimre.

Les også: Test av racere med ekstra dekklaring

TO HOVEDMÅL
Laget, som først kom seriøst i gang som rullelag i fjor, har to hovedmål for sesongen.

Det første er Color Line Tour 28. mai, der laget i fjor tok andreplassen bak Sørlandslaget Catsj 4:59.

– Vi innfridde en drøm for mange av gutta på laget da vi brøt femtimersgrensen. Catsj var det lite å gjøre med, og vi ble nummer to, sier Gimre.

Saken fortsetter under

ANDREPLASS: Catsj 4:59:59 slo Sandnes SK med flere minutter på Color Line Tour i fjor. Det vil Sandnes revansjere i år. Foto: Espen Sand

I år har flere av de sterke rullelagene fra Østlandet også det 210 kilometer lange rittet som ett av sesongens mål. I tillegg til Kjekkas, som ble nummer tre i fjor, kommer både Rye Expressen og Aurora Borealis.

– Vi møter nok litt hardere motstand i år når flere av de innkjørte rullelagene fra Østlandet kommer, mener Gimre, og legger til at målet er å stå på pallen ved målgang på Hovden.

LES OGSÅ: Endelig under fem timer 

Det andre målet er Styrkeprøven Lillehammer-Oslo 17. juni. Der ble laget nummer sju i lagkonkurransen i fjor, og føler de har mye å gå på.

– Vi var nok både uheldige og udyktige i fjor og har ambisjoner om pallen i år. Nå vet vi mer om hvordan vi skal starte på slike rulleritt, hvor hardt vi må kjøre, hvor vondt det blir underveis, og vi vet at den smerten går over når vi kommer i mål. Dette var nytt for mange på laget i fjor.

Saken fortsetter under

URUTINERTE: Sandnes SK manglet rulleerfaring og rutine på fjorårets Lillehammer-Oslo. Foto: Ola Morken

MER ERFARING OG EGEN TRENER
Gimre mener Sandnes Ekspressen har gode muligheter til å nå målene.

For det første har rytterne ett års mer erfaring enn i fjor, da klubben startet rullelagsprosjektet.

– Fjorårssesongen var første skikkelige sesong med et samlet ekspresslag i Sandnes. Tidligere kjørte mange av oss sammen på Østerhus Styrbjørn, og nå skal vi prøve å få til noe av det samme bare i et klubbmiljø i Sandnes Sykleklubb. Vi er en tradisjonsrik klubb med mye god erfaring som er samlet gjennom mange år, og vi skal dra nytte av den ekspertisen vi sitter på, sier Gimre.

Der har troppen fått støtte og veiledning fra trener Espen Aareskjold. Han har vært og er trener for flere av rytterne i troppen allerede, og han bistår nå også på lagnivå.

Videre har Kristian Dyrnes, som la opp proffkarrieren i Coop Østerhus etter fjorårssesongen, gått inn i støtteapparatet og bidrar med sin erfaring både på det mentale og på det fysiske, sier Gimre.

– På sikt håper vi at han blir med på noen av rittene også, legger han til.

LES OGSÅ: Kledd for vinteren

Saken fortsetter under

SESONGSTART: I helga gikk første fellestrening for Sandnes SKs ekspresslag og kaptein Per Arvid Gimre (til venstre) kan konstatere at utgangspunktet er sterkere enn i på samme tid i fjor. Foto: Jone Ellingsen

STERKERE GRUNNMUR
– I år har vi hatt prosjektet i tankene siden tidlig i høst, og mange har trent enda hardere gjennom vinteren i år. Når vi kommer skikkelig i gang ute skal vi få mer orden på rullekjøringen også, sier Gimre, som antyder at de fleste i laget ligger på mellom 10 og 20 timer trening i uka. 

LES OGSÅ: Mye seig terskel 

Framover våren legger klubben opp til to fellestreninger på ukedagene, der det vil være fokus på lagtempo intervalløkter og felles rulleøkter med fokus på å terpe teknikk og samkjøring. I helgene blir det en felles langturer og for de fleste også et ritt.

Av oppkjøringsritt er det kun Mairittet den 1. mai som blir fellesritt for rullelaget, men Gimre vet at de aller fleste også sykler fellesstartritt nesten hver helg hele våren og forsommeren. Det gjør at kapteinene får god oversikt over rytternes styrker, slik at de kan sette sammen en best mulig tropp til Color Line Tour og Lillehammer-Oslo.

BESTILL ABONNEMENT: Det beste LANDEVEI-innholdet hjem i postkassen.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel: